links inhalen van een 2-wielig bromfiets

Punten van discussie.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Inazuma schreef:Jij noemt het een evidentie, maar de manier waarop je tot dat besluit komt is allerminst evident te noemen.
Dat is normaal bij evidente zaken. 8)

Nu, ik heb mijn mening over het onderwerp gegeven en ga het hierbij laten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Inhalen

Bericht door Stefan Peeters »

Hier gaan we :roll: :
france schreef:Inhalen volgens woordenboek: beweging om voorligger in te halen
dat is zoveel als zeggen:
- stoppen is een beweging om gestopt te raken
- vallen is een beweging om ten val te komen
Deze zin zegt dus niets.
Uit welk woordenboek komt zoiets?
france schreef:Een voorligger is een bestuurder die voor je rijdt, dus niet op een naastgelegen deel vd openbare weg.
Van Dale online zegt:in·ha·len haalde -, h -gehaald 1 naar binnen halen 2 feestelijk ontvangen 3 naast iem die of iets dat vóór is komen (en voorbijgaan): een auto ~ 4 de achterstand wegwerken
Dus: wanneer ik 200 meter achter mijn voorligger rijd en ik werk de achterstand weg, heb ik hem ook ingehaald?

Ik volg Inazuma wanneer hij zegt dat inhalen duidelik omschreven moet worden in de wegcode.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Sting schreef
Iedereen weet dat het voorbijrijden van een fietser- of bromfietser op een fietspad geen inhalen is.
Als iedereen dat weet, waarom verschillen sommigen onder ons dan van mening?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Als iedereen dat weet, waarom verschillen sommigen onder ons dan van mening?
Ik moet zeggen dat in al die jaren dat ik met verkeer bezig ben, Inazuma de enige is die ooit die mening was toegedaan.
Niet alleen wegbeheerders, maar ook politieagenten, juristen, rijschoolinstructeurs, onderzoekers, noem maar op.
Niemand van hen was ooit de mening toegedaan dat het voorbijrijden van een bromfiets op een fietspad als inhalen moest worden beschouwd.
We hebben op wegcode in al die jaren in die duizenden vragen die we al hebben gekregen en ook van de man-op-de-straat nog nooit een vraag in die richting gehad.

Ik heb het al eerder gezegd.

Wanneer je heel veel en met een vergrootglas op de wetteksten gaat zitten kijken dan kan je aan alles beginnen twijfelen.
Daar moet je van opletten.

Als ik wil kan ik een perfecte redenering neerzetten die aantoont dat jij als automobilist letterlijk nooit meer een centimeter kan rijden zonder een overtreding te maken tegen de wegcode. Maar dat kan niet de bedoeling geweest zijn van de wetgever, dus is mijn redenering, hoewel ze volgens de Nederlandse taal en de regels van de logica correct is, toch fout.

Ik denk dat het beter is verduidelijking te zoeken waar dit nodig is.

bv:
Veel mensen denken dat voorrang aan rechts enkel op kruispunten geldt.
Dit zou duidelijker moeten gesteld worden in de wegcode dat die overal geldt.

Veel mensen denken dat enkel een X-kruispunt een kruispunt is en een T niet.
Dit zou ook duidelijker mogen gesteld worden.

Dit zijn belangrijke dingen, want ze veroorzaken ongevallen.

Laat ons dus eerst die dingen aankaarten voor ons druk te maken over triviale zaken zoals of het inhalen van een bromfietser op een fietspad nu al dan niet inhalen is of als je wel degelijk 70 mag rijden na een C43 van 70 na een van 50.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Een vraagje:

Wat is de definitie van 'Inhalen' In de ons omringende landen?
- Nederland
- Engeland
- Frankrijk
- Duitsland

Misschien is daar een goede definitie te vinden?
france
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 okt 2008, 21:52

inhalen

Bericht door france »

Dépassement code de la route en France
Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.
Aller à : Navigation, RechercherPour les articles homonymes, voir Dépassement (homonymie).
Un dépassement est le fait de rouler pendant un instant, en général relativement court, à côté d’un autre véhicule à une vitesse supérieure à la sienne dans le but final de le précéder. La voie utilisée pour dépasser ou doubler un véhicule dépend du type de la route et de la convention utilisée dans le pays.

Sommaire [masquer]
1 Route à double sens
2 Route à trois voies
3 Route à chaussées séparées
4 Exceptions
5 Conditions
6 Signalisation
7 references



Route à double sens [modifier]
Pour les routes à double sens, le dépassement s’effectue sur la voie opposée au sens de circulation, c’est-à-dire à sur la voie de gauche pour les pays dans lesquels le sens de circulation est à droite (par exemple en Amérique du Nord et en Europe excepté les îles Britanniques) et sur la voie de droite pour les pays dont le sens de circulation est à gauche (par exemple en Grande-Bretagne et au Japon).


Route à trois voies [modifier]
Pour les routes à trois voies à double sens, la voie centrale est destinée au dépassement pour les deux sens de circulation (ainsi qu'aux changements de direction). Par conséquent, il ne faut l'utiliser que si elle est libre. Il faut garder son clignotant allumé tant que l'on se trouve dans cette voie. La voie située complètement à gauche ne doit alors jamais être utilisée pour dépasser.


Route à chaussées séparées [modifier]
Pour les routes à chaussées séparées, le dépassement s’effectue sur les voies situées à l’intérieur (c’est-à-dire celles qui sont situées le plus près du terre-plein central). On dépasse toujours un véhicule par la voie située immédiatement à sa gauche.


Exceptions [modifier]
En France, il existe quelques exceptions qui autorisent les dépassements par la droite :

Sur une route à double sens, lorsqu’un véhicule ralentit en serrant la ligne médiane pour tourner à gauche et qu’il y a suffisamment de place à droite ou bien sur une route à trois voies, s’il est arrêté dans la voie centrale.
Sur une route à chaussées séparées, lorsque la circulation ralentit et devient dense, le fait qu’une file située à droite avance plus vite qu’une autre située à gauche n’est pas considéré comme un dépassement et les automobilistes de droite peuvent donc rouler plus vite que ceux de gauche. (le cycliste qui aborde une intersection de voies urbaines et doit continuer sa route tout droit n'a pas à stationner dans la file de voitures à l'arrêt à gauche lorsque la voie qu'il suit permet deux files de circulation dans chaque sens.)
On peut dépasser par la droite un tramway qui circule au milieu d'une route à double sens, à condition que des passagers ne soient pas en train de descendre du côté droit.
Pour les autres cas, le dépassement par la droite est interdit, notamment sur autoroute, même lorsqu’un conducteur distrait ou obstiné utilise la voie de gauche alors qu’il devrait rouler sur la voie de droite. Il ne faut pas non plus bien sûr, utiliser la bande d'arrêt d'urgence pour doubler.

Conditions [modifier]
Pour pouvoir dépasser, il faut :

en France, si l'on est un automobiliste souhaitant dépasser un véhicule à deux roues, laisser un espace latérale d'1,5 mètre en rase campagne ou 1 mètre en agglomération.
avoir une bonne visibilité vers l'avant. Pour garantir une bonne visibilité lors du dépassement, il vaut mieux parfois ne pas trop se rapprocher du véhicule que l'on veut dépasser, surtout s'il s'agit d'un poids lourd. Il peut alors être nécessaire de se déporter légèrement vers la ligne médiane. Il faut aussi faire attention si ce véhicule ne s'apprête pas à dépasser un deux-roues caché.
s’assurer qu’aucun conducteur derrière ne soit déjà en train de doubler
s'assurer qu'on pourra reprendre sa place à droite après le dépassement : il faut tenir compte des distances de sécurité avant d'effectuer cette manÅ“uvre. Ainsi le véhicule dépassé ne doit pas être obligé de ralentir pour avoir un intervalle de sécurité suffisant (si deux véhicules sont très rapprochés, il faut donc soit les dépasser tous les deux, soit n'en dépasser aucun).
s'assurer que le dépassement ne durera pas trop longtemps : en effet, il ne faut pas tarder sur la voie utilisée pour le dépassement de manière à quitter la voie de droite le moins longtemps possible. Ainsi en général, il est conseillé d'avoir une différence de vitesse d'environ 20 km/h avec le véhicule que l'on souhaite dépasser, quitte à rétrograder et à utiliser le moteur pendant un bref instant à haut régime. Cependant, même pour doubler un court instant, la vitesse maximale autorisée ne doit pas être dépassée.
puis :

indiquer son intention de dépasser à l’aide du clignotant
changer de voie
et finalement se rabattre progressivement devant le véhicule en ayant mis son clignotant. On peut commencer à se rabattre à partir du moment où on voit bien le véhicule dépassé dans le rétroviseur intérieur.

Lorsque l’on subit le dépassement, il est interdit d’accélérer, cette action constitue une faute grave qui peut entraîner une perte de points et une amende. Il faut faciliter le dépassement au conducteur qui dépasse, pour cela il faut bien tenir sa droite et même ralentir s’il rencontre des difficultés.


Signalisation [modifier]
Selon les routes, les dépassements sont autorisés ou non, différentes signalisations sont alors mises en place : panneau d’interdiction de dépassement, ligne continue ou ligne de dissuasion.

Je kan hier uit opmaken dat inhalen het volledig voorbijrijden inhoudt en dat dit inhalen volgens de wegcode alleen van toepassing is bij bestuurders die op de rijbaan rijden.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Bedankt, France.


De wiki in het Nederlands is beperkter een geeft geen uitsluitsel
Inhalen in het wegverkeer is de activiteit waarin een weggebruiker een andere weggebruiker bewust passeert. Inhalen kan plaatsvinden in verkeer dat in dezelfde richting beweegt (zoals op een autosnelweg), of waar men tegemoetkomend verkeer kan tegenkomen. Inhalen is niet toegestaan op wegvakken waar een inhaalverbod geldt voor de betreffende weggebruiker.
Inhalen op een driestrooksweg

Bij het inhalen op wegen met tegemoetkomend verkeer moet de weggebruiker de tijd inschatten waarin de inhaalmanoeuvre kan worden uitgevoerd en inschatten of er een voldoende hiaat aanwezig is om de gewenste manoeuvre uit te voeren.
Maar ik bedoelde eigenlijk in de respectievelijke wetgeving.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Wat is de definitie van 'Inhalen' In de ons omringende landen?
De Belgische wegcode is al lastig genoeg, laat ons het daar maar bij houden.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Inazuma schreef:De Belgische wegcode is al lastig genoeg, laat ons het daar maar bij houden.
Geen probleem, laat het ons dan houden bij de twee landen waar deze site over gaat, namelijk de Belgische en de Nederlandse.

Wat is de definitie van 'Inhalen' in de Nederlandse 'wegcode'?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Ik moet zeggen dat in al die jaren dat ik met verkeer bezig ben, Inazuma de enige is die ooit die mening was toegedaan.
De eerste die een bepaalde mening toegedaan was, is vaak kandidaat voor eeuwige roem ... of totale vergetelheid 8)

Niemand van hen was ooit de mening toegedaan dat het voorbijrijden van een bromfiets op een fietspad als inhalen moest worden beschouwd.
En ongetwijfeld was er daarbij ook niemand die kon zeggen waarom dan precies ...

Wanneer je heel veel en met een vergrootglas op de wetteksten gaat zitten kijken dan kan je aan alles beginnen twijfelen.
Ik moet helemaal niet met een vergrootglas naar de wegcode kijken om tot de vaststelling te komen dat er geen bepaling van het begrip "inhalen" in de wegcode staat, dat jouw stellingen helemaal niet in de wegcode staan, en dat wat in Art 16.2 staat, niet strookt met de woordverklaringen uit een woordenboek ...


Om tot "argumenten" te komen heb je zelf met een pincet talrijke details uit Art 16 moeten naar boven halen.
Die zijn allemaal debunked : voor elk van die argumenten bestaat er wel een situatie waarin niet aan het "argument" voldaan is , maar wel degelijk sprake is van inhalen.

Ik denk dat het beter is verduidelijking te zoeken waar dit nodig is.
Die verduidelijking is er zeer zeker nodig inzake inhalen.

Veel mensen denken dat voorrang aan rechts enkel op kruispunten geldt.
Dit zou duidelijker moeten gesteld worden in de wegcode dat die overal geldt.
Er staat eigenlijk zelfs vrij nadrukkelijk in de wegcode wanneer de voorrang van rechts NIET geldt.
Dat staat gewoon in Art 12.3.1 zelf ...


Veel duidelijker zelfs dan dat er in de wegcode zou staan dat je een bestuurder op een fietspad niet inhaalt...


Veel mensen denken dat enkel een X-kruispunt een kruispunt is en een T niet.
Dit zou ook duidelijker mogen gesteld worden.
Vreemd om horen van de persoon die op het terziele gegane wegcode.be forum talloze malen beweerde dat Y-kruispunten geen kruispunten zouden zijn als de verkeersstromen er splitsen ...


Dit zijn belangrijke dingen, want ze veroorzaken ongevallen.
Er gebeuren hopen ongevallen bij het inhalen ...
Misschien is het wel belangrijker dan je denkt.

Laat ons dus eerst die dingen aankaarten voor ons druk te maken over triviale zaken zoals of het inhalen van een bromfietser op een fietspad nu al dan niet inhalen is of als je wel degelijk 70 mag rijden na een C43 van 70 na een van 50.
Snelheidsbepalende reglementering lijkt me allesbehalve triviaal ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Wat is de definitie van 'Inhalen' in de Nederlandse 'wegcode'?
Zijn er dan aanwijzingen dat de Nederlandse wegcode inhalen in een andere betekenis gebruikt als deze uit het woordenboek :?:


De Nederlanders hebben zo wel een paar dingen extra geregeld inzake inhalen ...

Ondermeer dat fietsers andere bestuurders ... rechts mogen inhalen.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Inazuma schreef:Zijn er dan aanwijzingen dat de Nederlandse wegcode inhalen in een andere betekenis gebruikt als deze uit het woordenboek :?:
Ja en nee.

In Nederland gaat men veel meer uit van de evidentie van sommige zaken en zijn veel minder zaken geregeld zoals in de Belgische wegcode.

Maar als je ze interpreteert zoals jij op het vlak van het al of niet inhalen van een bromfietser op het fietspad hebben ze hetzelfde 'probleem' als wij.

Alle buurlanden is dat trouwens zo.

Je kan in elk van de respectievelijke wegcodes je stellingen poneren en in geen van die reglementeringen is er een definitie van inhalen.

Misschien is dit iets wat op Europees niveau moet worden aangekaart?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:
Inazuma schreef:Zijn er dan aanwijzingen dat de Nederlandse wegcode inhalen in een andere betekenis gebruikt als deze uit het woordenboek :?:
In Nederland gaat men veel meer uit van de evidentie van sommige zaken en zijn veel minder zaken geregeld zoals in de Belgische wegcode.
De "evidentie" in de zin dat ze de woorden gebruiken naar hun betekenis.

Als je inhalen gebruikt in de woordenboeken-betekenis - "voorbijsteken" dus - en minder inhaalverboden oplegt , dan heb je dat probleem inderdaad niet ...
Zo lang er geen inhaalverbod is, maakt het immers niet uit of je inhaalt ...

Maar als je ze interpreteert zoals jij op het vlak van het al of niet inhalen van een bromfietser op het fietspad hebben ze hetzelfde 'probleem' als wij.
Je hebt dat probleem eigenlijk pas wanneer je talloze inhaalverboden gaat opleggen.

Moet je eens in de NL wegcode kijken hoeveel er daar in staan ...


Een Europese wegcode zal nog lang een utopie blijven.
Men komt zelfs in 1 klein landje er niet eens aan toe om de vele ongerijmdheden weg te werken.

En bij het wegwerken van één ervan, voert men er een nieuwe in ...
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Inazuma schreef:De "evidentie" in de zin dat ze de woorden gebruiken naar hun betekenis.
Wat ik dus al zowat de hele draad zeg.

Gebruik de woorden in hun betekenis en je hebt geen probleem.
Probeer je de woorden te verdraaien en verkeerd te interpreteren, dan heb je die wel.

De lakmoesproef die ik al jaren gebruik is zeer neurtraal de stelling voorleggen aan mensen die niet professioneel of als hobby met verkeer bezig zijn, maar er wel elke dag mee te maken hebben.

Ik legde 3 vragen voor

1) Is het inhalen van een (brom)fietser op het fietspad inhalen
2) Wat is inhalen
3) Moet die definitie in de wegcode komen.

Waar ik gewoonlijk wel wat verschillende meningen krijg was de mening hier unaniem

1) Nee, natuurlijk niet, inhalen is enkel tov voertuigen op hetzelfde weggedeelte, dat weet toch iedereen?
2) De actie van achter iemand te rijden naar voor iemand te rijden (en dit op hetzelfde weggedeelte), dat is toch evident.
3) Heb je echt niets nuttigers om je mee bezig te houden?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:
Inazuma schreef:De "evidentie" in de zin dat ze de woorden gebruiken naar hun betekenis.
Wat ik dus al zowat de hele draad zeg.

Gebruik de woorden in hun betekenis en je hebt geen probleem.
Probeer je de woorden te verdraaien en verkeerd te interpreteren, dan heb je die wel.
Punt is dat de Belgische wegcode - niet ik - het woord "inhalen" in een andere betekenis gebruikt, nl. in Art 16.2 als het sneller rijden in een andere rijstrook of file.

Dat "sneller rijden in een andere rijstrook of file" is maar onder welbepaalde voorwaarden geen inhalen.
Plaats reactie