Gebruik richtingsaanwijzers

Punten van discussie.
Geocoder
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014, 09:40

Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door Geocoder »

Beste, een vraag ivm gebruik richtingsaanwijzers.

In bijlage een foto van de situatie. Ik rijd op een baan met verkeersremmers die er voor zorgen dat ik naar het andere rijvak moet uitwijken. Ik vermoed dat ik hiervoor mijn linker richtingaanwijzer moet gebruiken. Voorbij de hindernis moet ik terug mijn rechter richtingaanwijzer gebruiken om terug naar mijn eigen rijvak te gaan. Klop dit, of moet ik dit bezien als een éénvaksbaan die slingert tussen de verkeersremmers[img][img]?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door GRO »

richtingaanwijzers aanzetten (= uitspraak rechtbank)
Geocoder
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014, 09:40

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door Geocoder »

GRO schreef:richtingaanwijzers aanzetten (= uitspraak rechtbank)
Bedankt voor de info. Ook al begrijp ik het niet goed.
Tijdens het praktisch examen is er geen rechter in de buurt vrees ik.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door Benny Stinkens »

Geocoder schreef:
GRO schreef:richtingaanwijzers aanzetten (= uitspraak rechtbank)
Bedankt voor de info. Ook al begrijp ik het niet goed.
Tijdens het praktisch examen is er geen rechter in de buurt vrees ik.
Als er tijdens het praktisch examen een agent achter je rijdt zou de rechtbank wel eens korter in buurt kunnen zijn dan je denkt :roll:
Niet alleen tijdens het examen trouwens. :idea:

examinatoren beoordelen ook nog je manier van richting aangeven. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Geocoder
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014, 09:40

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door Geocoder »

Ik begrijp dus dat de richtingaanwijzers hier gebruikt moeten worden!
Correct?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door Benny Stinkens »

Geocoder schreef:Ik begrijp dus dat de richtingaanwijzers hier gebruikt moeten worden!
Correct?
Correct.
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door GRO »

Uitspraak: "De richtingaanwijzer moet gebruikt worden bij elke zijdelingse verplaatsing".
Als je dus naar links op de rijbaan rijdt omdat men langs rechts bloembakken of iets dergelijks als verkeersremmer heeft geplaatst, moet je dat aangeven.
Of als je naar links rijdt omdat je een fietser op de rijbaan voorbijrijdt, moet je dat aangeven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebruik richtingsaanwijzers

Bericht door de rijprof »

Geocoder schreef:Tijdens het praktisch examen is er geen rechter in de buurt vrees ik.
Wil je enkel veilig en correct leren rijden om door het examen te geraken of ook voor vele jaren die erna volgen...?
Je zou misschien sneller in de rechtbank kunnen belanden dan je denkt.
Rechtspraak bevestigt hoe de wegcode moet geïnterpreteerd worden.
Geocoder schreef:Ik begrijp dus dat de richtingaanwijzers hier gebruikt moeten worden!
Correct?
Waarom twijfel je? Het staat in de wegcode en talrijke rechters hebben het bevestigd.
wegcode.be schreef:Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers
Of dat nu een bloembak, geparkeerde auto, wegversmalling of iets anders is waarvoor je opzij moet, is het veel veiliger om jouw achterliggers (en tegenliggers) tijdig te verwittigen door de richtingaanwijzers aan te zetten.
Je moet ook de richtingaanwijzers gebruiken als je een zijdelingse verplaatsing wil maken om een fietser in te halen.
Die regels staan in het hoofdstukje inhalen en er staat niet bij of het nu inhalen betreft van een vrachtwagen of een fietser.
Deze regels gelden voor elke inhaalbeweging van 'bestuurders'. Een fietser is, zoals je weet, een bestuurder.
Dus bij inhalen, zelfs van een fietser waarbij een zijdelingse verplaatsing vereist is, moet je ook de richtingaanwijzers aanzetten!
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
...
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
Voel je je niet veiliger als je de richtingaanwijzers correct gebruikt ?
Voel je je ook niet veiliger om tijdig te verwittigen als je opzij wil gaan voor jouw achterliggers, jouw tegenliggers en voor de bescherming van fietser zelf?

Maar het allerbelangrijkste is dat je, vóór je opzij gaat, nog goed controleert in jouw spiegels!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie