omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Punten van discussie.
heidivanlerberghe
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2014, 13:43

omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Bericht door heidivanlerberghe »

Beste,

Gisteren oefende ik met mijn zoon een weg, waar hij tijdens zijn praktisch rijexamen fout reed.
De weg was buiten de bebouwde kom en er stond een C43 (max 30 km/u). De eerstvolgende weg aan de rechterkant was een rondpunt. Wij denken dat hij tot aan dit rond punt 30km/u moet rijden. Door het rond punt wordt de snelheidsbeperking opgeheven.
Maar op weg naar dit rond punt is er aan de linkerkant van de weg een zijstraat. Kan die zijstraat aan onze linkerkant ervoor zorgen dat die snelheidsbeperking wordt opgeheven ?
Wij weten het niet meer.

Want als wij dezelfde weg in de tegenovergestelde richting rijden, wordt de snelheidsbeperking van 30km/u door die zijstraat wel opgeheven.
Met vriendelijke groeten,

Heidi
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Bericht door Stefan Peeters »

Een gewone C43 (30) is geldig tot en met het volgende kruispunt. Of op dat kruispunt een straat van links of rechts komt heeft geen belang.

Waar was dit ergens? (evt. link naar Google Streetview?)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.


Wel uitkijken dat het geen zonale snelheidsbeperking was.

En dat de 30 niet boven een bord staat dat de bebouwde kom aangeeft.
Deze gevallen zijn zeldzaam aan het worden - die regeling kan perfect uit de wegcode verdwijnen.
heidivanlerberghe
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2014, 13:43

Re: omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Bericht door heidivanlerberghe »

Bedankt voor je antwoord !

de link naar google is :
https://www.google.be/maps/place/Warand ... 7c1b3ea2fd" target="_blank

we reden van links naar rechts over de Hoge Dreef. Ongeveer op de spoorweg (waar koffietas met heerlijkheid staat) kom je buiten bebouwde kom.
Ongeveer waar de 3de maal 'Hoge Dreef' staat, stond C43 (30). Er stond geen bord boven of onder de C43. Een eind over de bocht naar rechts zie je het rond punt. Maar onderweg is een nietig weggetje rechts (watermolenwal) dat je amper ziet omdat het zo klein is.
Moet de je bocht naar rechts als een kruispunt zien waar de zone 30 kan eindigen ?

Mvg,

Heidi
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

heidivanlerberghe schreef:Ongeveer op de spoorweg (waar koffietas met heerlijkheid staat) kom je buiten bebouwde kom.
Zeker van ?
Ik zie daar geen borden die begin of einde bebouwde kom aangeven hoor ...
Ongeveer waar de 3de maal 'Hoge Dreef' staat, stond C43 (30).

die wordt weer opgeheven door het kruispunt Vlasmolenstraat / kromme olm, naar 't containerpark - da's lang voor je dat pad tegenkomt.

In de andere richting idem, C43 op hoge dreef wordt opgeheven door kruispunt kromme olm/ Vlasmolenstraat

Moet de je bocht naar rechts als een kruispunt zien waar de zone 30 kan eindigen ?
Kromme olm heeft een zone 30, de Hoge dreef niet, dat zijn plaatselijke snelheidsbeperkingen volgens Streetview, en die worden opgeheven door een kruispunt - zelfs een kruispunt met een pad !
heidivanlerberghe
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2014, 13:43

Re: omheffen van snelheidsbeperking buiten bebouwde kom

Bericht door heidivanlerberghe »

ok, bedankt !
nu snap ik het,
en ik zie inderdaad ook geen bordje 'buiten bebouwde kom' dus moet je er 50 aanhouden, tenzij waar 30 moet gereden worden!

Mvg,
Heidi
Plaats reactie