op de parkeerzone staan geen auto's,wat nu ?.

Punten van discussie.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Eugeen,
ik vind het fantastisch, alle moeite die je doet.
Ik zit met één wrang gevoel: onze jonge kandidaat-bestuurders.
Hoe moeten die daar in godsnaam nog aan uitgeraken???
Je zou voor minder de moed verliezen.
Andere bedenking: hoe pakt een doorsnee begeleider zoiets aan???
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Ketje,

Je hebt gelijk, maar ik kan er helaas ook niet aan doen dat de wegcode soms ingewikkeld is.

Ooit werd de vraag gesteld: ik sleep op een autosnelweg een auto tot aan de eerstvolgende afrit. Waar moet ik rijden?
. op de pechstrook waar je niet mag rijden?
. op de rijstrook, waar je minstens 70 km/uur moet rijden en tegen 25 km/uur dus een enorme hindernis bent?

Ook daar waren de antwoorden uiterst uiteenlopend:

-- Goca: op de rijstrook
-- Uitspraken rechtbank: op de pechstrook
-- 4 verschillende wegpolities: verschillende antwoorden.

Ik herinner mij de leukste van een van die wegpolities: "Ik zou vertrekken op de pechstrook en vanaf het moment dat je 70 km/uur haalt, zou ik mij naar de rijstrook begeven".
Ik zit met één wrang gevoel: onze jonge kandidaat-bestuurders.
Hoe moeten die daar in godsnaam nog aan uitgeraken???
Je zou voor minder de moed verliezen.
Andere bedenking: hoe pakt een doorsnee begeleider zoiets aan???
Dat is juist het probleem.

Stel ik volg 20 uur praktijkles en mijn instructeur zegt dat ik om die en die reden wel over die vakken mag rijden.
Ik ga examen afleggen in Deune, en ik rijd dus over die vakken en ik krijg een opmerking van de examinator.

Want dat is nu toch het resultaat.
Laatst gewijzigd door GRO op 27 aug 2008, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

ketje schreef: Ik zit met één wrang gevoel: onze jonge kandidaat-bestuurders.
Hoe moeten die daar in godsnaam nog aan uitgeraken???

Andere bedenking: hoe pakt een doorsnee begeleider zoiets aan???
De kandidaat bestuurders geraken er net zo min aan uit als hun begeleiders ...


En als Belgaflyer die arresten van het Hof van Cassatie terug kan vinden, kan het misschien zelfs nog anders uitdraaien.



Ik denk niet dat enig ander land werkt met imaginaire weggedeelten zoals de denkbeeldige rand van de rijbaan ...
Noem dat dan de rand van de rijbaan, en markeer die ook zo .
Maar dat zou te gemakkelijk zijn ...
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maar als uw heil moet komen van de Goca
Niet mijn heil, maar dat van de jonge bestuurders die een theorie- of praktijkexamen moeten afleggen.

Vermits het doel van deze site is de jongeren te helpen bij de voorbereiding om te slagen voor het examen, vraag ik in geval van discussie steeds aan GOCA: hoe moeten zij bij jullie antwoorden of handelen opdat het voor het examen 'juist' zou zijn.

PS Ik hoor dan liever Sint Eugenius :lol:
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Op tal van punten is de wegcode niet duidelijk en dat wordt nog versterkt door een gebrekkige coördinatie met de voorschriften voor de wegbeheerders die daar op hun beurt nog eens slordig mee omspringen. Zo zet men de deur wagenwijd open voor "interpretaties". Zolang het HvC geen uitspraak doet blijft de rechtsonzekerheid voor de weggebruiker. De begeleider, de instructeur, de examinator, de politie, de rechters hebben wel allemaal argumenten om hun "eigen interpretatie" te ondersteunen, maar dat lost het probleem niet op, integendeel!
Iedereen lost het probleem wel op wanneer het zich voordoet, maar dan op zijn manier! En het is net dat "onvoorspelbaar" gedrag dat risico's inhoud vooral voor beginnende bestuurders met een beperkt "verkeersgeheugen" (rijervaring).
Laat ons daarom (in plaats van te blijven discussiëren) gezamenlijk alle "dubieuse" punten in de wegcode eens oplijsten en aandringen bij de bevoegde diensten om daar spoedig klaarheid in te brengen. (Misschien zelfs een aantal eenvoudige oplossingen zelf aanbrengen? en steun bij enkele politiekers zoeken?).
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Laat ons daarom (in plaats van te blijven discussiëren) gezamenlijk alle "dubieuse" punten in de wegcode eens oplijsten en aandringen bij de bevoegde diensten om daar spoedig klaarheid in te brengen. (Misschien zelfs een aantal eenvoudige oplossingen zelf aanbrengen? en steun bij enkele politiekers zoeken?).
Een zeer goed idee.

Misschien kunnen we een nieuwe categorie maken op dit forum waarin dergelijke onderwerpen terecht kunnen.
En waarin onderwerpen, zoals hier, waaruit blijkt dat het niet eenvoudig is om een eensluitend antwoord te formuleren, naar daar verhuizen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

eugeen schreef: PS Ik hoor dan liever Sint Eugenius :lol:
Met de nadruk op "genius" zeker, jaja... :wink: :lol: :lol: :lol:
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

De vraag was of een bestuurder al dan niet over de parkeervakken mag rijden.
Aangezien bvb een fietser ook een bestuurder is moeten we bij het beantwoorden van de vraag ook even bedenken wat de gevolgen zijn voor de fietsers, bromfietsers...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

dannyvho schreef:De vraag was of een bestuurder al dan niet over de parkeervakken mag rijden.
Aangezien bvb een fietser ook een bestuurder is moeten we bij het beantwoorden van de vraag ook even bedenken wat de gevolgen zijn voor de fietsers, bromfietsers...
Daar is niet zo meteen een probleem.

Een fietser mag immers de parkeerzones volgens Art 75.2 (de dikke wegmarkering die de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft) volgen :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.



Lastiger wordt het als die parkeerzone begint met een verdrijvingsvlak, dan moet de fietser eerste bijna 2m opschuiven naar links voor hij op die parkeerzone kan gaan rijden...
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

eugeen schreef:GEMEENTE BOECHOUT

Contact opgenomen met de gemeentesecretaris.

Die vakken hebben de bedoeling om, als er auto's geparkeerd staan, verkeersremmend te werken.
?? Als er auto's geparkeerd staan, zorgen die wagens er toch voor dat het verkeer remt en niet die lijnen (die geven alleen aan waar men kan parkeren)??
Is weer een politieke logica die op een domme Belgenmop lijkt
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Karl,

Dat wil hij toch zeggen.

Men heeft die vakken daar aangebracht, zodat auto's mooi achter elkaar kunnen parkeren. En als er auto's staan, dan werkt dat verkeersremmend.

In sommige gemeenten doen ze dat met bloembakken. Maar dan is er geen probleem. Die staan er altijd en bestuurders kunnen niet rechtdoor rijden. :lol:
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Verkeersremmend? Men bedoelt waarschijnlijk snelheidsremmend? Dus gauw wat lijnen op het wegdek kladderen en klaar is kees! En hier zien wij het resultaat dat men krijgt wanneer verkeerstechnische infrastrucuurmaatregelen gebruikt (misbruikt?) worden om andere redenen dan waarvoor zij oorspronkelijk werden ontwikkeld. De wegbeheerders (en dat zijn er heel wat op verschillende niveaus!) springen hier blijkbaar graag "creatief" mee om, maar beseffen onvoldoende de draagwijdte van hun daden. Duidelijke richtlijnen voor deze mensen, daar zou men dringend werk moeten van maken.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

wat ik eigenlijk wou zeggen is dat de wagens zorgen voor de vertraging. niet het type van lijnen, maw, als men er van die parkeer-suggestie-vakken van maakt dan kunnen daar ook wagens gaan staan en is er geen discussie als er niemand geparkeerd staat zoals hier.

en verkeersremmend vind ik wel goed gevonden, is het enige dat men tegenwoordig met al die bloembakken doet, files creëren.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Tekst verwijderd
Laatst gewijzigd door de rijprof op 26 aug 2008, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

DE RIJPROF schreef:bevestigd dat je wanneer de rijbaan niet breed genoeg is om te kruisen je over gewone parkeervakken met dunne lijn mag rijden.
Maar graag had ik gehad dat je aan die examinatoren ook zou gevraagd hebben of de rode auto gewoon over de parkeervakken mag rijden als er geen tegenliggers aankomen (en geen container staat). Of moet hij volgens hen dan de richtingsaanwijzer aanzetten en naar de linkerhelft van de rijbaan uitwijken?

Dat is de grote vraag.

Volgens de examinator waar ik mee sprak moeten ze dus uitwijken.

Afbeelding

Met dank aan De RIJPROF die de container even verplaatste.
Laatst gewijzigd door GRO op 23 aug 2008, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie