kruisen van een fietser

Punten van discussie.
koki
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2016, 17:54

kruisen van een fietser

Bericht door koki »

Bij het inhalen van een fietser moet ik minstens één meter plaats laten tussen mijn voertuig en de fiets.
Welke minimale afstand moet ik laten bij het kruisen van een fietser ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruisen van een fietser

Bericht door de rijprof »

Hetzelfde, ook 1 meter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
koki
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2016, 17:54

Re: kruisen van een fietser

Bericht door koki »

Dat de afstand bij inhalen en bij kruisen hetzelfde is lijkt me zeer logisch, doch waar vind ik de wettelijke tekst betreffende het kruisen ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: kruisen van een fietser

Bericht door bert.covens »

koki schreef:Dat de afstand bij inhalen en bij kruisen hetzelfde is lijkt me zeer logisch, doch waar vind ik de wettelijke tekst betreffende het kruisen ?
De regels mbt het kruisen, staan >>> hier vermeld in artikel 15. Hier zal je echter géén specifieke regel vinden, die voorschrijft dat men bij het kruisen van een fietser 1 meter zijdelingse tussenafstand moet laten.


Mààr .....


Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.



Er staat in dit artikel dat men 1 meter dient te laten tussen zijn voertuig en de fietser. Hier staat evenwel niet bij geschreven, dat deze regel beperkt is tot fietsers die men wil inhalen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
koki
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2016, 17:54

Re: kruisen van een fietser

Bericht door koki »

Bedankt voor het verhelderende antwoord !
Plaats reactie