Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Punten van discussie.
Daveforthewin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2017, 01:04

Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door Daveforthewin »

Hallo,

De volgende situatie kom ik dagelijks tegen op baan naar het werk, ik denk het antwoord te weten maar ik wil dit graag toch eens bevestigt krijgen.
Ik kan momenteel geen afbeelding maken dus ik zal de situatie verwoorden.

Ik ben een rondpunt deels opgereden op de buitenste rijstrook omdat ik dit veilig kon, maar bijna onmiddellijk naast mijn auto is reeds afslag nr 1
Ik moet echter deze afslag niet hebben, ik moet rechtdoor.
Er is nog een auto op de binnenste rijstrook van het rondpunt en hij wil wel afslag nr 1 nemen.
Gezien hij op de binnenste rijstrook rijd, zegt de wegcode dat hij voorrang moet verlenen aan mij gezien ik op de buitenste rijstrook rijd.
De reden waarom ik hier twijfel is omdat mijn auto nog maar deels op het rondpunt is, hij was dus eerst op het rondpunt (+ afslag nr 1 is op een ambetante plaats, ik ben nog niet volledig opgereden of daar is ie al)
Kunnen jullie bevestigen dat dit allemaal niet uitmaakt en dat de binnenste rijstrook ten allen tijde voorrang moet kunnen geven aan de buitenste rijstrook ?

Bedankt!
David
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door GRO »

Voor jij een rotonde oprijdt, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die op de rotonde rijden.
De bestuuder die de eerste afslag wil nemen, kon misschien niet naar de rechtse rijstrook, omdat jij die al half innam.
Daveforthewin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2017, 01:04

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door Daveforthewin »

Ok, hij rijd echter op de binnenste rijstrook en ik hinder hem niet tijdens het oprijden.
Hij bevind zich minstens 10 meter van mijn auto.
Dus ik rijd op, maar dan zie ik dat hij gas geeft en de afslag wil nemen.
Dus hij heeft voorrang om die afslag te nemen ookal ben ik al deels op het rondpunt en bevind ik mij op de buitenste rijstrook ?
En wat als ik volledig op het rondpunt ben ?

Grt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door de rijprof »

Als je een rotonde wil oprijden moet je voorrang verlenen, omwille van een omgekeerde driehoek.
Dat staat los van de rijstroken, net zoals je een grote baan zou oprijden en je een omgekeerde driehoek hebt.
Eens dat je op de rotonde bent, zijn de rijstroken wel van belang, want wie van rijstrook verandert, moet voorrang verlenen.
Indien gelijktijdig van rijstrook wordt veranderd, geldt de voorrang aan rechts (uitspraak Cassatie).
Verder is er ook de verplichting om in de rechtse rijstrook te gaan voorsorteren om rechts af te slaan.
Ok, hij rijd echter op de binnenste rijstrook en ik hinder hem niet tijdens het oprijden.
Hij bevind zich minstens 10 meter van mijn auto.
Dus ik rijd op, maar dan zie ik dat hij gas geeft en de afslag wil nemen.
Dus hij heeft voorrang ook al ben ik al deels op het rondpunt ?
Mogelijk maak je een verkeerde inschatting. Wat is 10 meter t.o.v. de snelheid? Je moet het eerder bekijken in tijd i.p.v. afstand.
En hou ook rekening met het mogelijk versnellen van de aankomende auto aan wie je voorrang moet verlenen.
Ja, hij heeft voorrang want was reeds eerder op de rotonde. Op een rotonde geldt de voorrang aan links, net omgekeerd als op een gelijkwaardig kruispunt waar voorrang aan rechts geldt.
wegcode.be schreef:12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Daveforthewin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2017, 01:04

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door Daveforthewin »

Alvast bedankt voor de uitleg!

Om dit topic af te ronden heb ik toch even 2 sketches gemaakt.
Groen ben ik.
Sketch 1 is trouwens de situatie waarover ik het heb, sketch 2 is willekeurig.

In beide sketchen hinder ik de andere bestuurder niet, er was voldoende tijd om het rondpunt deels/volledig op te rijden
Pas nadien geeft de andere bestuurder onverwachts veel gas en wil hij in beide sketches een afslag nemen, en het komt 2 keer tot een aanrijding.

Als ik het goed begrijp ben ik in fout in sketch 1, maar niet in sketch 2?

Afbeelding

En voor de bepaling wie in fout is, maakt het verschil uit of ik tegen zijn zijkant ben gereden, of hij tegen mijn zijkant ?

Mvg
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door Benny Stinkens »

In beide gevallen doet de rode auto (lijn) een overtreding. :idea:
Hij mag op die manier de rotonde niet verlaten.

Wat niet weg neemt dat je bij tekening 1 nog steeds voorrang had moeten verlenen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Daveforthewin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2017, 01:04

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door Daveforthewin »

Sorry Benny maar kan je wat meer uitleg geven ?
Waarom mag de andere bestuurder de rotonde op deze manier niet verlaten ? Is het omdat hij eerst voorrang moet verlenen aan mij ?

Bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door de rijprof »

Jij moet in de éérste plaats voorrang verlenen aan de bestuurders die op de rotonde rijden, ongeacht in welke rijstrook ze rijden. Net zoals op een grote voorrangsbaan.
De rode bestuurder mag enkel de rotonde verlaten door eerst te gaan voorsorteren op de rechterrijstrook.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Daveforthewin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2017, 01:04

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door Daveforthewin »

Bedankt, het wordt me wat duidelijker nu qua voorrang :)
Maar wat als ik nu bv. op de linker rijstrook rijd en zo een rotonde op langs links, maar bij druk verkeer ? Mag je dan wel de rotonde verlaten op de linker rijstrook ?

Ik zie trouwens niets anders dan bestuurders die links rijden, links op de rotonde, en links de rotonde verlaten om zo hun weg verder te zetten op linker rijstrook van de baan.
Men is dus verplicht op & na de rotonde zich eerst eens op de rechter rijstrook van de baan te begeven, ookal wil men eigenlijk voort maken en links blijven voor de trage bestuurders in te halen ?

Je zei 'De rode bestuurder mag enkel de rotonde verlaten door eerst te gaan voorsorteren op de rechterrijstrook.'

Ok maar hier dezelfde vraag, wat bij druk verkeer? Deze bestuurder zal voorrang moeten geven dus hij zal eeuwig mogen stilstaan op de linker strook van de rotonde tegen dat hij een gaatje vind om voor te sorteren op de rechter rijstrook..

Grt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Onduidelijkheid ivm een rondpunt

Bericht door de rijprof »

wegcode;be schreef:19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Ook bij rijstrookkeuze (9.4) en/of druk verkeer (9.5) moet je rechts voorsorteren om rechts af te slaan.
Dat geldt ook op een rotonde.
Als het heel druk is en je geraakt niet naar de rechterrijstrook doe je nog een een toertje rond, tot je rechts geraakt of... blijf van in het begin gewoon rechts rijden :idea:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie