2x2 rijstroken + stopbord

Punten van discussie.
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

2x2 rijstroken + stopbord

Bericht door Nicco »

Hallo,
ik ben vandaag na het oefenen teruggekomen met twee vragen:
1. Op de afbeelding kom ik van de straat rechts om de baan met 2x2 rijstroken op te rijden, maar ik wil op de linkse rijstrook gaan omdat de rechtse een andere richting uitgaat. Mag ik bij het oprijden van de baan meteen de linkse rijstrook opgaan door de rechtse 'over te steken', of moet ik eerst op de rechtse gaan, dan pinker naar links op en naar de linkse opschuiven ?

2. In Leuven is momenteel een nieuw verkeersplan bezig. Op een kruispunt waar vroeger verkeerslichten stonden staat nu vanuit de 4 richtingen een knipperend oranje licht met een stopbord, dus moet ik stoppen. Het probleem dat ik hierbij ondervind is dat hierbij een eerste stopstreep staat vóór een fietsvak met tweede stopstreep van waar ik niets van het aankomende verkeer kan zien. Wat moet ik op deze plaats doen ? Mijn redenering is stoppen voor de eerste stopstreep (door het stopbord, dat nà de tweede stopstreep staat) ook al zie ik daar niets, dan verder tot de tweede stopstreep waar ik wél kan zien en als het nodig is opnieuw stoppen voor aankomend verkeer. Kunnen jullie bevestigen/verbeteren ?
Bijlagen

[De extensie png is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 2x2 rijstroken + stopbord

Bericht door de rijprof »

1. Bij keuze van rijstrook (voorsorteren) of bestemming mag je kiezen welke rijstrook je neemt. Je mag dan ineens naar de linkerrijstrook, maar let wel op dat je eerst voorrang verleent vooraleer je van rijstrook verandert!

2. Stopbord = stoppen en voorrang verlenen maar als je niet ver kunt zien, stop je eerst aan de stopstreep en rij je opnieuw een beetje vooruit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2x2 rijstroken + stopbord

Bericht door Inazuma »

De eerste stopstreep mag enkel bij ROOD niet meer voorbij gereden worden.

Maar aangezien het verkeerslicht er weg is, geldt die eerste stopstreep dus niet meer ...
Fietsers mogen zich er zelfs niet meer in opstellen !


77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.

De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2x2 rijstroken + stopbord

Bericht door Inazuma »

Je moet rechts afslaan in de meest rechtse rijstrook, behalve indien de weg aan één van deze voorwaarden voldoet :



19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.




9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.


[op andere wegen dan in BBK :]

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.
Plaats reactie