Uitstappen aan kruispunt

Punten van discussie.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Uitstappen aan kruispunt

Bericht door GRO »

Volgens welke regel van de wegcode mag je of mag je niet een passagier laten uitstappen wanneer je stopt voor een rood verkeerslicht of aan een kruispunt terwijl je wacht om voorrang te verlenen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

...

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
...

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;
...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja, dat weet ik.

Maar stoppen voor een verkeerslicht of voor een kruispunt omdat je voorrang moet geven IS NIET 'parkeren' of NIET 'stilstaan'. De regels i.v.m. stilstaan en parkeren gelden dan niet.

Op dat moment ben je een voertuig dat GESTOPT is.
En waar staat in de wegcode dat uit een voertuig dat gestopt is geen passagier mag uitstappen?

Daar zit mijn probleem.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je stopt om een persoon te laten uitstappen, ben je aan het stilstaan.

Gestopt staan, is wanneer je door omstandigheden niet kunt rijden; een rood verkeerslicht, je moet voorrang verlenen of file e.d.
Je bent dan onvrijwillig gestopt door omstandigheden. Je neemt nog deel aan het verkeer.
Gestopt staan, staat niet uitdrukkelijk omschreven in de wegcode.
Stilstaan en parkeren staat er wel in.
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Vergeet ook niet de hoofdregel:
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid : ...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Als ik een kruispunt nader en het verkeerslicht is GROEN.
En is zou stoppen en stilstaan om iemand te laten uitstappen (enkele seconden), dan ben ik in overtreding. Ik mag tot op 20 meter voor die lichten niet stilstaan en parkeren.

Als ik een kruispunt nader en het verkeerslicht is ROOD
Dan ben ik geen stilstaand voertuig, want ik kan minstens 30 seconden tot één minuut niet verder rijden. Dus veel langer dan de tijd nodig om iemand te laten in/uitstappen.

Welke regel verbiedt dat ik tijdens die wachttijd iemand enkele seconden laat uitstappen?
Gestopt staan, staat niet uitdrukkelijk omschreven in de wegcode.

En ook niet hoe men zich moet gedragen in dat geval

Een ander voorbeeld:

De wagen voor jou is net voor een verkeerslicht betrokken in een ongeval zonder gewonden, maar de wagen kan niet onmiddellijk verplaatst worden.
Jij stopt omdat je niet verder kunt rijden.
Jij was getuige van het ongeval en stapt uit om eventueel te getuigen.
Je passagiers: moeten die dan de hele tijd in de auto blijven zitten? Want volgens jou wordt jouw gestopt voertuig op het moment dat ze uitstappen een stilstaand voertuig.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

eugeen schreef:Welke regel verbiedt dat ik tijdens die wachttijd iemand enkele seconden laat uitstappen?
Ik volg je redenering, volgens mij is er geen wet die verbiedt dat iemand uit een gestopt voertuig stapt.
Langs de andere kant is een voertuig waar iemand uitstapt volgens de wegcode wel degelijk een stilstaand voertuig.
eugeen schreef:Als ik een kruispunt nader en het verkeerslicht is ROOD
Dan ben ik geen stilstaand voertuig, want ik kan minstens 30 seconden tot één minuut niet verder rijden. Dus veel langer dan de tijd nodig om iemand te laten in/uitstappen.
Er zal niemand problemen over maken wanneer een persoon tijdens de roodfase snel uitstapt.
Maar sommige mensen hebben wel extreem veel tijd nodig om uit te stappen: ze moeten eerst nog uitgebreid afscheid nemen van de bestuurder en de de eventuele andere passagiers, ze moeten hun boekentas nog nemen, hun paraplu nog openvouwen,... het is soms al heel lichtgroen eer die mensen eindelijk de wagen verlaten hebben.
In dat geval zie ik wel in dat men zou kunnen beboeten op Art 24:

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of
waar het hun onnodig zou kunnen hinderen
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als ik een kruispunt nader en het verkeerslicht is ROOD
Dan ben ik geen stilstaand voertuig, want ik kan minstens 30 seconden tot één minuut niet verder rijden. Dus veel langer dan de tijd nodig om iemand te laten in/uitstappen.
Je bent dan ook in overtreding want als je iemand laat uitstappen ben je aan het stilstaan al duurt dit slechts 5 seconden.
De wagen voor jou is net voor een verkeerslicht betrokken in een ongeval zonder gewonden, maar de wagen kan niet onmiddellijk verplaatst worden.
Jij stopt omdat je niet verder kunt rijden.
Jij was getuige van het ongeval en stapt uit om eventueel te getuigen.
Je passagiers: moeten die dan de hele tijd in de auto blijven zitten? Want volgens jou wordt jouw gestopt voertuig op het moment dat ze uitstappen een stilstaand voertuig.
Dit is een uitzonderlijke situatie. Je bent in feite nog een gestopt voertuig. Wanneer de veiligheid gegarandeerd is, (gevaarsdriehoek, ev. 4 richtingaanwijzers)
moet je je voertuig zo vlug mogelijk opstellen als een geparkeerd voertuig. Het is, als geparkeerd voertuig, ook veiliger om je passagiers te laten uitstappen.
Stapt een passagier eerder uit ben je in feite op dat moment aan het stilstaan.
Als dat is om te helpen de veiligheid te garanderen of dringende hulp te bieden zal daar niemand lastig over doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maar Rijprof, waar haal jij dit?
Je bent dan ook in overtreding want als je iemand laat uitstappen ben je aan het stilstaan al duurt dit slechts 5 seconden.
Jij zegt dus dat een gestopt voertuig, op het ogenblik dat je iemand laat uitstappen, een stilstaand voertuig wordt.

Dus trek ik de lijn door en wordt een geparkeerd voertuig ook, tijdens de momenten dat iemand uitstapt, een stilstaand voertuig.

Maar dat is in het tweede geval toch niet zo.
Waar haal jij dat dit in het eerste gaval wel zo is? Waar staat dat of is dat eigen interpretatie?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Jij zegt dus dat een gestopt voertuig, op het ogenblik dat je iemand laat uitstappen, een stilstaand voertuig wordt.
Ja.
Van zodra je aan het laden of lossen bent of passagiers laat in- of uitstappen ben je aan het stilstaan als dit niet langer duurt dan de tijd die daarvoor nodig is.
Duurt het langer dan ben je aan het parkeren.

Als je geparkeerd staat mag je laden en lossen of passagiers laten in- of uitstappen zo kort of zo lang je wilt, indien je reglementair geparkeerd staat.
Je bent dan in feite ook even een stilstaand voertuig.
Dus trek ik de lijn door en wordt een geparkeerd voertuig ook, tijdens de momenten dat iemand uitstapt, een stilstaand voertuig.

Ja, je bent dan in feite ook even een stilstaand voertuig en overal waar je mag parkeren mag je ook stilstaan, maar niet omgekeerd.
Waar haal jij dat dit in het eerste gaval wel zo is? Waar staat dat of is dat eigen interpretatie?
Ik leid dit af uit de definities van stilstaan en parkeren.
Naar de geest van de tekst is het de bedoeling om stilstaan zoveel mogelijk in tijd te beperken en op sommige plaatsen te verbieden.
Dat is mijn interpretatie want het staat niet zo letterlijk in de wegcode.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

uitstappen aan kruispunt

Bericht door peugeot »

Heb nog geen volledig antwoord.

Er zit wel een probleem in de vertaling vd wegcode van het oorspronkelijke frans naar het nederlands.

Men maakt in het nederlands een verschil ts stoppen en stilstaan, in het frans bestaat dit verschil niet

Stilstaan en parkeren L arret et le stationnement , inderdiction de s arreter pour faire descendre un passager
Stoppen arreter

S arreter devant un feu rouge ou un stop.
S arreter pour faire descendre un passager

Mischien zit hier het probleem, zal jullie op de hoogte houden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: uitstappen aan kruispunt

Bericht door Stefan Peeters »

peugeot schreef:Er zit wel een probleem in de vertaling vd wegcode van het oorspronkelijke frans naar het nederlands.
Dat is jammer, maar eigenlijk heeft dat hier geen belang.
Voor iemand die in Vlaanderen woont moet de wettekst in het Nederlands beschikbaar en begrijpbaar zijn. Hij moet ook naar die wettekst kunnen teruggrijpen wanneer hij zich moet verdedigen.
Stel je voor dat een Vlaming die onterecht beboet wordt zich moet gaan verdedigen op een Vlaamse rechtbank en daar de nuances uit de Franstalige wettekst moet gaan opzoeken... het is al moeilijk genoeg om de Nederlandstalige teksten correct te interpreteren.
peugeot schreef:Men maakt in het nederlands een verschil ts stoppen en stilstaan, in het frans bestaat dit verschil niet
Inderdaad, in het Frans is een gestopt voertuig meteen een stilstaand voertuig.
Met alle beperkingen vandien, natuurlijk...
peugeot schreef:Mischien zit hier het probleem, zal jullie op de hoogte houden.
We zijn benieuwd...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

uitstappen aan kruispunt

Bericht door peugeot »

Door vertalingen krijgen wetteksten een andere betekenis of toch een zekere nuance.
Jij zegt dat dit geen belang heeft maar je moet wel weten dat de meeste wetteksten in Belgie oorspronkelijk in het frans zijn opgesteld en dat men daar geregeld op terug moet vallen om rechtszaken op te lossen.

Er is hier een discussie over, wat is een gestopt voetuig en wat is een stilstaand voertuig. Natuurlijk is er geen definitie ve gestopt voertuig terug te vinden in de wegcode vermits men in het frans maar één woord gebruikt om dit aan te geven.

Een voertuig kan stoppen aan een rood licht, aan een stopbord, in de file, maar als een voertuig stopt om iemand te laten uitstappen (wat in het nederlands vertaald wordt door stilstaan) mag de passagier alleen uitstappen als voldaan is aan een aantal voorwaarden.

Men mag niemand laten uitstappen op plaatsen waar dit een gevaar betekend voor de andere weggebruikers; inzonderheid
Op plaatsen waar stilstaan en parkeren verboden zijn.

Bijgevolg, als men in de file staat en men voldoet aan de voorwaarden mag je iemand laten uitstappen.
VB.Het mag niet op minder dan 5 meter vd nabijgelegen dwarsrijbaan, het mag niet op minder dan 20 meter voor verkeerslichten op kruispunten, enz Sta je in de file en ben je verder dan 20 m van het licht dan mag je passagier uitstappen als je verder aan alle voorwaarden voldoet, zie opsomming verbod stilstaan en parkeren( l arret et le stationnement)

Nog nooit geweten dat iemand een boete kreeg als je niet hindert.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

In het franstalig gedeelte van ons land mag je dus stoppen om iemand te laten uitstappen en in het nederlandstalig gedeelte moet je stilstaan om iemand te laten uitstappen. Dat kan wel eens een verschil geven van zo'n 20 meter! :shock:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: uitstappen aan kruispunt

Bericht door Stefan Peeters »

peugeot schreef:Door vertalingen krijgen wetteksten een andere betekenis of toch een zekere nuance.
Jij zegt dat dit geen belang heeft maar je moet wel weten dat de meeste wetteksten in Belgie oorspronkelijk in het frans zijn opgesteld en dat men daar geregeld op terug moet vallen om rechtszaken op te lossen.
Hier komen we op glad ijs, maar ik vind niet dat ik een wettekst moet kunnen interpreteren zoals die in het Frans bedoeld is.
Ik moet wel een wettekst kunnen interpreteren zoals die in het Nederlands geschreven staat.

Wanneer ik met voldoende gedocumenteerde argumenten voor een rechtbank moet verschijnen om mij te verdedigen omwille van een vermeende overtreding, moet de rechter niet afkomen met een insinuatie over een slechte vertaling van een Franstalige wettekst naar het Nederlands.
Hij moet de Nederlandstalige wettekst nemen en die toepassen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

uitstappen aan kruispuntS

Bericht door peugeot »

Rijprof,

Neen ik zal het verduidelijken.

In het nederlands hebben we stoppen voor een rood licht, om voorang te verlenen, aan een stopbord enz

We hebben stoppen om een passagier te laten uitstappen of goederen te laden of te lossen: dit wordt omschreven als stilstaan waarbij je je aan de regels moet houden. Waarom schrijf ik stoppen ipv stilstaan? Alleen maar om probeem weer te geven.

In het frans hebben we stoppen(arreter) met als reden: voor rood licht, om voorrang te verlenen enz...

In het frans hebben we stoppen(arreter) met als reden: passagiers te laten uitstappen en goederen te laden en te lossen.
De reden waarom men stopt is belangrijk.
Om mensen te laten uitstappen moet je rekeing houden met het verbod stilstaan en parkeren, in gans het land.
(inderdiction arret et stationnement)
In het frans is de reden belangrijk het werkwoord is hetzelfde.
In het nederlands omvat het woord stilstaan de reden waarvoor we gestopt zijn.
Het woord stilstaan kan aantonen dat we langer stoppen.

Ook in het frans kan men gestopt blijven. s arreter pour faire descendre une personne is gelijk aan :
un vehicule à l' arret. Le temps de faire monter ou descendre des passagers.

Ik kan het niet beter uitleggen, vertalingen woord per woord zijn niet mogelijk. Het spreken of lezen ve andere taal houdt veel meer in.
De juiste betekenis vd woorden zijn niet altijd vertaalbaar zonder nuance, daarvoor moet je de context kennen en de achtergrond en geest vd taal.
Xantingo,
Dit is de realiteit, glad ijs of niet, dit is LA BELGIQUE
Maar uiteindelijk is de oplossing voor dit probleem hetzelfde in het frans dan in het nederlands, wij moeten rekening houden met het verbod stilstaan en parkeren.
Plaats reactie