Uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Punten van discussie.
peteran
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2015, 20:08

Uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Bericht door peteran »

Ik heb een vraag betreffende de definitie van plaatselijk verkeer. De wegcode geeft geen duidelijke definitie.

Eerst stond er in de wegcode 2.47: "2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen ...enz.
Nu staat er: 2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen,

Met andere woorden..... het gaat kennelijk niet meer om een (openbare) weg of straat.

Betekent dit dat de uitzondering nu ook geldt voor bestemmingen in alle zijstraten en achterliggende straten en wegen? En hoe ver reikt dan het "achterliggende gebied"?

Ik kan hier niets "wettelijks" over vinden.

Stel ik mag de weg/straat niet in, maar er staat wel een onderbord met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en ik moet b.v. in de vierde zijstraat zijn om iemand te bezoeken, mag ik er dan wel of niet in?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Bericht door Inazuma »

peteran schreef: Met andere woorden..... het gaat kennelijk niet meer om een (openbare) weg of straat.
Het gaat nog steeds om een openbare weg.
De wegcode geldt immers op de openbare weg ...
Betekent dit dat de uitzondering nu ook geldt voor bestemmingen in alle zijstraten en achterliggende straten en wegen?
Neen.
Maar door onkunde van de plaatselijke verkeersdiensten worden er wel vaak borden gezet die de achterliggende straten méé afsluiten ...

2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Verbodsborden met een toegangsverbod, gelden feitelijk tot het volgende kruispunt, ttz, van het bord tot de volgende plaats waar men toegang tot de weg heeft , en het bord dus herhaald moet worden om het verbod opnieuw / verder op te leggen.

Het is dus in het stuk weg waar het toegangsverbod staat en geldt, dat ook aan de uitzondering voldaan moet zijn.
Als u in een zijstraat verder woont, bent u geen plaatselijk verkeer in de straat waar het bord staat ...

Om het plaatselijke verkeer in meerdere straten op te leggen en toe te laten, moet men dus zoneborden plaatsen zodat ook de uitzondering zonaal wordt, ipv plaatselijke verbodsborden.


De bepaling inzake plaatselijk verkeer is een tijd geleden aangepast om een zonale regeling plaatselijk verkeer mogelijk te maken
(de uitzondering gold per straat, niet in de ganse zone, exact het probleem dat u heeft)
en om openbaar vervoer toe te laten
(hoewel De Lijn & co al jàren door plaatselijk verkeer reed ...)



Stel ik mag de weg/straat niet in, maar er staat wel een onderbord met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en ik moet b.v. in de vierde zijstraat zijn om iemand te bezoeken, mag ik er dan wel of niet in?
Eigenlijk niet.
In de praktijk zal u er vaak anders niet geraken , en controleert men er niet op , of laat dat toe.
peteran
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2015, 20:08

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Bericht door peteran »

@Inazuma

Dank voor uw zinvol antwoord.
Plaats reactie