Langs rechts inhalen aan verkeerslichten

Punten van discussie.
monologue
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 19:28

Langs rechts inhalen aan verkeerslichten

Bericht door monologue »

Hallo,

Ik weet dat het uiteraard verboden is om een andere auto langs rechts voorbij te steken, maar ik maakte vandaag de volgende situatie mee:
Ik bevond me op een autoweg met 2 rijstroken en stond voor het rode licht (in het rechtse vak). Toen het groen werd en iedereen vertrok, merkte ik dat de auto naast mij in het linkse vak zeer traag optrok. Het duurde dus slechts een paar seconden voordat ik hem voorbij reed. Ik zat zelfs nog ver onder de toegelaten snelheid, aangezien het licht nog maar net op groen gesprongen was.

Ben ik hier ook in de fout gegaan? Want je zou kunnen stellen dat ik deze auto in principe langs rechts voorbijgestoken heb.
Voor het geval dat ik in de fout ben gegaan: wat moet je in deze situatie dan doen? Het lijkt me onverstandig om dan met opzet even traag te gaan rijden als de auto links, met als gevolg al het verkeer achter je -en dit was toch een lange rij auto's- op te houden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Langs rechts inhalen aan verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Rechts inhalen is verboden in normale situaties, maar er zijn uitzonderingen waarbij sneller rijden in een andere rijstrook niet als inhalen wordt aanzien.

Bij meerdere rijstroken in de gevolgde richting:
- blauwe borden met pijlen waarbij je een rijstrook mag kiezen om te gaan voorsorteren Afbeelding
- blauwe borden met pijlen waarbij je een rijstrook mag kiezen om een bestemming te bereiken Afbeelding
- binnen de bebouwde kom
- wanneer de verkeersdrukte het rechtvaardigt

Als je per uitzondering de rijstrook mag kiezen, mag je bijgevolg andere bestuurders sneller rechts voorbijrijden.
Van zodra het opnieuw mogelijk is om in de rechterrijstrook te rijden, moet je dat doen.

Bij het vertrekken aan een verkeerslicht, is rechts sneller rijden, geen probleem. (eventjes verkeersdrukte)
Zodra de situatie normaliseert en geen uitzondering meer is, mag je niet meer rechts inhalen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Langs rechts inhalen aan verkeerslichten

Bericht door Inazuma »

monologue schreef:Toen het groen werd en iedereen vertrok, merkte ik dat de auto naast mij in het linkse vak zeer traag optrok. Het duurde dus slechts een paar seconden voordat ik hem voorbij reed.
Situatie die de wegcode niet voorzien heeft ... en ook niet uitgezonderd heeft.

Maar waar ook geen haan om kraait. :wink:

Je kn moeilijk van rechtvaardiging door de "verkeersdrukte" spreken, in een situatie zonder voertuigen voor je
Plaats reactie