Kontich kruispunt N171 en N173

Punten van discussie.
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Kontich kruispunt N171 en N173

Bericht door dominiquevanendert »

Eentje die me al lang doet twijfelen en waar ik in de wegcode geen antwoord op vind totnogtoe.
Het kruispunt met de N171 en N173 in kontich : 1 rijrichting met 2 rijstroken zonder voorsortering; ook in het midden tussen de twee rijrichtingen van de N173 staan geen markeringen.
Vraag is nu : als er nu 2 voertuigen tegelijkertijd langs mekaar aankomen aan het kruispunt en ze willen beiden naar links, mogen ze dan beiden langs mekaar in het middenste gedeelte van de N173 gaan staan ?
Zijn er dan voorrangsregels ?

De 2 foto's verklaren hopelijk de situatie.
Zowel de N171 als de N173 hebben beide 2 rijstroken in beide rijrichtingen.

Afbeelding

Afbeelding

:oops:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kontich kruispunt N171 en N173

Bericht door de rijprof »

Dat kruispunt is qua inrichting niet helemaal in orde. Zoals je zelf zegt: geen voorsorteerstroken. Iedereen doet daar zowat zijn goesting en foefelt maar wat aan zoals het hen zelf best uitkomt met als gevolg chaotische toestanden en soms ook gevaarlijke toestanden.
Op het rijexamen gaat men hier meestal naar rechts omdat de examinatoren ook wel weten dat linksaf hier geen sinecure is en de inrichting niet goed is aangelegd.

Volgens de regels moet je op een rijbaan met 1-richting jouw voertuig zoveel mogelijk links opstellen.
Vervolgens rijd je, naar voorrang te hebben verleend aan de dwarsende rijbaan, naar de doorsteek in de middenberm en stel je jouw voertuig zoveel mogelijk links op.
Nu komt het probleem... Als het wat drukker is, gaan auto's naast elkaar staan en steken soms met 3 of 4 tegelijk over naar de doorsteek in de middenberm.
Als je daar correct links staat, zie je helemaal niets meer van het aankomende verkeer omwille van de andere 2,3, of 4 auto's die zich rechts naast jou hebben geplaatst.
De meest rechts geplaatste auto heeft het beste uitzicht en vertrekt meestal als eerste. Je moet hem laten voorgaan want ook in dit geval telt de voorrang van rechts.
Normaal moet je rechts de rijbaan oprijden en wat zie je daar dikwijls? Ja, auto's die risicovol links de rijbaan oprijden als ze zien dat er enkel op de rechterrijstrook auto's aankomen, die toch een vrij hoge snelheid hebben (70 km/u of soms sneller) en mogelijk zouden kunnen inhalen op de linkse rijstrook + dat er soms wel een auto gelijktijdig vanuit de doorsteek vertrekt en daar nipt tussen schiet.
Als je correct links opgesteld staat, ben je de dupe van jouw correct rijgedrag en ben je hoegenaamd verplicht om te blijven staan tot iedereen weg is tot je duidelijk zicht krijgt op het aankomende verkeer. Dus kun je daar op drukke momenten nog lang staan wachten. Maar ja, safety first.

Hoe doe ik het daar? Omdat dit kruispunt zo slecht is aangelegd, volg ik omwille van de veiligheid eventjes niet strikt de regeltjes.
Ik stel mij meestal zoveel mogelijk rechts op, maar wel zodanig dat auto's die rechtsaf willen nog door kunnen.
Op de doorsteek probeer ik mij als meest rechtse te zetten hetgeen mij het beste uitzicht geeft op het naderende verkeer.
Ik wacht tot ook de rechtse rijstrook vrij is en rijd de rijbaan rechts op, terwijl ik goed oplet dat er geen andere auto van uit de doorsteek er tussen schiet, zelfs al geniet ik voorrang van rechts blijf ik toch voorzichtig.

Soms moet je omwille van de veiligheid al eens een zonde kunnen maken tegen de verkeersregels. Het is niet jouw schuld dat dat kruispunt verschrikkelijk slecht en onduidelijk is ingericht.
Een beetje witte verf op de juiste plaats zou dat rommeltje daar veel duidelijker kunnen maken en vooral veiliger,
bijvoorbeeld zoals op het einde van de uitrit E19 als je vanuit Antwerpen komt en linksaf richting Kontich wilt.(buiten het feit dat daar slechts enkele meters verder een afslag is voor E19 Brussel, maar dat is een ander verhaal).
Of verkeerslichten en duidelijke wegmarkeringen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Re: Kontich kruispunt N171 en N173

Bericht door dominiquevanendert »

inderdaad, bedankt rijprof.
intuïtief voelde ik al aan dat jouw safety first principe ook voor mij primeert op dit rommelig kruipunt.
misschien is dat ook de reden waarom ik zelden autootjes van de rijschool daar zie passeren in de richting zoals hierboven beschreven. :wink:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kontich kruispunt N171 en N173

Bericht door Inazuma »

Tip :

Zelfs al mochten er meerdere rijstroken zijn met voorsorteringspijlen, gebruik de rechtse.
Als het mis gaat, kom je altijd van rechts ...
Plaats reactie