een busstrook in het midden van de rijbaan

Punten van discussie.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

een busstrook in het midden van de rijbaan

Bericht door digital »

We bevinden ons op een rijbaan met 5 rijstroken waarvan de middelste :!: rijstrook een busstrook is. Op deze rijstrook kun je enkel links afslaan. Volgens mij weer een voorbeeld van hoe het niet moet aangezien alle voertuigen erop mogen rijden om van richting te veranderen. Toch even jullie mening hieromtrent.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: een busstrook in het midden van de rijbaan

Bericht door Inazuma »

digital schreef:We bevinden ons op een rijbaan met 5 rijstroken waarvan de middelste :!: rijstrook een busstrook is. Op deze rijstrook kun je enkel links afslaan. Volgens mij weer een voorbeeld van hoe het niet moet aangezien alle voertuigen erop mogen rijden om van richting te veranderen. Toch even jullie mening hieromtrent.
Is het een "busstrook" i.e. een rijstrook volgens Art 72.5 :?:
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art72#72.5

Dan is het MOETEN rijden om linksaf te slaan.


Waar is het ergens ?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: een busstrook in het midden van de rijbaan

Bericht door digital »

Inazuma schreef: Is het een "busstrook" i.e. een rijstrook volgens Art 72.5 :?:
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art72#72.5
Ja, ik dacht van wel. Als ik er nog eens ben zal ik proberen een foto maken (het is op een brug). Op Google Maps zijn de beelden niet duidelijk.
Dan is het MOETEN rijden om linksaf te slaan.
Het kan zijn dat MOGEN inderdaad MOETEN wordt, maar ik denk dat in dit geval keuze van rijrichting betreft naar aanleiding van verkeersbord F15.
Waar is het ergens ?
Kempische Steenweg in Hasselt. Dit is de weg van Eindhoven naar Hasselt. Juist op de brug van het Albert Kanaal.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: een busstrook in het midden van de rijbaan

Bericht door Rafael »

Je bedoelt ongetwijfeld dit stuk? Ik kom er ook regelmatig voorbij...

Live Maps is met momenten interessanter dan Google Maps.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: een busstrook in het midden van de rijbaan

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef:Je bedoelt ongetwijfeld dit stuk?
Problematisch ...

Zoals je ziet is een deel van de "busstrook volgens Art 72.5" niet conform dit Artikel aangeduid met de lange brede onderbroken strepen, maar is een deel daarvan vervangen door een doorlopende streep om de rijstroken te scheiden.



Bovendien is nergens bepaald dat autobussen vrijgesteld zijn van :

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Klik ook eens 2x op rotate camera en let vooral op verkeersbord F15.

Voor alle duidelijkheid, de bussen gebruiken deze rijstrook om LINKS af te slaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Stel dat men op het examen zou vragen of de bestuurder van de witte auto nog naar de linker rijstroken mag rijden. Laat ons voor alle duidelijkheid zeggen dat er naast de auto nog een stuk onderbroken streep is, zoals achter die auto

Mag dat of niet en waarom.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik zie niet in waarom de witte auto niet over die busstrook zou mogen.

De bestuurder van de witte auto wil immers een richtingsverandering uitvoeren, en daarvoor mag hij over de busstrook rijden.
72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.


Bovendien overschrijdt hij een onderbroken witte streep, en dat is toegelaten om links af te slaan:
72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Wat je schrijft is correct, Xantingo, maar toch is het wisselen niet toegestaan wegens de voorsorteringspijlen.

Eens je een strook met voorsorteringspijlen gekozen hebt ben je verplicht die richting te volgen.
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Er bestaat rechtspraak over (een situatie zonder busstrook, maar ook met voorsorteringspijlen).

Daar ging het wel over iemand die de file op de ene voorsorteerstrook voorbij reed op de andere en dan voor het kruispunt wisselde van strook, dus de omstandigheden zijn iets anders.

Zonder de pijlen volg ik je redenering.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

sting schreef:Eens je een strook met voorsorteringspijlen gekozen hebt ben je verplicht die richting te volgen.
Welk artikel zegt dat?
sting schreef:
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
De bestuurder van de witte auto op de foto van Eugeen bevindt zich niet op het kruispunt.
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Zolang hij geen doorlopende streep overschrijdt begaat hij hier geen overtreding.
sting schreef:Daar ging het wel over iemand die de file op de ene voorsorteerstrook voorbij reed op de andere en dan voor het kruispunt wisselde van strook, dus de omstandigheden zijn iets anders.
Dan is hij wellicht over een doorlopende streep gereden die de voorsorteervakken scheidt.
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 16 nov 2008, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Deze pijlen duiden de rijstrook aan als je rechtdoor wil of rechts wil afslaan en dan moet je die rijstroken volgen.
Maar als je niet rechtdoor of rechts wil afslaan moet je die niet volgen en mag je nog steeds van rijstrook veranderen, zolang het geen doorlopende streep is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

xantingo schreef:Welk artikel zegt dat?
Het artikel dat ik hierboven citeerde.

De verplichting is tweeledig.

1) indien je een richting uit wilt moet je de strook kiezen die daaraan voldoet
2) indien je een strook gekozen hebt moet je op het kruispunt die richting kiezen.


De rechtspraak ging over een situatie hier in Gent die ik zeer goed ken.
Er was/is geen doorlopende witte streep.

Ik zal proberen de uitspraak eens terug te vinden.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

sting schreef:Ik zal proberen de uitspraak eens terug te vinden.
Gevonden:

Situatie:

Persoon kiest eerst voorsorteerstrook naar rechts, bedenkt zich en wisselt over de onderbroken witte streep naar de linkse voorsorteerstrook voor rechtdoor (T kruispunt) en krijgt daarvoor een boete.

De controle en boet was ten gevolge van het vele misbruik van de veel kortere file op de voorsorteerstrook naar rechts om net voor de doorgetrokken streep nog snel even te wisselen van strook en toch rechtdoor te rijden.

De persoon is tot in cassatie gegaan.

Dit is het relevante stukje:
De aanwezigheid van een onderbroken witte lijn op en voorbij het kruispunt met de Ferrerlaan impliceert niet dat het engagement dat de bestuurder voordien nam om rechts af te slaan en de voorsorteerpijlen hiertoe te volgen wordt tenietgedaan. De bestuurder is gehouden zijn (na kort beraad) genomen engagement te handhaven in het kader van de verkeersveiligheid en de rechtszekerheid.

De voorsorteerpijl ter hoogte van het kruispunt met de Ferrerlaan noopt de bestuurders een beslissing te nemen waarvan zij nadien niet meer mogen afwijken. Terzake kan worden gesteld dat naar analogie met het feit dat het verbodsteken C35 (inhaalverbod) blijft gelden ook al is de rijbaan voorzien van een witte onderbroken streep, dat het engagement genomen naar aanleiding van een aangebrachte voorsorteerpijl evenmin tegenstrijdig is met eenzelfde onderbroken witte streep aangebracht voorbij deze voorsorteerpijl.
Voor wie het hele arrest wil lezen:
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 60&lang=nl
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Als deze foto genomen is vanuit de auto waarmee ik rijdt, dan mag ik nog naar rechts rijden.

De zwarte auto op de strook rechts voor mij mag niet meer naar links rijden, want naast hem is een doorlopende witte streep.

Bij de theorie die wij aanleren aan jongeren wordt door GOCA geen rekening gehouden met rechtspraak.

Waarom trekt de wegbeheerder VOOR sommige kruispunten, op de laatste meters een doorlopende streep en zijn er daarvoor onderbroken strepen, als je er toch niet zou mogen overrijden?
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Bij de theorie die wij aanleren aan jongeren wordt door GOCA geen rekening gehouden met rechtspraak.
Hoeft ook niet.
De wegcode is hier duidelijk in, ik gebruikte de rechtspraak enkel ter illustratie.
Plaats reactie