Richtingsaanwijzer

Punten van discussie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

En wat je daar leest is natuurlijk niet wat je in de praktijk ziet.


Zoals het daar staat, gaat het om het aangeven van de continuïteit van eenzelfde weg.

Meer dan waarschijnlijk komt hier ook het idee uit voort dat men dan geen richtingsverandering moet aangeven ...


In de praktijk wijkt men echter bijna altijd van de ene weg af naar een andere, en gebruikt men deze voorrangsborden om dan aan te geven dat men op dat traject voorrang heeft ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:
bibi585 schreef: Op fig. 1 moet de blauwe auto volgens de regels NIET pinken .
Volgens welke regels dan :?:
Ik heb geen weet van een regel of wet die bepaald dat men in een bocht moet pinken.
Afbeelding maakt wel een bocht van wat vroeger een richtingsverandering was.

Ook moeten de andere wagens voorrang verlenen door de omgekeerde driehoek.
Dat kan de blauwe auto echter niet altijd weten wanneer die niet met de omgeving vertrouwd is.
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

De rijprof schreef:
Volgens mij zijn voorrang en richtingsverandering 2 afzonderlijke zaken.
't Is niet omdat je voorrangsgerechtigd bent dat je niet zou moeten pinken in sommige gevallen.
Het gaat hem hier niet om voorrang maar om het tracé dat door de voorrangsbaan gevolgd wordt. Wie het tracé van zijn rijbaan volgt terwijl dat tracé afbuigt (= een bocht) moet toch geen richtingaanwijzers gebruiken? En wie het tracé van zijn rijbaan niet volgt verlaat toch zijn rijbaan en voert dan een richtingsverandering uit en die moet dan toch zijn richtingaanwijzers gebruiken? (19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten)


De ganse discussie draait hier echter om het feit dat de verkeersborden niet conform de reglementering zijn aangebracht waardoor enige verwarring kan ontstaan.

Maar nog een vraagje: moet een bestuurder die uit een straat komt waar een bord B1 staat opgesteld niet weten dat hij voorrang moet verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt (art. 12.3.1.a)?? En is het daardoor niet duidelijk dat het tracé van de voorrangsbaan niet ligt in het verlengde van rijrichting van de bestuurder van de blauwe auto maar wel degelijk afbuigt??
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

FM schreef: Maar nog een vraagje: moet een bestuurder die uit een straat komt waar een bord B1 staat opgesteld niet weten dat hij voorrang moet verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt (art. 12.3.1.a)?? En is het daardoor niet duidelijk dat het tracé van de voorrangsbaan niet ligt in het verlengde van rijrichting van de bestuurder van de blauwe auto maar wel degelijk afbuigt??
Die moet ook nog weten aan wie hij allemaal voorrang moet verlenen ...

Tussen bestuurders die op een kruispunt beiden een B1 / B5 voorgeschoteld krijgen, geldt immers de voorrang van rechts ...
Inderdaad : Cassatie .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Zoals ik al eerder schreef:
Wat is precies een richtingsverandering?
Een grote zachte bocht, een hoekig kruispunt, iets tussenin ???

In de praktijk zal gezond verstand moeten werken.

- een grote zachte bocht volgen is m.i. niet echt van richting veranderen (= niet afslaan). > pinken moet niet.
- een klein hoekig kruispunt (zoals fig 1) is m.i. wél een wijziging van richting. (= afslaan) > pinken moet.
- Als je een zachte bocht maakt in de continuïteit van eenzelfde weg, moet je niet pinken
- Als je een klein hoekig kruispunt neemt naar links, zoals op figuur 1, ga je afslaan. Je doet een richtingsverandering, zelfs al heb je voorrang en rij je op de hoofdtracé. Je verandert van richting dus moet je pinken.

Een zachte bocht van dezelfde weg of hoekig afslaan naar een andere straat maakt net dat verschil, ongeacht de voorrang.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

FM schreef:
En wie het tracé van zijn rijbaan niet volgt verlaat toch zijn rijbaan en voert dan een richtingsverandering uit en die moet dan toch zijn richtingaanwijzers gebruiken? (19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten)
Je moet enkel pinken als je links of rechts afslaat om de rijbaan te verlaten.
Een bestuurder die rechtdoor rijdt (fig 2) om de rijbaan te verlaten mag volgens mij zelfs niet pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

De Rijprof schreef:Een bestuurder die rechtdoor rijdt (fig 2) om de rijbaan te verlaten mag volgens mij zelfs niet pinken.
Hier speel je toch zwaar met vuur want dan kun je dit interpreteren dat je op die typisch Belgische kleine rotondekes ook niet meer moet pinken want in feite rij je dan ook gewoon rechtdoor.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Wat betreft het verlaten een rotonde staat dat specifiek in de wegcode beschreven.
19.2 ...
Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

richtingaanwijzen

Bericht door peugeot »

Als de blauwe auto het voorrangstraject volgt moet hij niet pinken
Verlaat hij het traject MOET hij naar rechts pinken, zowel voor rechts als voor rechtdoor. Zelfde als een bocht waar twee zijstraten op uit komen.

Alle straten moeten een aangepast onderbord hebben.
Schets niet volgens voorschriften.

De bruine auto s pinken naar rechts als ze naar rechts afslaan en naar links als ze naar links afslaan.
Als ze rechtdoor rijden vanuit de ondergeschikte weg op het voorrangstraject mogen zij niet pinken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ peugeot,

Kun je hetgeen je schrijft, aantonen op basis van teksten uit de wegcode?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

De Rijprof schreef
- Als je een zachte bocht maakt in de continuïteit van eenzelfde weg, moet je niet pinken
- Als je een klein hoekig kruispunt neemt naar links, zoals op figuur 1, ga je afslaan. Je doet een richtingsverandering, zelfs al heb je voorrang en rij je op de hoofdtracé. Je verandert van richting dus moet je pinken.

Een zachte bocht van dezelfde weg of hoekig afslaan naar een andere straat maakt net dat verschil, ongeacht de voorrang.
Ik denk dat je een interpretatiefout maakt. De wegcode zegt niets over een "zachte" bocht. Een bocht in het tracé van een openbare weg volgen wordt gewoon beschouwd als "zijn weg voortzetten". De bestuurder blijft daarbij de rijbaan volgen waarop hij zich bevindt en voert dan ook geen richtingsverandering uit.

Wie de rijbaan verlaat kan dat doen langs links (= links afslaan) of langs rechts (= rechts afslaan) en is dan ook gehouden om deze verandering van zijn oorspronkelijke richting (het volgen van de rijbaan die naar links afbuigt) aan te geven door middel van de richtingaanwijzers.

Het klein hoekig kruispunt waarover je het hebt bestaat uit een openbare weg die naar links afbuigt (tracé voorrangsbaan) en twee openbare wegen die daar op uitkomen.
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ FM

Dat is nu net waar de wegcode geen duidelijkheid over biedt.
Dus geven we elk onze eigen interpretatie. Maar wat is de juiste?

Wat is een richtingsverandering en wat niet?
Wanneer pinken en wanneer niet?

Of je nu voorrang hebt of niet, staat volgens mij los van een richtingsverandering.

Kun je aantonen a.d.h.v. de wegcode wat nu juist is?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

@ Rijprof
Of je voorrang hebt of niet doet hier inderdaad niet ter zake, maar wel of het verlaten van het tracé van een voorrangsweg zoals dat aangegeven wordt op het onderbord al dan niet als een richtingsverandering moet worden beschouwd.
Als je het aangegeven tracé van de voorrangsbaan volgt mag (moet??) je dan niet van de veronderstelling uitgaan dat je de rijbaan waarop je aan het rijden bent gewoon blijft volgen en dat een afbuiging van het tracé niet meer of minder is dan een bocht in de rijbaan?
Wanneer je deze rijbaan die je aan het volgen bent wil verlaten moet je dat toch langs de linker- of rechterkant doen? En noemt men dat dan niet links of rechts afslaan om de rijbaan te verlaten?
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

FM schreef:@ Rijprof
Wanneer je deze rijbaan die je aan het volgen bent wil verlaten moet je dat toch langs de linker- of rechterkant doen? En noemt men dat dan niet links of rechts afslaan om de rijbaan te verlaten?
Ik zou graag willen weten hoe jij die rijbaan gaat verlaten aan de linkerkant :?:

Ik zou dan eerder zeggen dat ik ze in beide gevallen aan de rechterkant ga verlaten, maar links :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

@Benny

Het gaat om het verlaten van het tracé van de rijbaan die men volgt. Of dat nu langs rechts of langs links is (misschien een eigendom inrijden :wink: ) is van ondergeschikt belang aan de vraag of dat moet gezien worden als een richtingsverandering zoals artikel 19.1 (naar rechts of naar links afslaan om de rijbaan te verlaten) omschrijft?
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
Plaats reactie