vragen rond op- en afrit

Punten van discussie.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

vragen rond op- en afrit

Bericht door aoosterh »

Hallo allemaal,

Hoe men handelt bij op- en afritten van snelwegen is een punt waar ik eens een discussie over zou willen openen:

- Wat men vaak ziet is dat bij te korte afritten hele rijen auto's gebruik maken van de vluchtstrook. Bestuurders praten dit goed door te zeggen dat het gevaarlijk is in plaats daarvan een zeer lage snelheid aan te nemen op de snelweg zelf. Maar volgens mij is dat een denkfout. In zo'n geval ontstaat er normaal gesproken (als men niet op de vluchtstrook gaat rijden) in de eerste plaats een verkeersopstopping. Niet prettig, maar zolang men zich aan de regels houdt niet extreem gevaarlijk. Het is juist als men massaal de vluchtstrook gaat gebruiken dat er gevaarlijke situaties ontstaan als een bestuurder aanvankelijk niet doorheeft dat men op de vluchtstrook staat aan te schuiven. Dan moet je er verderop tussen zien te komen, wat juist leidt tot een situatie die men denkt te voorkomen, namelijk een waarbij je een zeer lage snelheid moet aannemen. Men zou dus in gevallen van een korte afrit geen vluchtstrook mogen gebruiken. Akkoord? Misschien is dit evident, maar hierna volgt een situatie die er wel wat op lijkt, en waar er misschien wel verschil van mening kan zijn.

- Bij opritten kan men geconfronteerd worden met de situatie waarbij men niet op een normale manier kan invoegen. Dan sta je voor de volgende keuze: (i) indien mogelijk doorrijden op de vluchtstrook of (ii) vertragen/stoppen op de oprit. Nu zag ik op de Nederlandse televisie in het programma 'Blik op de weg' dat een politieagent adviseerde in dat geval door te rijden op de vluchtstrook, omdat dat minder onveilig is dan stoppen op een oprit. Wordt daar in Vlaanderen ook zo tegenaan gekeken?

- Diezelfde agent in 'Blik op de weg' adviseerde voorts om als men op de snelweg rijdt bij een oprit NIET naar een andere rijbaan (naar links) uit te wijken om verkeer dat op de oprit rijdt de kans te geven de snelweg op te rijden. De redenering is dat het juist veiliger is rust te handhaven in het beeld op de snelweg en de bestuurders op de oprit rustig de kans te geven in te voegen. Bijkomend voordeel is dat de bestuurder die uitwijkt niet de risico's loopt die dode hoeken en dergelijke teweeg kunnen brengen. Als men genoeg afstand houdt, levert invoegen geen problemen op. Ik voel wel wat voor deze redenering, maar ik heb op de VRT al eens het advies gezien om juist wel naar links uit te wijken als men ziet dat verkeer op de oprit wil invoegen.

Groeten
Albert

mod: verplaatst naar dit forumgedeelte
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vraag 1.

Helaas verbiedt de wegcode op de pechstrook te rijden.

Vraag 2.

Ik denk dat het zeker veiliger is even verder op de pechstrook te rijden, dan vanuit stilstand opnieuw te moeten vertrekken om in te voegen.

Vraag 3

In Holland redeneert men vaak anders dan in België

In BELGIE moet men bij hevige regen het achtermistlicht laten branden om beter zichtbaar te zijn.
In NEDERLAND is het verboden om bij hevige regen het achtermistlicht te laten branden omdat het verblindt.

In BELGIE heeft dat trouwens een achtermistlicht.
In NEDERLAND heeft dat een mistachterlicht.



PS. Is het mogelijk je profiel even aan te vullen, zo weten wij wie je bent. Een leerling, een lesgever, een geinteresseerde in verkeer etc...
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Vraag 1:
Wegcode of geen wegcode, als ik in Lummen het klaverblad moet hebben in het spitsuur, schuif ik aan op de pechstrook. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om als enige op de rijstrook stil te gaan staan. Je redenering over aanschuiven op de rijstrook zelf, is interessant, maar je belet de hele doorstroming feller, dus ook weer meer kansen dat onoplettende bestuurders kusjes komen geven op je achterbumper. Ik schuif de schuld op de wegbeheerders, in principe zouden zo'n situaties zelden tot nooit mogen voorkomen, en geen dagdagelijkse kost mogen zijn.

Vraag 2:
Idem hier, wegcode zegt weer dat je er niet mag op rijden, maar de wegcode zegt zoveel dat op niets slaat.. Laatst een pummel zien vertrekken vanop de pechstrook, direct naar de rijstrook. Tof als ze dat voor je doen, en jij aangereden komt aan 120 km/u, en die persoon aan 20 km/u.

Vraag 3:
Dode hoeken? Als je van strook verandert moet je over je schouder controleren, no problem dus. Afstand houden, is een ander paar mouwen. Dat kennen ze hier absoluut niet. Maar zolang de hoge pummels in dit land zich vastpinnen dat snelheid de absolute boosdoener is, en er enkel lui gecontroleerd wordt op snelheid en zich geen ballen aantrekken van de afstand, zal dat niet beteren. Maak die dikke nekken maar eens wijs dat 3 voertuigen aan 140 km/u met ieder 300 m afstand veiliger rijden dan 3 voertuigen aan 70 km/u met 10 m afstand.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je strikt de wegcode wil volgen en geen boete wil riskeren mag je niet op de pechstrook rijden. Dit zowel bij op- als uitritten.
Dus volgens de wegcode moet je op een oprit voorrang verlenen, indien nodig stoppen aan het verkeer dat op de snelweg rijdt want er staat een omgekeerde driehoek.

Uitwijken naar een links gelegen rijstrook is zeker geen verplichting. Je doet nl. een manoeuvre waarbij je voorrang moet verlenen aan andere weggebruikers. Indien je veilig kan uitwijken mag je dit doen als je hoffelijk wilt zijn maar denk eraan dat je dit op eigen risico doet.
Als het erg druk is, is van rijstrook veranderen in dit geval af te raden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

De Rijprof schreef:Als je strikt de wegcode wil volgen en geen boete wil riskeren mag je niet op de pechstrook rijden. Dit zowel bij op- als uitritten.
Dus volgens de wegcode moet je op een oprit voorrang verlenen, indien nodig stoppen aan het verkeer dat op de snelweg rijdt want er staat een omgekeerde driehoek.
Als de agenten de situatie goed hebben ingeschat en zien dat je niet anders kan dan zullen ze je geen boete geven.
Bij een oprit een omgekeerde driehoek??? Moet ik morgen is op letten dan, die heb ik nog nooit zien staan.

Wat betreft het verkeersreglement op te volgen in dergelijke situaties. Veiligheid gaat voor alles. Het verkeersreglement werd opgesteld om veiligheid te bevorderen, niet te garanderen. Vaak komt gezond verstand nog op de eerste plaats. Als ik bij een oprit en afrit in dergelijke situaties kom, dan zal ik niet twijfelen om de pechstrook te nemen.

1 tip die ik kan geven bij het oprijden van de oprit is het volgende. Om te voorkomen dat je niet genoeg snelheid hebt omdat de chauffeur voor jou te traag rijdt. In het begin genoeg afstand laten en pas iets later beginnen op te trekken. (dit indien je natuurlijk op voorhand al gezien hebt dat de persoon voor jou problemen heeft met hogere snelheden en/of optrekken)
Je zorgt dan eerst voor een spatie en begint daarna aan het inhalen. Tegen de tijd dat je terug vlak achter de "trage" rijdt kan je meestal wel invoegen op een goede snelheid.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Karl schreef: 1 tip die ik kan geven bij het oprijden van de oprit is het volgende. Om te voorkomen dat je niet genoeg snelheid hebt omdat de chauffeur voor jou te traag rijdt. In het begin genoeg afstand laten en pas iets later beginnen op te trekken. (dit indien je natuurlijk op voorhand al gezien hebt dat de persoon voor jou problemen heeft met hogere snelheden en/of optrekken)
Je zorgt dan eerst voor een spatie en begint daarna aan het inhalen. Tegen de tijd dat je terug vlak achter de "trage" rijdt kan je meestal wel invoegen op een goede snelheid.
Bij dergelijke "pummels" is het vaak voldoende om gewoon gebruik te maken van de volledige oprit.
Wanneer je aan een aangepaste snelheid op het einde van de oprit veilig invoegd zit die meestal reeds een flink stuk achter jou gevaarlijke situaties te creëren op de rechterrijstrook van de snelweg.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Karl schreef: Bij een oprit een omgekeerde driehoek??? Moet ik morgen is op letten dan, die heb ik nog nooit zien staan.
:shock:

Ik heb er nog nooit 1 niet weten staan.
Dat moet 1 van de meest plichtsgetrouw geplaatste borden zijn ...
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Inazuma schreef:
Karl schreef: Bij een oprit een omgekeerde driehoek??? Moet ik morgen is op letten dan, die heb ik nog nooit zien staan.
:shock:

Ik heb er nog nooit 1 niet weten staan.
Dat moet 1 van de meest plichtsgetrouw geplaatste borden zijn ...
Kan zijn. Ik zal er nog nooit op gelet hebben, te druk bezig met in de spiegel te kijken en over de schouder om in te kunnen voegen.
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Bericht door MatthiasButtiens »

Ik vind het antwoord van Rafael op vraag 3 prachtig geformuleerd! Dat heb ik zelf ook al vaak gedacht wanneer ik weer eens een bumperklever tegenkom!
Plaats reactie