Fietsers voorsorteren

Punten van discussie.
Joeri A.
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2015, 07:23

Fietsers voorsorteren

Bericht door Joeri A. »

Deze situatie bij ons in het dorp heb ik altijd raar gevonden. Fietsen moet voorsorteren, maar auto's moeten tot aan het stopbord rijden.

Waar is de bedoeling dat ik als auto stop voor het rode licht?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (134.18 KiB) 2859 keer bekeken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door bert.covens »

Voor de eerste stopstreep. Ongeveer waar je nu gestopt bent. Dit is een opstelvak voor fietsers tijdens de roodfase van het verkeerslicht. (dus niet doen zoals de motorrijder).

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /263-art77


Ik heb zo'n idee, dat dat blauwe bord onder het stop-bord je in de war brengt :?:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Inazuma »

De Vlaamse wegbeheerders zijn de grootste verkeersovertreders van het land.
Ze kennen zélf de wegcode al lang niet meer, en dit is één van de manieren waarop ze dat laten blijken ...

Mag ik je foto gebruiken Joeri ?
Joeri A.
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2015, 07:23

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Joeri A. »

Ja, het was inderdaad het blauwe onderbord dat me in verwarring bracht. Het vak voor fietsers ken ik.

Net was ik aan het denken dat de bedoeling mogelijk is, dat je bij defecte verkeerslichten dichter bij het kruispunt mag stoppen. Vanwaar ik nu sta kan je nooit het verkeer op de hoofdbaan goed inschatten. Ik probeer maar te gokken.

Uiteraard mag je mijn foto gebruiken. Met plezier.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door bert.covens »

Joeri A. schreef:Ja, het was inderdaad het blauwe onderbord dat me in verwarring bracht.
Ik dacht het al ....
Joeri A. schreef:Net was ik aan het denken dat de bedoeling mogelijk is, dat je bij defecte verkeerslichten dichter bij het kruispunt mag stoppen.
Dat mag je ook zonder dat bord .....


77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich
enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.

De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.



Het énige wat de wegbeheerder hier doet, is onnodig verwarring creëren .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Benny Stinkens »

Art 77.6 zelf zorgt ook voor verwarring.

Ik vraag me namelijk af waar ik moet stoppen bij "de vast oranjegeel licht fase" :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Ik vraag me namelijk af waar ik moet stoppen bij "de vast oranjegeel licht fase" :idea:
Dan moet het niet per sé voor de eerste (tegengekomen) stopstreep zijn, en mag je (of moet je alsnog) stoppen voor de tweede stopstreep ... als dat nog veilig kan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Benny Stinkens »

Dat is nu net wat ik bedoel.
Als ik bij oranje geel er zelf voor kies om voor de 2de stopstreep te stoppen ben ik dus niet in overtreding.
Maar ik sta wel ook tijdens de "rode fase" in het opstelvak voor (brom)fietsers. :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Maar ik sta wel ook tijdens de "rode fase" in het opstelvak voor (brom)fietsers. :oops:
Dat màg dan ook 8)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: Dat màg dan ook 8)
Hoe ga ik dat uitgelegd krijgen aan "nonkel agent" die achter me staat te schrijven. :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Fietsers voorsorteren

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef:
Inazuma schreef: Dat màg dan ook 8)
Hoe ga ik dat uitgelegd krijgen aan "nonkel agent" die achter me staat te schrijven. :mrgreen:
Euh ... best NIETS uitleggen. Nooit slim om al bij voorbaat je verdedigingsstrategie prijs te geven aan een verbaliserende "nonkel agent".


77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich
enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.

De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.



Tijdens de oranje-fase van het verkeerslicht nog stoppen voor de tweede stopstreep, is dus niet verboden. En bijgevolg is het evenmin verboden om nog (gestopt) te staan tijdens de daaropvolgende rood-fase van die verkeerslichten.

Als is het uiteraard altijd wél interessanter om voor de eerste streep te stoppen, mits dat nog veilig kan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie