Hoe dit kruispunt oprijden als je links wilt afslaan?

Punten van discussie.
remcotorken
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2016, 19:11

Hoe dit kruispunt oprijden als je links wilt afslaan?

Bericht door remcotorken »

Hallo,

In Sint-Niklaas is er een wijk die vaak gebruikt wordt om de parkeermanoeuvres en het keren in de straat uit te voeren. Deze wijk heeft meerdere kruispunten die er als rotonde uitzien maar het niet zijn. Meer nog, er is zelfs geen blauwe gebodspijl die zegt dat je rond het eiland moet rijden. Dus je zou denken dat je dan voor het eiland links mag afslaan, niet? Mijn begeleider meent zich te herinneren dat hij op zijn praktijkexamen (wel al 10 jaar geleden maar situatie blijft uiteindelijk wel dezelfde) rond het eiland reed en en dan rechtsaf sloeg. Op je gevoel zou je dit inderdaad ook zo doen maar ik blijf het zo raar vinden omdat het volgens mij niet strookt met de wegcode aangezien er nergens borden staan?

Enige hulp zou hier meer dan welkom zijn!

De bewuste situatie vindt u hier terug:

https://www.google.be/maps/@51.163768,4 ... 312!8i6656
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Hoe dit kruispunt oprijden als je links wilt afslaan?

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan dat parkje-met-boom best beschouwen als een verkeersgeleider...
9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
Dus langs rechts rond de boom rijden, net als je op een rotonde zou doen.

Het ontbreken van verkeersborden maakt wel dat je hier voorrang van rechts moet verlenen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Hoe dit kruispunt oprijden als je links wilt afslaan?

Bericht door de rijprof »

Veronderstel dat je vóór die verkeersgeleider met boom linksaf zou gaan, waar moet jouw tegenligger dan rijden?
Denk m.a.w. ook (overal) aan de plaats waar jouw tegenliggers moeten of kunnen rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
remcotorken
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2016, 19:11

Re: Hoe dit kruispunt oprijden als je links wilt afslaan?

Bericht door remcotorken »

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, heren!

Wil dit dan ook zeggen dat je de richtingaanwijzers gebruikt zoals op een rotonde? Dus dat je uw rechterrichtingaanwijzer gebruikt net voor het afslaan in de straat? Of gebruik je de linkerrichtingaanwijzer wanneer je ter hoogte van parkje-met-boom staat?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Hoe dit kruispunt oprijden als je links wilt afslaan?

Bericht door Stefan Peeters »

Links pinken voordat je aan het kruispunt komt.

Dit is géén rotonde, wel een gewoon kruispunt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie