Richtingsaanwijzer

Punten van discussie.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Richtingsaanwijzer

Bericht door GRO »

Afbeelding

Afbeelding 1:

De blauwe auto wil linksaf slaan en volgt zo de voorrangsweg.
Welke richtingsaanwijzer gebruikt hij?

Afbeelding 2:
De blauwe auto wil het kruispunt oversteken.
Welke richtingsaanwijzer gebruikt hij?
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Figuur 1: geen richtingaanwijzer. De bestuurder volgt gewoon een bocht in de baan.

Figuur 2: daar begint de discussie! Voert de bestuurder een verandering van richting uit?
Volgens een strikte interpretatie van artikel 19.1 is [color=darkblue]"naar rechts of naar links afslaan om de rijbaan te verlaten"[/color] een richtingsverandering. Dat is wat de bestuurder van de blauwe auto in figuur 2 ook doet en daarbij moet hij zoals voorgeschreven door artikel 19.2.1° [i]"zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer"[/i]. De vraag is: wat betekent TIJDIG GENOEG in deze situatie? Is dat voor hij het kruispunt oprijdt? Of is dat wanneer hij zich reeds op het kruispunt heeft begeven zodat de de bestuurder die van rechts komt hierdoor niet in verwarring wordt gebracht.

Hoewel een preventief bestuurder weet dat hij beter niet anticipeert op een naderend voertuig waarvan de richtingaanwijzer aangeeft dat de bestuurder (misschien!!!) van plan is zijn straat in te rijden (daar bestaat waarschijnlijk wel rechtspraak rond??), zou ik deze bestuurder niet in verwarring brengen en opteren om pas bij het oprijden van het kruispunt de richtingaanwijzer naar rechts aan te zetten.

Indien er andere (gefundeerde) meningen zijn...
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Als in figuur 1 de blauwe auto zijn linker richtingsaanwijzer aanzet, dan zal het voor de bestuurder van de bruine auto klaar zijn dat de blauwe auto naar links rijdt.

De blauwe auto weet dat naar links de voorrangsweg loopt, maar de bruine auto ziet gewoon een omgekeerde driehoek staan.

Als de bestuurder van de bruine auto de blauwe auto ziet naderen zonder richtingsaanwijzer, dan kan de bestuurder van de bruine auto denken dat de blauwe auto gewoon rechtdoor rijdt en zelf het kruispunt beginnen oversteken.

Naar mijn mening duidt het blauwe bord aan hoe de weg loopt waarop je voorrang hebt. Maar heeft het bord niets te maken met het al of niet maken van zijdelingse verplaatsingen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Als in figuur 1 de blauwe auto zijn linker richtingsaanwijzer aanzet, dan zal het voor de bestuurder van de bruine auto klaar zijn dat de blauwe auto naar links rijdt.

De blauwe auto weet dat naar links de voorrangsweg loopt, maar de bruine auto ziet gewoon een omgekeerde driehoek staan.

Als de bestuurder van de bruine auto de blauwe auto ziet naderen zonder richtingsaanwijzer, dan kan de bestuurder van de bruine auto denken dat de blauwe auto gewoon rechtdoor rijdt en zelf het kruispunt beginnen oversteken.

Naar mijn mening duidt het blauwe bord aan hoe de weg loopt waarop je voorrang hebt. Maar heeft het bord niets te maken met het al of niet maken van zijdelingse verplaatsingen.
Dit is ook mijn mening.
Ook bij figuur 2 is links voor mij links rechtdoor is rechtdoor en rechts is rechts of met andere woorden rechts pinken om rechtdoor te rijden gaat er bij mij ook moeilijk in.

Indien er andere (gefundeerde) meningen zijn...
gefundeerd is het langs geen kanten maar het is wel mijn mening :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Fig 1: Je moet niet pinken. Je volgt de voorrangsweg.
Maar... je doet ook een beweging met wijziging van richting.
Dus moet je wel pinken.
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Pinken of niet pinken? De wegcode geeft geen duidelijk antwoord.
In de praktijk moet je elke situatie afzonderlijk zien en links pinken kan je intenties alleen maar duidelijker maken.

Fig 2: Je mag niet pinken want je rijdt rechtdoor. Je doet geen richtingsverandering.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De Rijprof schreef:Fig 1: Je moet niet pinken. Je volgt de voorrangsweg.
Maar... je doet ook een beweging met wijziging van richting.
Dus moet je wel pinken.
En wat is het nu bij figuur 1 ?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Zo'n typische situaties die alleen maar de laatste jaren in Vlaanderen mogelijk zijn.
Men heeft ooit een weg/kruispunt aangelegt met een bepaalde bedoeling van verkeersdoorstroming en jaren later gaat men dan die logica aan diggelen slaan door verkeersborden te plaatsen die geheel andere regels opleggen.
Dat is gewoon vragen om ongevallen.

Op fig. 1 moet de blauwe auto volgens de regels NIET pinken maar vroeg of laat komt dit tot een ongeval met de bruine auto of fietser of andere weggebruikers zoals eugeen omschrijft. Dus wanneer ik aan het stuur van de blauwe auto zou zitten zou ik, door middel van kort pinken ofzo, toch duidelijk proberen te maken aan de bruine auto wat m'n bedoelingen zijn. Ook voor eventuele achterliggers.

Op fig. 1 moet je in princiepe WEL pinken maar dan moet je ervoor zorgen dat je de bruine auto uiterst rechts niet in verwarring brengt of de kans is wederom reëel dat de hulpdiensten moeten verwittigd worden.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: De blauwe auto weet dat naar links de voorrangsweg loopt, maar de bruine auto ziet gewoon een omgekeerde driehoek staan.
De bestuurder van het bruine voertuig moet ook (een aangepaste versie van) het onderbord te zien krijgen onder de B1

Afbeelding

Naar mijn mening duidt het blauwe bord aan hoe de weg loopt waarop je voorrang hebt. Maar heeft het bord niets te maken met het al of niet maken van zijdelingse verplaatsingen.
Dat is ook mijn mening.



http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art67

67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
Wanneer het verkeersbord B9 voor of op het kruispunt geplaatst is, mag het eveneens met dit onderbord aangevuld worden.



Er is overigens nergens in de wegcode bepaald dat het bestaan van dergelijk tracé een andere regeling inzake richtingsverandering meebrengt.


Door de richtingsverandering hier op een andere manier te gaan bekijken en aanduiden, zonder dat daarvoor een grond in de wegcode bestaat, veroorzaakt men net problemen :

Linksaf niet aangeven betekent dat de andere bestuurders niet weten wat de blauwe bestuurder gaat doen.

Rechtsaf pinken om rechtdoor te rijden, kan de van rechts komende bestuurder doen denken dat je die zijweg indraait ; er is immers geen onderscheid meer tussen "richting aangeven" voor rechtdoor en voor direct rechtsaf ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 01 sep 2008, 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef: Op fig. 1 moet de blauwe auto volgens de regels NIET pinken .
Volgens welke regels dan :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Eugeen schreef:
En wat is het nu bij figuur 1 ?
Je moet links pinken. (aankondiging van beweging bij wijziging van richting). De voorrangsregeling staat daar m.i. los van.

Toch ook opmerken dat er in de praktijk een verschil is tussen een grote zachte bocht volgen op een voorrangsweg
en links afslaan op een klein kruispunt waar je voorrang hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Toch ook opmerken dat er in de praktijk een verschil is tussen een grote zachte bocht volgen op een voorrangsweg
Ik weet wat je bedoelt, maar in de wegcode wordt wel geen onderscheid gemaakt tussen grote zachte bocht of hoekig kruispunt.

En waar het blauwe bord staat is er dus sowieso een kruispunt.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Een echte regeling weet ik niet maar omdat ik al jaren door het verkeer ploeg doe ik het volgende:
1 ik gebruik de linker richting aanwijzer dan weet een ander waar ik naartoe wil
2 ik gebruik de rechter richting aanwijzer ter hoogte van rechtse wagen en dit om aan de fietsers kenbaar te maken (ik verlaat het tracé)
mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Eugeen schreef:
Ik weet wat je bedoelt, maar in de wegcode wordt wel geen onderscheid gemaakt tussen grote zachte bocht of hoekig kruispunt.
Inderdaad, de wegcode is daar niet helemaal duidelijk in.
Wat is precies een richtingsverandering?
Een grote zachte bocht, een hoekig kruispunt, iets tussenin ???

In de praktijk zal gezond verstand moeten werken.

- een grote zachte bocht volgen is m.i. niet echt van richting veranderen (= niet afslaan). > pinken moet niet.
- een klein hoekig kruispunt (zoals fig 1) is m.i. wél een wijziging van richting. (= afslaan) > pinken moet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Op de tekening ontbreken een aantal borden die er volgens de voorschriften van de wegbeheerder wel zouden moeten staan:

Art. : 8.11. Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt. In dit bijzondere geval moet het bord van het type VIII niet alleen onder de borden B9 of B15 worden aangebracht, maar ook onder de borden B1 of B5.


Misschien wordt het zo duidelijker (ook voor de bestuurders van de andere auto's) dat de blauwe auto in figuur 1 gewoon een bocht in de baan volgt en geen verandering van richting uitvoert. Hij mag(om eventueel duidelijk aan te geven wat hij van plan is) maar moet dan geen richtingaanwijzer gebruiken.

In figuur 2 zal hij echter wel een verandering van richting uitvoeren en zijn richtingaanwijzer moeten aanzetten. Alleen blijft dan volgens mij de discussie wanneer hij dat moet doen (best pas bij het oprijden van het eerste kruispunt)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Volgens mij zijn voorrang en richtingsverandering 2 afzonderlijke zaken.
't Is niet omdat je voorranggerechtigd bent dat je niet zou moeten pinken in sommige gevallen.

vb: je komt van rechts (je bent voorrangsgerechtigd) en je wil links afslaan, dus moet je pinken.

Als je afslaat (fig 1) moet je pinken.
Als je rechtdoor rijdt (fig 2) mag je niet pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie