parking privégrond

Punten van discussie.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

parking privégrond

Bericht door Stefan Peeters »

Mobkeh schreef:Mijn vraag: achter ons gebouw (commerciële ruimte burelen+2 appartementen) hebben we zoals u kan zien in bijlage, 2 privé-garage boxen voor appartementen en 6 gezamenlijke staanplaatsen.
De staanplaatsen zijn, zoals beschreven in de statuten,”comparanten verlenen privatief recht op de zes staanplaatsen tijdens de kantoor of werkuren”.

Nu is het zo, zoals u kan zien op foto en de (simplistische) tekening, dat manoeuvreerruimte en ook de in/uitrij voor mijn garage vol staat. (soms nog erger). Op zich heb ik er nooit een punt van gemaakt, en telkens vriendelijk gaan vragen om binnen/buiten te mogen. Soms 10 tot 15 minuten eer er iemand kwam opdagen.
Nu, enkele weken terug had mijn zoon (werkt in garage) mijn auto meegenomen voor onderhoud. Heeft auto dan teruggebracht maar kon niet in de garage omdat alles vol stond. Heeft autosleutels in de brievenbus gestoken, en is dan met collega snel terug naar werk gereden. Had onderweg wel een berichtje gestuurd of ik de auto verder wou binnenzetten. Ik was echter nog niet thuis van het winkelen en ben pas 25 minuten later gearriveerd.

Eigenaar van CR kwam woest naar buiten omdat een vertegenwoordiger dringend weg moest. hij dreigde om mijn auto te laten takelen.

Hieromtrent dus enkele vragen.

Is het inderdaad zo dat hij mijn auto kan laten takelen?

Moet hij ondanks het privatief recht op de 6 staanplaatsen de manoeuvreerruimte voor de zes staanplaatsen en mijn garage vrijhouden?

Ben zelf vorige week gaan praten met eigenaar CR om te vragen een beetje rekening te houden met ons omdat vooral het achteruit uitrijden van de garage toch wel wat manoeuvreerruimte vraagt naar links. Eigenaar van CR stuurde mij al lachend de deur uit, en zei “voor die zever heb ik geen tijd”.
De situatie is nog steeds niet veranderd, en als ik ga vragen om in/uit de garage te mogen, lacht men gewoon en zegt men “direct” maar laat ons daar nog rustig staan.
Sorry voor de lange uitleg maar wat kan ik nog doen?
Bijlagen
unnamed2.jpg
unnamed2.jpg (40.43 KiB) 2181 keer bekeken
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: parking privégrond

Bericht door bert.covens »

Waar geldt de wegcode :?:

Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.


Wat is openbare weg, en wat niet :?: ....... Stomweg in geen enkele wettekst nader bepaald ....

Stefan Peeters schreef:
Mobkeh schreef:Nu is het zo, zoals u kan zien op foto en de (simplistische) tekening, dat manoeuvreerruimte en ook de in/uitrij voor mijn garage vol staat. (soms nog erger). Op zich heb ik er nooit een punt van gemaakt, en telkens vriendelijk gaan vragen om binnen/buiten te mogen. Soms 10 tot 15 minuten eer er iemand kwam opdagen.
Nu, enkele weken terug had mijn zoon (werkt in garage) mijn auto meegenomen voor onderhoud. Heeft auto dan teruggebracht maar kon niet in de garage omdat alles vol stond. Heeft autosleutels in de brievenbus gestoken, en is dan met collega snel terug naar werk gereden. Had onderweg wel een berichtje gestuurd of ik de auto verder wou binnenzetten. Ik was echter nog niet thuis van het winkelen en ben pas 25 minuten later gearriveerd.


Begrijp ik het goed, dat uw zoon de auto op de openbare weg, voor een inrij geparkeerd heeft ?


Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig
en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;


Noch het feit dat déze overtreding slechts 25 minuten geduurd heeft, noch het feit dat de tegenpartij het u geregeld onmogelijk maakt uw parkeerplaats te bereiken/verlaten, doen daar enige afbreuk aan.
Stefan Peeters schreef:
Mobkeh schreef:Is het inderdaad zo dat hij mijn auto kan laten takelen?
Neen, dat kan hij niet op eigen houtje. Daarvoor is steeds tussenkomst van een bevoegd persoon vereist.


4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
mobkeh
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2015, 12:33

Re: parking privégrond

Bericht door mobkeh »

de auto had hij achtergelaten op de privé-inrijlaan (= 18 meter).
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parking privégrond

Bericht door Inazuma »

ik zie daar 6 voorziene staanplaatsen
zijn dat de voorbehouden plaatsen, of gebruiken ook anderen die plaatsen ?

Als dat de 6 voorziene staanplaatsen zijn, maar er wordt ook in de manoeuvreerruimte geparkeerd, is dat niet conform de statutaire overeenkomst ...

Dit is IMO privé-terrein ... tot er een rechter stelt dat het niet zo is.

Takelen: kan enkel op eigen kosten én risico , nadien te verhalen op de hinderlijke parkeerder (wat u best laat vaststellen door een deurwaarder)
Politie is niet bevoegd, wegens geen openbare weg.
mobkeh
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2015, 12:33

Re: parking privégrond

Bericht door mobkeh »

@Inazuma,
Ook ik en buurman zijn mede-eigenaar van deze parking. Er wordt dus zoals vermeld in de statuten na de kantooruren ook gebruik gemaakt door de 2 andere eigenaars.
Plaats reactie