Met welke snelheid
Met welke snelheid
Met welke maximumsnelheid moet de bruine auto op die plaats rijden?
Dat hangt af van de weg.
Eigenlijk geeft de wegcode hier wel een duidelijk antwoord.
Geen zonebord -> de normale maximum snelheid van de weg
Maar eigenlijk is de signalisatie hier niet correct aangebracht.
De zone moet ergens eindigen.
Ofwel net voor de bebouwde kom en dan moet er daar een einde zone staan.
Ofwel na de bebouwde kom, maar dan moet er eerst een nieuw zonebord staan.
Eigenlijk geeft de wegcode hier wel een duidelijk antwoord.
Dus om de maximum 50 op te leggen is er opnieuw een zonebord nodig.Artikel 65.5 Signalisatie met zonale geldigheid
10. Snelheidszones
Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.
Geen zonebord -> de normale maximum snelheid van de weg
Maar eigenlijk is de signalisatie hier niet correct aangebracht.
De zone moet ergens eindigen.
Ofwel net voor de bebouwde kom en dan moet er daar een einde zone staan.
Ofwel na de bebouwde kom, maar dan moet er eerst een nieuw zonebord staan.
Dan gaat het hier over een situatie waarbij de signalisatie duidelijk niet juist is aangebracht, waardoor eventuele bekeuringen in dat stuk kunnen betwist worden op basis van artikel 5.eugeen schreef:Dag Sting
Je moet op de tekening van de veronderstelling uitgaan dat het bord EIND ZONE 50 nog een stuk verder staat (buiten beeld).
Is de maximaal toegelaten snelheid van de auto dan 90 km/uur?
De wegbeheerder wil daar een zone 50 instellen, maar heeft dat niet correct gedaan.De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
De bedoeling is 50, maar je kan dit, indien je dit wenst, aanvechten voor de rechtbank.
Maak niet uit.eugeen schreef:Je moet op de tekening van de veronderstelling uitgaan dat het bord EIND ZONE 50 nog een stuk verder staat (buiten beeld).
De zone is dan niet volgens de voorwaarden van de wegcode aangebracht : de verplichte herhaling van het snelheids-zonebord na het einde van een BBK, zoals verplicht door Artikel 65.5.10 :
Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.
Er is dus geen bindende snelheidsbeperking gezien :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art5
Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Er zijn nogal wat onregelmatig gesignaleerde zones ...
Vraag is natuurlijk of van weggebruikers kan/moet verwacht worden dat zij de plaatsingsregels van borden kennen.
Ook hier zou je logisch moeten denken dat het vaste bord altijd geldt, ondanks het onderbord 'begin en einde school'.
Nochtans heeft het BIVV gevraagd deze afbeelding met vraag niet bij onze proefexamens te zetten, want volgens hen is hier een fout gemaakt door de wegbeheerder. Bestuurders worden niet geacht te weten wanneer een wegbeheerder een fout maakt. Voor hen gelden de borden.
Als iemand na de schooluren op deze rijbaan 90 km/uur rijdt, zou hij door de rechter kunnen vrijgesproken worden.
Dus omgekeerd zou een rechter ook kunnen redeneren dat de bestuurder in de eerste tekening 50 km/uur moet blijven rijden omdat hij nog in een zone 50 rijdt ??????
Ook hier zou je logisch moeten denken dat het vaste bord altijd geldt, ondanks het onderbord 'begin en einde school'.
Nochtans heeft het BIVV gevraagd deze afbeelding met vraag niet bij onze proefexamens te zetten, want volgens hen is hier een fout gemaakt door de wegbeheerder. Bestuurders worden niet geacht te weten wanneer een wegbeheerder een fout maakt. Voor hen gelden de borden.
Als iemand na de schooluren op deze rijbaan 90 km/uur rijdt, zou hij door de rechter kunnen vrijgesproken worden.
Dus omgekeerd zou een rechter ook kunnen redeneren dat de bestuurder in de eerste tekening 50 km/uur moet blijven rijden omdat hij nog in een zone 50 rijdt ??????
Neen, maar wel de wegcode.eugeen schreef:Vraag is natuurlijk of van weggebruikers kan/moet verwacht worden dat zij de plaatsingsregels van borden kennen.
Ik citeerde niets uit de plaatsingsvoorwaarden
Een weggebruiker die de wegcode kent en die het einde-bord van de bebouwde kom ziet, zonder nieuw bord van de zone 50 moet er kunnen vanuit gaan dat de 50km/h komt te vervallen.
Nee, want hij rijdt op dat moment niet meer in een correct aangegeven zone 50 en moet dus volgens artikel 5 worden vrijgesproken.eugeen schreef:Dus omgekeerd zou een rechter ook kunnen redeneren dat de bestuurder in de eerste tekening 50 km/uur moet blijven rijden omdat hij nog in een zone 50 rijdt ??????
Vraag en antwoord staan er nochtans correct :eugeen schreef:
Ook hier zou je logisch moeten denken dat het vaste bord altijd geldt, ondanks het onderbord 'begin en einde school'.
Nochtans heeft het BIVV gevraagd deze afbeelding met vraag niet bij onze proefexamens te zetten, want volgens hen is hier een fout gemaakt door de wegbeheerder. Bestuurders worden niet geacht te weten wanneer een wegbeheerder een fout maakt. Voor hen gelden de borden.
Het zone 30 bord geldt hier altijd, want het is het blauwe onderbord dat niet-reglementair en dus ongeldig is ...
Het BIVV kan best contact opnemen met de betrokken wegbeheerder indien deze situatie nog altijd bestaat.