links inhalen van een 2-wielig bromfiets

Punten van discussie.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

links inhalen van een 2-wielig bromfiets

Bericht door digital »

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
In de bovenste gevallen zal de bestuurder die de pech heeft om op zijn traject een bromfiets klasse A tegen te komen, niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u aangezien hij de bromfietser niet mag inhalen. :roll:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.



Vanaf hoe ver nadert men een oversteekplaats :?:

Als er verderop ergens één is, nadert men die toch altijd ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: links inhalen van een 2-wielig bromfiets

Bericht door Stefan Peeters »

digital schreef:
6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.
In de bovenste gevallen zal de bestuurder die de pech heeft om op zijn traject een bromfiets klasse A tegen te komen, niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u aangezien hij de bromfietser niet mag inhalen. :roll:
Dat klopt, maar:
- op autosnelwegen en autowegen zal je zelden een bromfiets klasse A tegenkomen
- buiten de bebouwde kom moet een bromfiets klasse A op het fietspad rijden (wanneer er een is natuurlijk), en op wegen met twee rijstroken in de gevolgde rijrichting of wegen met 4 rijstroken is er gewoonlijk een fietspad voorzien.

In de praktijk zal dit probleem dus zelden voorkomen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: links inhalen van een 2-wielig bromfiets

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Dat klopt, maar:
- op autosnelwegen en autowegen zal je zelden een bromfiets klasse A tegenkomen
Er zijn wel veel wegen met tenminste 4 rijstroken, en veel wegen met 2 rijstroken in de gevolgde richting.
- buiten de bebouwde kom moet een bromfiets klasse A op het fietspad rijden (wanneer er een is natuurlijk), en op wegen met twee rijstroken in de gevolgde rijrichting of wegen met 4 rijstroken is er gewoonlijk een fietspad voorzien.
Is er dan geen sprake van inhalen als er een fietspad is :?:
Daar lees ik toch niets van in de wegcode ;)


Dat is net één van die punten waarmee men in botsing komt doordat nergens in de wegcode bepaald is wat inhalen is.

Haalt een bestuurder die rijdt op een rijbaan :?:
- een fietser in die op een aanliggend fietspad rijdt :?:
- een fietser in die op een vrijliggend fietspad rijdt :?:
- een bestuurder in die op een naastgelegen rijbaan van dezelfde weg rijdt :?:
- of algemeen : haalt hij bestuurders in die buiten die rijbaan rijden :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat klopt.
Dan moet in de toekomst elke vrachtwagenchauffeur op een rijbaan met 2 rijstroken achter elke fietser blijven rijden die zich op het fietspad bevindt.
Ik wil het nog meemaken :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

- buiten de bebouwde kom moet een bromfiets klasse A op het fietspad rijden (wanneer er een is natuurlijk),
Binnen een bebouwde kom ook hoor :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

xantingo schreef:Dat klopt.
Dan moet in de toekomst elke vrachtwagenchauffeur op een rijbaan met 2 rijstroken achter elke fietser blijven rijden die zich op het fietspad bevindt.
Ik wil het nog meemaken :wink:
In de bovenstaande gevallen is het inhalen van een fietser wel toegelaten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

digital schreef:
xantingo schreef:Dat klopt.
Dan moet in de toekomst elke vrachtwagenchauffeur op een rijbaan met 2 rijstroken achter elke fietser blijven rijden die zich op het fietspad bevindt.
In de bovenstaande gevallen is het inhalen van een fietser wel toegelaten.
Ik bedoelde een rijbaan met 2 rijstroken in de gevolgde richting :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Dan moet in de toekomst elke vrachtwagenchauffeur op een rijbaan met 2 rijstroken achter elke fietser blijven rijden die zich op het fietspad bevindt.
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
Dit inhaalverbod geldt niet t.o.v. fietsers :!:
T.o.v. bromfietsen (klasse A&B) wel.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 06 nov 2008, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inderdaad :oops: , maar een bromfiets klasse A is al niet veel sneller...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Dikwijls nog trager dan een geoefende fietser 8) .

Ik stel mij meteen de vraag of er wel over inhalen kan gesproken worden t.o.v. andere delen van de openbare weg, zoals een fietspad.
Ik dacht spontaan van niet.
Maar...is hierover iets te vinden in de wegcode?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De Rijprof schreef:Ik stel mij meteen de vraag of er wel over inhalen kan gesproken worden t.o.v. andere delen van de openbare weg, zoals een fietspad.
Ik dacht spontaan van niet.
Maar...is hierover iets te vinden in de wegcode?
Ik vind het niet, en Inazuma blijkbaar ook niet:
Inazuma schreef:Dat is net één van die punten waarmee men in botsing komt doordat nergens in de wegcode bepaald is wat inhalen is.

Haalt een bestuurder die rijdt op een rijbaan :?:
- een fietser in die op een aanliggend fietspad rijdt :?:
- een fietser in die op een vrijliggend fietspad rijdt :?:
- een bestuurder in die op een naastgelegen rijbaan van dezelfde weg rijdt :?:
- of algemeen : haalt hij bestuurders in die buiten die rijbaan rijden :?:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Ik stel mij meteen de vraag of er wel over inhalen kan gesproken worden t.o.v. andere delen van de openbare weg, zoals een fietspad.
Ik dacht spontaan van niet.
Maar...is hierover iets te vinden in de wegcode?
Spontaan denken en wegcode in 1 zin ... dat moet mislopen. ;)
Er staat niets in die zin in de wegcode.

Art 22ter verbiedt wel "elk links inhalen" op een verhoogde inrichting, wat er op lijkt dat er verschillende soorten "inhalen" zouden kunnen zijn, maar die zijn nergens bepaald.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Als je onderstaande artikels bekijkt zou je denken dat het inhalen van (brom)fietsers op een fietspad niet als inhalen beschouwd moet worden.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;

d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen
tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
De dingen die ik in het rood heb aangeduid zijn een paar voorbeelden van iets wat je bij mijn weten niet doet als je een (brom)fietser voorbij rijdt op een fietspad. :?: :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
...Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

Benny, ik volg dit ook.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie