2 vragen over automatic

Punten van discussie.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

xantingo schreef:Ik zou denken dat het de bedoeling moet zijn dat de begeleider het stuur kan overnemen wanneer de leerling-bestuurder om een of andere reden niet meer kan of wil verder rijden.

Indien de begeleider dan een rijbewijs op zak heeft met beperking voor automatische versnellingen, heeft hij/zij een probleem wanneer de wagen handgeschakeld is.
Hij kan er misschien wel mee rijden, maar mag het niet.

Het lijkt me dan ook vrij logisch dat de wetgever bedoelt dat het rijbewijs geldig moet zijn voor de wagen waarmee gereden wordt.
Het staat alleen niet zo duidelijk beschreven... zoals gewoonlijk
De begeleider moet de kandidaat leren rijden en niet perse naar huis brengen.

Als de leerling niet meer wil of kan rijden en de begeleider het ook niet kan of mag heb je nog altijd de mogelijkheid om je te laten afhalen of zelfs te voet verder te gaan.

Stel dat een leerling en een begeleider ruzie krijgen (wat wel eens gebeurd) en de begeleider stapt het af dan mag de leerling ook niet alleen verder rijden en heeft dus een gelijkaardig probleem.

Iemand leren rijden met een voertuig waar je zelf niet mee kan of mag rijden lijkt me ook inderdaad alles behalve gezond.
Maar zoals reeds gezegd door jou en mij staat het niet zo duidelijk beschreven.
Sterker nog het kan tot nu toe niet worden aangetoond dat het niet mag.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Mod: omwille van de onduidelijkheid hieromtrent vond ik het gepast om dit onderwerp naar hier te verhuizen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

De rijprof schreef:
Je moet minstens zelf met dat voertuig mogen rijden waarbij je passagier bent. De bedoeling is, om in moeilijke situaties te kunnen overnemen.

Tenminste B moet een volwaardige B zijn (geen beperkte 78 ), of een C of een D.
Dit klopt niet met de reglementering terzake.

In het KB van 10/07/2006 betreffende het rijbewijs van de categorie B Hoofdstuk II, Art. 3 staat:
De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen ontvangt een voorlopig rijbewijs B dat drie jaar geldig is. Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 1 bij dit besluit.
Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan de kandidaat pas een nieuw voorlopig rijbewijs zoals bedoeld in het eerste lid bekomen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.
De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :
a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;
b):" hij moet sedert ten minste 8 jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt. De bestuurder die overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45 van het hierboven vermelde koninklijk besluit van 23 maart 1998, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden, behalve indien de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt;

In artikel 4 van hetzelfde besluit dat handelt over de kandidaat in het bezit van een voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider staat duidelijk:"[b]De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B."[/b]

In dit artikel is niet dezelfde voorwaarde opgenomen voor de "passagier" en volstaat het dus dat deze in het bezit is van een rijbewijs categorie B. De vermelding "automatisch" of "code 78" is dus alleen belangrijk wanneer het gaat om de begeleider van een kandidaat in het bezit van een voorlopig rijbewijs 36 maanden en NIET voor de passagier van een kandidaat die in het bezit is van een rijbewijs 18 maanden.

Eugeen en de rijprof zijn waarschijnlijk deze verschillende bepalingen even in de war gebracht.

Liesl kan dus met een gerust geweten als passagier meerrijden.
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank je FM. Zo hebben we zelf weer wat bijgeleerd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ Liesel,

Voor de zekerheid, Liesl, zou ik het toch eerst even checken bij de dienst rijbewijzen en de politie. Het examencentrum zou dat ook kunnen weten. Laat het hen op papier bevestigen, dan ben je safe(er) voor de verzekering, mocht er iets gebeuren.

Indien dat zo is, laat het ons ook weten, natuurlijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

FM schreef:In dit artikel is niet dezelfde voorwaarde opgenomen voor de "passagier" en volstaat het dus dat deze in het bezit is van een rijbewijs categorie B. De vermelding "automatisch" of "code 78" is dus alleen belangrijk wanneer het gaat om de begeleider van een kandidaat in het bezit van een voorlopig rijbewijs 36 maanden en NIET voor de passagier van een kandidaat die in het bezit is van een rijbewijs 18 maanden.

Eugeen en de rijprof zijn waarschijnlijk deze verschillende bepalingen even in de war gebracht.

Liesl kan dus met een gerust geweten als passagier meerrijden.
Vandaar ook mijn vorige posting::wink:
xantingo schreef:Ik zie niet echt een probleem:
Artikel 4
De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen, minstens 18 jaar is en 20 uur praktisch rijonderricht heeft gevolgd in een rijschool heeft recht op een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat zonder begeleider te rijden. Dit voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig.
Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 2 bij dit besluit.
De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.
In dit geval is er eigenlijk geen sprake van een "begeleider", maar van een "passagier die in het bezit moet zijn van een rijbewijs".

Het verschil is dat in dit geval de leerling bestuurder in geval van slaande ruzie alleen met de auto verder mag rijden, terwijl in het andere geval de leerling zonder begeleider niet mag verder rijden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Volgens mij moet de begeleider voldoen aan alle voorwaarden en moet dus in dit geval een permanent bewijs hebben om handgeschakeld kunnen rijden.
Maar ik ben ook maar een mens.

mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

qbertq schreef:
Volgens mij moet de begeleider voldoen aan alle voorwaarden en moet dus in dit geval een permanent bewijs hebben om handgeschakeld kunnen rijden.
Voor de BEGELEIDER die MOET meerijden met een kandidaat die rijdt onder dekking van een voorlopig rijbewijs 36 maanden (= MET VERPLICHTE BEGELEIDER) klopt dat.
In dit geval gaat het echter om een PASSAGIER die MAG meerijden met een kandidaat die rijdt onder dekking van een voorlopig rijbewijs 18 maanden (= ZONDER VERPLICHTE BEGELEIDER. Deze mag ook alleen rijden) en daar stelt de reglementering als enige voorwaarde "24 jaar oud en in het bezit zijn van een rijbewijs dat tenminste geldig is voor voertuigen van de categorie B"
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: 2 vragen over automatic

Bericht door digital »

Liesl schreef:Hallo,

Ik heb sinds 1 jaar een rijbewijs B voor automatic met code 78.
Nu heb ik hierover twee vragen:

1) Een familielid van mij heeft een voorlopig rijbewijs (18 maanden) waarmee hij alleen of met een passagier mag rijden. Hij oefent met een handgeschakelde auto. Mag ik met hem meerijden? Ik ben ouder dan 24.

(Ik zou denken van wel, aangezien ik wel degelijk een rijbewijs B bij me heb. Er staat nergens vermeld dat er geen beperkingen mogen zijn.)

2) Ik ben zelf sinds enkele maanden aan het oefenen met een handgeschakelde auto om de beperking "code 78" te laten verwijderen. Ik heb een voorlopig rijbewijs waarmee ik enkel met een begeleider mag rijden.

Op dit forum ( vragen.php?vraag=4893 ) lees ik echter de volgende mogelijkheid:

"Je gaat naar het gemeentehuis een nieuw voorlopig rijbewijs B halen om 1 maand zonder begeleider te oefenen. Daarna ga je met je eigen auto examen doen. "

Is dit echt mogelijk? Dit zou voor mij ideaal zijn, maar hier heb ik nog nooit van gehoord!

Hopelijk kent iemand het antwoord op mijn vragen. Alvast bedankt!
Heren, hierboven worden enkele dingen door elkaar gehaald.

Vraag 1)
Een persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.
Jouw rijbewijs is enkel geldig voor voertuigen van categorie B met een automatische schakeling. Jouw rijbewijs is niet geldig voor handgeschakelde voertuigen.

Vraag 2)
Voor het opheffen van een vermelding automatisch val je onder KB 23/03/1998 en moet je een scholing doorlopen van
- hetzij in een rijschool (2 uur)
- hetzij op basis van een voorlopig rijbewijs model 3

Bij de scholing met een voorlopig rijbewijs model 3 MOET de kandidaat vergezeld worden van een begeleider die vermeld is op het rijbewijs.

De begeleider moet min 6 jaar houder zijn van een rijbewijs geldig om het voertuig te besturen. De begeleider moet dus een rijbewijs hebben zonder de vermelding "automatisch".

Examen met eigen voertuig is mogelijk met een voorlopig rijbewijs model 3. Je moet wel vergezeld worden van je begeleider op je voorlopig rijbewijs.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ digital,

De vraag van Liesl is of je als passagier mee mag naast een bestuurder met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider (18 maand) en met een handgeschakelde auto.

Een automaat is ook categorie B. Zijn er wetteksten te vinden die dit zouden verbieden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

De Rijprof schreef:@ digital,

De vraag van Liesl is of je als passagier mee mag naast een bestuurder met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider (18 maand) en met een handgeschakelde auto.

Een automaat is ook categorie B. Zijn er wetteksten te vinden die dit zouden verbieden?
Ik bazeer mij op: "...houder is en in het bezit van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B...."
Haar rijbewijs is niet geldig voor voertuigen van categorie B maar wel geldig voor voertuigen van categorie B met een automatische schakeling.

Buiten art. 4 van KB 10 juli 2006 zijn er geen andere wetteksten die hiernaar verwijzen. Het is dus louter een kwestie van interpretatie van dit artikel.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ digital,
Maar Liesl rijdt niet zelf, ze rijdt mee als passagier.

Wetteksten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

@ Digital,

Lees ook KB van 10/07/2006 betreffende het rijbewijs van de categorie B Hoofdstuk II, Art. 3 b)

Daar werd de nuance die u hier naar voor brengt opgenomen voor de BEGELEIDER van een kandidaat in het bezit van een voorlopig rijbewijs B dat 3 jaar geldig is.

Voor de PASSAGIER van een kandidaat die in het bezit is van een voorlopig rijbewijs B dat 18 maanden geldig is (= zonder begeleider) volstaat volgens artikel 4 "een rijbewijs geldig voor de voertuigen van de categorie B.
De vermelding dat het rijbewijs ook geldig moet zijn om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt is hier niet hernomen.

De bedoeling van de wetgever was dus duidelijk een verschil maken tussen de voorwaarden voor de BEGELEIDER en deze voor de PASSAGIER.
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

digital schreef: Buiten art. 4 van KB 10 juli 2006 zijn er geen andere wetteksten die hiernaar verwijzen. Het is dus louter een kwestie van interpretatie van dit artikel.
Heren, ik heb het toch ook maar alleen over artikel 4, dus ik begrijp niet goed waarom jullie denken dat ik op een ander golflengte zit.
Het gaat toch nog steeds over de interpretatie van volgende zin (zoals ik eerder schreef):

"De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B."

Dit kan geïnterpreteerd worden als:
1) "alle voertuigen van categorie B"
2) "een voertuig van categorie B"

Ik heb echter nog een verwijzing gevonden in het verslag aan de koning:
"In dat geval mag hij nog één persoon vervoeren die minstens 24 jaar is en houder is van een rijbewijs B."

Op basis hiervan mag je volgens mij meereizen als je houder bent van een rijbewijs cat. B (met of zonder beperking maakt niet uit).
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

@ Digital

Je schreef op maandag 21/09:
Op basis hiervan mag je volgens mij meereizen als je houder bent van een rijbewijs cat. B (met of zonder beperking maakt niet uit).
Dat is in tegenstelling met wat je op vrijdag 19/09 schreef nl.:
Een persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.
Jouw rijbewijs is enkel geldig voor voertuigen van categorie B met een automatische schakeling. Jouw rijbewijs is niet geldig voor handgeschakelde voertuigen.
en op zondag 20/09 "Haar rijbewijs is niet geldig voor voertuigen van categorie B maar wel geldig voor voertuigen van categorie B met een automatische schakeling" en wat de aanleiding was om te reageren.

Maar blij dat je op dezelfde golflengte zit en vooral dat het voor Liesl nu duidelijk is dat zij als passagier met haar familielid mag meerijden.

Trouwens je antwoord op de 2de vraag van Liesl, die in deze discusssie wat uit het oog is verloren, is volledig correct.[/quote]
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
Plaats reactie