Parkeervak op de rijweg, met een licht gebogen onderbroken middenstrook

Punten van discussie.
jpds
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2016, 17:46

Parkeervak op de rijweg, met een licht gebogen onderbroken middenstrook

Bericht door jpds »

Ik heb er al veel over gelezen over die parkeervakken, maar zoals ik ook hier lees in bepaalde onderwerpen is het toch heel onduidelijk. De ene persoon zegt je mag over die vakken rijden en de andere spreekt het dan weer tegen en zo gaat het soms pagina's door. En niet alleen hier maar op andere forums ook. Is deze materie dan zo ingewikkeld of onduidelijk dat er geen deftig antwoord op mogelijk is. Degene ik een foto van bijplaats zijn van juist voorbij Schelderode dorp richting Merelbeke Gaversesteenweg op een onlangs hernieuwde rijweg.
Mvg
Bijlagen
Video
Video
Parkeervakken Schelderode (Medium).jpg (133.06 KiB) 1284 keer bekeken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Parkeervak op de rijweg, met een licht gebogen onderbroken middenstrook

Bericht door Stefan Peeters »

Het hangt ervan af hoe de parkeervakken gemarkeerd zijn... op de bovenstaande foto is het parkeervak aangeduid met een dunne witte streep - die markeert volgens de wegcode de werkelijke rand van de rijbaan en mag gerust overschreden worden.

Wanneer er echter een dikke witte streep gebruikt wordt duidt dat de denkbeeldige rand van de rijbaan aan; het gedeelte daarachter is volgens de wegcode voorbehouden voor stilstaan en parkeren en daar mag dus eigenlijk niet zomaar over gereden worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie