Rood 'fietserslicht', auto moet stoppen?

Punten van discussie.
HenriL
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2019, 22:03

Rood 'fietserslicht', auto moet stoppen?

Bericht door HenriL »

Goedenavond,

Ik had daarnet de volgende discussie: indien men in Gent uit de Normaalschoolstraat komt en het kruispunt Heuvelpoort op wil rijden, is er een redelijk vreemde situatie. Eerst is er een gewoon, driekleurig verkeerslicht. Dit wordt gevolgd door een klein stukje weg en dan (opnieuw) een opstelstrook voor fietsers met een verkeerslicht met een fiets op (dus voor fietsers).

Begaat men een fout als je als autobestuurder door het eerste licht rijdt (als het op oranje staat) en dan door het tweede licht (voor fietsers) rijdt als dit op rood staat? Ik dacht dat zo'n licht voor fietsers enkel voor fietsers geldt en dat je hier dus als autobestuurder geen rekening mee moet houden. Maw: dat je door dit tweede licht mag rijden, zelfs als dit op rood staat. Mijn lief denkt hier anders over. Art. 61.1., 6° Wegcode zegt: wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.. Worden hier boetes voor uitgeschreven voor autobestuurders?

De situatie:

https://ibb.co/NZSxVhL

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood 'fietserslicht', auto moet stoppen?

Bericht door Inazuma »

Vooraf:

Gent is een gekkenhuis op verkeersvlak.
De Oostvlaamse afdeling van Wegen en verkeer is de "strafste" van gans dat departement, en Stad Gent wil niet onderdoen ...

Dit kruispunt barst van de verkeersinbreuken.
Onder meer tegen de plaatsing van voorrangsborden
Het kan hier afhangen van de richting of je voorrang hebt of niet, dat is totale en onwettige waanzin ... :cry:
Dwarsende richtingen die beide voorrang moeten verlenen (ook onwettig)
Enfin ... wegwanbeheer pur sang :!:
HenriL schreef: 05 mei 2019, 22:05 Ik had daarnet de volgende discussie: indien men in Gent uit de Normaalschoolstraat komt en het kruispunt Heuvelpoort op wil rijden,
https://goo.gl/maps/TTP8r3zuorXo6fze7

Het zotte is dat fietsers hier ook moeten stoppen aan de algemene verkeerslichten.

Zelfs een bord B23 (rechtdoor bij rood) kan niet: de fietsers kruisen een "verkeersstroom", nl de overstekende voetgangers ...
Wetgever heeft er duidelijk niet bij stilgestaan dat ook voetgangers "verkeer" zijn :

67.4.3° Het voorrangsbord B23 mag alleen worden gebruikt op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen.

Begaat men een fout als je als autobestuurder door het eerste licht rijdt (als het op oranje staat) en dan door het tweede licht (voor fietsers) rijdt als dit op rood staat?
Ja, dat is een overtreding.
Maar niet om de reden dat je mogelijk denkt ...

In tegenstelling tot de gangbare praktijk, moet je stoppen voor oranje, en mag je slechts uitzonderlijk doorrijden.

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;


Je kan misschien niet tijdig stoppen voor de eerste stopstreep.
Maar dan misschien wel voor de tweede stopstreep voor de eerste (algemene) lichten - stoppen in het fietsopstelvak dus :?:
En ja, dat mag ook.
Bij oranje (en groen) ! Niet bij rood.

Kan je niet tijdig stoppen voor de (algemene) verkeerslichten, kan je zeker nog wel veilig stoppen voor de fietslichten.
Dit kruispunt is dermate groot dat je eigenlijk gewoon niet zeker kan zijn dat je het nog veilig kan oversteken zonder andere weggebruikers, die mogelijk al snel groen krijgen, niet in gevaar te brengen .
En je hébt er de plaats om veilig en niet hinderend te kunnen stoppen ...

Anders gezegd, het feit dat je niet meer veilig kan stoppen voor het verkeerslicht/de stopstreep, betekent daarom niet noodzakelijk dat je meteen het kruispunt ook mag oversteken ...
Ik dacht dat zo'n licht voor fietsers enkel voor fietsers geldt en dat je hier dus als autobestuurder geen rekening mee moet houden.
Dat is ook zo ...

Worden hier boetes voor uitgeschreven voor autobestuurders?
Louter op basis van dat verkeerslicht kunnen géén PVs voor autobestuurders uitgeschreven worden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rood 'fietserslicht', auto moet stoppen?

Bericht door GRO »

@Inazuma
Zeer duidelijk uitgelegd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rood 'fietserslicht', auto moet stoppen?

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 07 mei 2019, 02:30 @Inazuma
Zeer duidelijk uitgelegd.
Inderdaad, daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Plaats reactie