Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Punten van discussie.

Hoe hard mag je rijden op de Antwerpse Ring als er geen verkeersaanduiding opgelicht staat:

100km/u
0
Geen stemmen
120km/u
3
100%
 
Totaal aantal stemmen: 3

bvanhaut
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2015, 07:54

Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Bericht door bvanhaut »

De wegcode zegt bij mijn weten redelijk duidelijk dat je op een autosnelweg maximaal 120km/u mag rijden. Op de ring van Antwerpen wordt de snelheid dynamisch bepaald met digitale verkeersborden boven de weg en staan er geen verkeersborden met snelheidsaanduiding langs de kant. Meestal branden deze borden met 100, tijdens de spits 90, 70 of zelfs 50, vooral aan de Kennedytunnel. Als er geen enkel bord brand (wat uitzonderlijk is, maar toch), lijkt het me dus duidelijk dat je terug 120Km/u mag rijden, niet? Of vergis ik mij in mijn redenering?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Bericht door Stefan Peeters »

Je redenering klopt, maar hou er rekening mee dat een bord C43 geldig is tot en met het eerstvolgende kruispunt (een afrit is geen kruispunt, een oprit wordt wel als zodanig gerekend).

Dat betekent dus dat een C43 (100) geldig blijft tot aan de eerstvolgende oprit. Een niet-oplichtend bord wil dus nog niet noodzakelijk betekenen dat je vanaf daar opnieuw 120 km/u mag rijden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:Je redenering klopt, maar hou er rekening mee dat een bord C43 geldig is tot en met het eerstvolgende kruispunt (een afrit is geen kruispunt, een oprit wordt wel als zodanig gerekend).

Dat betekent dus dat een C43 (100) geldig blijft tot aan de eerstvolgende oprit. Een niet-oplichtend bord wil dus nog niet noodzakelijk betekenen dat je vanaf daar opnieuw 120 km/u mag rijden...
Anders gezegd: een snelheidsbeperking aan het Sportpaleis, vervalt NIET aan de afrit Merksem/Groenedaellaan (McDo) , maar pas na de oprit , d.i thv de splitsing naar E19 / A12 voor zover daar niks anders aangegeven staat ...


Het gebruik van de variabele signalisatie door het VVC is vaak niet conform de wetgeving en totaal inconsistent.
Al talloze keren gingen de snelheidsaanduiding van 100 een paar seconden naar 50 of 70, om dan weer terug naar 100 te gaan
Levensgevaarlijke toestanden zie je daar als enkele bestuurders die micro-beperking dan gaan naleven.
bvanhaut
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2015, 07:54

Re: Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Bericht door bvanhaut »

ik heb twee foto's toegevoegd met de situatie. Ik kwam via de laatste oprit op de ring, nl. aan de Kennedytunnel zelf al. De borden staan op de foto's duidelijk opgelicht. Als geen enkel licht brandt mag je ter hoogte van de Kennedytunnel dus toch 120km/u rijden, niet?
Bijlagen
kennedyring2.JPG
kennedyring2.JPG (27.14 KiB) 5748 keer bekeken
kennedyring.JPG
kennedyring.JPG (73.06 KiB) 5748 keer bekeken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Bericht door Inazuma »

bvanhaut schreef:ik heb twee foto's toegevoegd met de situatie. Ik kwam via de laatste oprit op de ring, nl. aan de Kennedytunnel zelf al. De borden staan op de foto's duidelijk opgelicht. Als geen enkel licht brandt mag je ter hoogte van de Kennedytunnel dus toch 120km/u rijden, niet?
Ja, dan is er geen ander bord dat de snelheid bepaalt ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Maximaal toegestane snelheid Antwerpse Ring

Bericht door Stefan Peeters »

Laat de Kennedytunnel nu toevallig een van de weinige plaatsen op die Ring zijn waar er zo goed als niet geknoeid wordt met de variabele borden... 's nachts staan ze altijd op 100 km/u, overdag altijd op 70 km/u.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie