vakbekwaamheid in Frankrijk

Punten van discussie.
Dorine88
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2014, 15:17

vakbekwaamheid in Frankrijk

Bericht door Dorine88 »

Ik heb een rijbewijs C met een geldige medische keuring, maar geen vakbekwaamheid.
Ik ben onlangs verhuisd naar Frankrijk en vraag mij af of ik hier zonder vakbekwaamheidsattest mag rijden.
Gelden hier dezelfde regels als in Belgie? Of bestaat hier helemaal geen vakbekwaamheid, of zijn de regels in Frankrijk juist strenger?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vakbekwaamheid in Frankrijk

Bericht door Stefan Peeters »

De regels zijn in principe gelijk, alleen verwacht de Franse overheid dat de code 95 op het rijbewijs vermeld wordt, ook al rijd je nog onder de huidige vrijstelling...

Staat op je huidige rijbewijs die code (met einddatum) vermeld?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Dorine88
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2014, 15:17

Re: vakbekwaamheid in Frankrijk

Bericht door Dorine88 »

Stefan Peeters schreef:De regels zijn in principe gelijk, alleen verwacht de Franse overheid dat de code 95 op het rijbewijs vermeld wordt, ook al rijd je nog onder de huidige vrijstelling...

Staat op je huidige rijbewijs die code (met einddatum) vermeld?

Neen, aangezien ik niet over het vakbekwaamheidsattest beschik.
Dus ookal ben ik vrijgesteld van de vakbekwaamheid (bijvoorbeeld depanneren van een voertuig) moet de code op mijn rijbewijs staan (in Frankrijk)?
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Bedankt voor je antwoord.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vakbekwaamheid in Frankrijk

Bericht door Stefan Peeters »

Ik weet niet waar je het gehaald hebt dat je bij het depanneren van een voertuig niet vakbekwaam moet zijn...
§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;
2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;
3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;
4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;
5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;
6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
Je moet dus wel degelijk de code 95 op je rijbewijs hebben in dat geval.
Sinds wanneer heb je het rijbewijs C behaald?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Dorine88
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2014, 15:17

Re: vakbekwaamheid in Frankrijk

Bericht door Dorine88 »

Stefan Peeters schreef:Ik weet niet waar je het gehaald hebt dat je bij het depanneren van een voertuig niet vakbekwaam moet zijn...
§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;
2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;
3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;
4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;
5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;
6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
Je moet dus wel degelijk de code 95 op je rijbewijs hebben in dat geval.
Sinds wanneer heb je het rijbewijs C behaald?


Ik heb in Belgie voor De Lijn gewerkt, daar depanneerde ik bussen, en sleepte ik ze ook. Dit was niet mijn voornaamste activiteit, maar aanvullend als mecanicien.
Dus heb ik geen code 95 op mijn rijbewijs.
Stel, dat ik in Frankrijk hetzelfde doe, of in de bouwsector stap, en bouwmaterialen vervoer, als nevenactiviteit.
Moet dan de code op mijn rijbewijs staan? Zoja, moet ik dan de vakbekwaamheidsproef afleggen?
Bedankt.
Dorine88
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2014, 15:17

Re: vakbekwaamheid in Frankrijk

Bericht door Dorine88 »

Dorine88 schreef:
Stefan Peeters schreef:Ik weet niet waar je het gehaald hebt dat je bij het depanneren van een voertuig niet vakbekwaam moet zijn...
§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;
2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;
3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;
4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;
5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;
6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
Je moet dus wel degelijk de code 95 op je rijbewijs hebben in dat geval.
Sinds wanneer heb je het rijbewijs C behaald?


Ik heb in Belgie voor De Lijn gewerkt, daar depanneerde ik bussen, en sleepte ik ze ook. Dit was niet mijn voornaamste activiteit, maar aanvullend als mecanicien.
Dus heb ik geen code 95 op mijn rijbewijs.
Stel, dat ik in Frankrijk hetzelfde doe, of in de bouwsector stap, en bouwmaterialen vervoer, als nevenactiviteit.
Moet dan de code op mijn rijbewijs staan? Zoja, moet ik dan de vakbekwaamheidsproef afleggen?
Bedankt.

O, en ik heb mijn rijbewijs C, 2 jaar geleden behaald.
Plaats reactie