Andere regels voor moto's

Punten van discussie.
dieterpeeters
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2014, 10:20

Andere regels voor moto's

Bericht door dieterpeeters »

Op de weg zie je vaak moto's die maneuvers uitvoeren die duidelijk een overtreding zijn maar vaak is er een grijze zone van wat ze wel mogen doen. Er is al een wet die zegt dat tijdens een file op de autostrade de moto tussen het linkse en het baanvak daarnaast mag rijden tegen max 30 km/u. Maar er zijn andere zaken die niet duidelijk zijn of ze mogen:
  1. Mag een moto aan een rood licht iedereen voorbij steken door over de afdraaistrook te rijden en zich voor de eerste auto zetten ?
  2. Mag een moto op een weg met maar één rijstrook een file voorbijsteken en zich terug in de file forceren wanneer er tegenliggers komen?
  3. Mag een moto een volledige parkeerplaats innemen lang de kant van de weg door zich parallel met het voetpad te parkeren of moet die zich dwars zetten?
  4. Je ziet vaak moto's met spiegels die niet eens langs de armen van de bestuurder kunnen zien. Mag dit?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Wouter »

dieterpeeters schreef:Er is al een wet die zegt dat tijdens een file op de autostrade de moto tussen het linkse en het baanvak daarnaast mag rijden tegen max 30 km/u
Misschien al beginnen met dit al even recht te zetten: het is maximaal 50km/u, en maximaal een snelheidsverschil van 20km/u met de andere bestuurders.

(Dus een stilstaande file mag tegen max 20km/u voorbij gereden worden, een 20km/u rijdende file aan 40km/u, een 35km/u rijdende aan 50km/u)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Stefan Peeters »

dieterpeeters schreef:Op de weg zie je vaak moto's die maneuvers uitvoeren die duidelijk een overtreding zijn maar vaak is er een grijze zone van wat ze wel mogen doen.
Ofwel is er een overtreding ofwel niet...
dieterpeeters schreef:Mag een moto aan een rood licht iedereen voorbij steken door over de afdraaistrook te rijden en zich voor de eerste auto zetten ?
Zolang hij daarbij geen doorlopende witte strepen overschrijdt mag hij nog van rijstrook veranderen voor het kruispunt. Op het kruispunt zelf moet hij de richting volgen die hij voor het kruispunt gekozen heeft.
dieterpeeters schreef:Mag een moto op een weg met maar één rijstrook een file voorbijsteken en zich terug in de file forceren wanneer er tegenliggers komen?
Wat is forceren? Een motorrijder mag inhalen zolang hij de regels respecteert, onder andere dat hij niet links van een doorlopende witte streep rijdt en geen gevaarlijke toeren uithaalt. En om zich terug tussen de auto's te plaatsen heeft hij veel minder ruimte nodig dan een auto.
dieterpeeters schreef:Mag een moto een volledige parkeerplaats innemen lang de kant van de weg door zich parallel met het voetpad te parkeren of moet die zich dwars zetten?
Hij mag een volledige parkeerplaats gebruiken.
dieterpeeters schreef:Je ziet vaak moto's met spiegels die niet eens langs de armen van de bestuurder kunnen zien. Mag dit?[/list]
De spiegels van een motorfiets moeten geplaatst zijn volgens de regels in het Technisch Reglement.Wat de motorrijder in zijn spiegels kan zien kan je niet beoordelen zolang je niet zelf op die motorfiets zit. Vaak kijkt die onder de armen door.

Ik heb zelf jarenlang mijn woon-werkverkeer met de motor afgelegd, winter en zomer en zowat 25.000 km per jaar. En ik heb vaak gemerkt dat veel automobilisten niet kunnen verdragen dat een motorrijder zich vlotter door het verkeer kan bewegen. Dat kan perfect zonder overtredingen te begaan, maar het blijft altijd risicovol...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Wouter »

En ik zou zeggen: als er eentje tot vlak tegen het licht rijdt, die moto is een stuk sneller weg dan een auto, dus last heb je daar helemaal niet van... Integendeel, wees blij: weer een auto minder in die file aan het licht...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Inazuma »

dieterpeeters schreef:Maar er zijn andere zaken die niet duidelijk zijn of ze mogen:
Dit is allemaal duidelijk geregeld in de wegcode ...
[*]Mag een moto aan een rood licht iedereen voorbij steken door over de afdraaistrook te rijden en zich voor de eerste auto zetten ?
Als hij daarbij niet over een doorlopende streep rijdt, noch links rijdt van een doorlopende streep die de rijrichtingen scheidt, en zich voor de stopstreep of het licht kan opstellen ...

Die 3 voorwaarden zijn bijna nooit voldaan.
Mag een moto op een weg met maar één rijstrook een file voorbijsteken en zich terug in de file forceren wanneer er tegenliggers komen?
Neen, in dat geval had hij er nooit aan mogen beginnen.
Mag een moto een volledige parkeerplaats innemen lang de kant van de weg door zich parallel met het voetpad te parkeren of moet die zich dwars zetten?
Dwarsparkeren mag met een motorfiets, maar is niet verplicht.
Je ziet vaak moto's met spiegels die niet eens langs de armen van de bestuurder kunnen zien.
Elke wijziging aan een goedgekeurd type voertuig, is in principe verboden ...
Er zijn voor motorfietsen geen tuning-regels voorzien, bijgevolg is elke aanpassing die verder gaat dan het gebruik van goedgekeurde vervang-onderdelen feitelijk verboden - maar zonder keuring voor motorfietsen, trekt geen kat er zich ook maar éne moer van aan ...
dieterpeeters
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2014, 10:20

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door dieterpeeters »

Wouter schreef:En ik zou zeggen: als er eentje tot vlak tegen het licht rijdt, die moto is een stuk sneller weg dan een auto, dus last heb je daar helemaal niet van... Integendeel, wees blij: weer een auto minder in die file aan het licht...
Dus als iemand ervan overtuigd is dat hij met zijn auto sneller kan vertrekken, mag die alle auto's die rechtdoor gaan rijden aan een kruispunt voorbij steken in het baanvak bestemd om links af te draaien (laten we zeggen dat hier geen auto's staan) en zich dan vóór de eerste auto plaatsen in het baanvak om rechtdoor te rijden? Hoffelijk is het zeker niet maar dus wel wettelijk toegelaten?
dieterpeeters
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2014, 10:20

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door dieterpeeters »

Stefan Peeters schreef: Ik heb zelf jarenlang mijn woon-werkverkeer met de motor afgelegd, winter en zomer en zowat 25.000 km per jaar. En ik heb vaak gemerkt dat veel automobilisten niet kunnen verdragen dat een motorrijder zich vlotter door het verkeer kan bewegen. Dat kan perfect zonder overtredingen te begaan, maar het blijft altijd risicovol...
Inhalen kan met een moto veel gemakkelijker en sneller dan met een auto. Het gemak waarmee je snel een overtreding kan maken met een moto is dan wel heel groot. Snel even over het fietspad, vlug deze auto voorbij over de volle lijn. Het kan allemaal met een moto en veel moeilijker met een auto. Daarom begon ik te twijfelen of er misschien andere regels gelden voor moto's. Maar blijkbaar niet.
Ik ben blij dat u nooit een overtreding hebt gemaakt met die 25.000 km per jaar. Zo zou iedereen moeten rijden hé.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door jurgends »

dieterpeeters schreef:
Wouter schreef:En ik zou zeggen: als er eentje tot vlak tegen het licht rijdt, die moto is een stuk sneller weg dan een auto, dus last heb je daar helemaal niet van... Integendeel, wees blij: weer een auto minder in die file aan het licht...
Dus als iemand ervan overtuigd is dat hij met zijn auto sneller kan vertrekken, mag die alle auto's die rechtdoor gaan rijden aan een kruispunt voorbij steken in het baanvak bestemd om links af te draaien (laten we zeggen dat hier geen auto's staan) en zich dan vóór de eerste auto plaatsen in het baanvak om rechtdoor te rijden? Hoffelijk is het zeker niet maar dus wel wettelijk toegelaten?
Dan moet de eerste auto al meer dan een autolengte afstand houden van de stopstreep ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Stefan Peeters »

dieterpeeters schreef:Inhalen kan met een moto veel gemakkelijker en sneller dan met een auto. Het gemak waarmee je snel een overtreding kan maken met een moto is dan wel heel groot. Snel even over het fietspad, vlug deze auto voorbij over de volle lijn. Het kan allemaal met een moto en veel moeilijker met een auto. Daarom begon ik te twijfelen of er misschien andere regels gelden voor moto's. Maar blijkbaar niet.
Ik ben blij dat u nooit een overtreding hebt gemaakt met die 25.000 km per jaar. Zo zou iedereen moeten rijden hé.
Euh... ik heb nooit beweerd dat ik nooit een overtreding heb begaan... het is niet omdat ik inderdaad niet over een fietspad rijd en geen volle witte strepen zal overschrijden dat ik onfeilbaar ben :wink:
dieterpeeters schreef:Dus als iemand ervan overtuigd is dat hij met zijn auto sneller kan vertrekken, mag die alle auto's die rechtdoor gaan rijden aan een kruispunt voorbij steken in het baanvak bestemd om links af te draaien (laten we zeggen dat hier geen auto's staan) en zich dan vóór de eerste auto plaatsen in het baanvak om rechtdoor te rijden? Hoffelijk is het zeker niet maar dus wel wettelijk toegelaten?
Ook hier: als die auto dat zou kunnen zonder een overtreding te begaan is er geen probleem. Maar dat zal hem niet lukken.
Om te beginnen zal hij een doorlopende witte streep moeten overschrijden om zich helemaal aan het einde nog van de ene rijstrook naar de andere te begeven. En als hij dat niet doet staat hij in een rijstrook om af te draaien en dan ik hij verplicht om dat ook te doen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Wouter »

dieterpeeters schreef:Dus als iemand ervan overtuigd is dat hij met zijn auto sneller kan vertrekken, mag die alle auto's die rechtdoor gaan rijden aan een kruispunt voorbij steken in het baanvak bestemd om links af te draaien (laten we zeggen dat hier geen auto's staan) en zich dan vóór de eerste auto plaatsen in het baanvak om rechtdoor te rijden? Hoffelijk is het zeker niet maar dus wel wettelijk toegelaten?
Je mag niet op die strook blijven staan, en dan van daaruit toch rechtdoor rijden. Als je echter op een veilige en correcte manier vooraan terug kan invoegen op het juiste vak...
Vooraan zich op een veilige manier voor de andere auto's zetten, kan je met een moto vaak wel. Ik wil je uitnodigen om dat te proberen met een auto, het zal moeilijk zijn...

En niet hoffelijk... Als je nu mag kiezen:
a) autonoom ingesteld, asociaal en gefrustreerd: "ik in de file, iedereen in de file"
b) Amai die motorijder geraakt op tijd thuis zie. Ben ik blij dat niet iedereen in dezelfde miserie zit
Wie klinkt er het minst hoffelijk?

In een bepaald geval is er trouwens wel specifieke reglementering: als er op 2 (of meer) rijstroken tegelijk langzaam verkeer is:
Artikel 16. Inhalen
16.2bis.
Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.
In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.
Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Inazuma »

dieterpeeters schreef:Inhalen kan met een moto veel gemakkelijker en sneller dan met een auto. Het gemak waarmee je snel een overtreding kan maken met een moto is dan wel heel groot. Snel even over het fietspad, vlug deze auto voorbij over de volle lijn. Het kan allemaal met een moto en veel moeilijker met een auto. Daarom begon ik te twijfelen of er misschien andere regels gelden voor moto's.
Om in het huidige verkeer met de motorfiets nog sneller vooruit te komen dan een auto, moet je zowat continu overtredingen maken.
Sommige daarvan lijken onschuldig, maar zijn vaak 3de graads overtredingen.

Links van een doorlopende streep rijden die de rijrichtingen scheidt, is een klassieker voor een overweg of een verkeerslicht.
Over een doorlopende streep rijden bij rijstrookwissel tijdens filefilteren.
Voorbij de stopstreep gaan staan bij rood / aan een overweg .

Over het fietspad gaan rijden met de moto, levert niet veel sympathie op bij andere weggebruikers.
dieterpeeters
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2014, 10:20

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door dieterpeeters »

Wouter schreef: En niet hoffelijk... Als je nu mag kiezen:
a) autonoom ingesteld, asociaal en gefrustreerd: "ik in de file, iedereen in de file"
b) Amai die motorijder geraakt op tijd thuis zie. Ben ik blij dat niet iedereen in dezelfde miserie zit
Wie klinkt er het minst hoffelijk?
Eigenlijk heeft geen van beide te maken met hoffelijkheid. De eerste is een zure ingesteldheid en de tweede is een naïeve verheerlijking van het concept 'motorijder'.

Ik vermoed dat jij een motorijder bent. Zet jij je regelmatig voor de eerste wachtende auto aan een rood licht (we laten in het midden of je daarmee een overtreding begaat)?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door Wouter »

dieterpeeters schreef:Ik vermoed dat jij een motorijder bent. Zet jij je regelmatig voor de eerste wachtende auto aan een rood licht (we laten in het midden of je daarmee een overtreding begaat)?
Bijna nooit. Met mijn 125ske ben ik in vele gevallen verre van eerst weg, en dan ga ik alleen maar anderen in de weg zitten natuurlijk...
Gewoon een paar wachtenden aan een licht, daar wacht ik rustig mee in de rij. Moest ik met nen 1000 rijden die een stuk sneller weg is, dan zou ik ook dan (indien mogelijk zonder te moeten wringen) tot vooraan rijden ja.

Bij echt druk verkeer en echte trage, langere files aan een kruispunt, daar rij ik rustig voorbij als het veilig kan ja (herhaalde keren voor het rood staan, stapvoets tot stilstaand, dat soort dingen).
Bekeken in het geheel van de totale file zal een eventueel nadelig effect daarvan op de automobilisten zéér miniem zijn, als het al merkbaar is. En als het dan toch merkbaar is, als je even een stapje achteruit neemt en naar het totaalplaatje kijkt voor iedereen, verdraagzaam en sociaal als we zijn: de motorrijder doet een groot voordeel, wat voor hem wél goed merkbaar is. Dat weegt in mijn ogen stevig op tegen het eventuele nadeel dat je in de auto zou ondervinden.

Ik zal het anders zeggen: ik rij naar mijn werk zowel met de auto als met de moto. Ik heb nog nooit gemerkt dat ik speciaal later in de apotheek of thuis zou zijn aangekomen wanneer een of meerdere moto's mij voorbij gestoken zijn, dan wanneer ze dat niet doen. Wanneer ik zelf met de moto ben en er is druk verkeer, ben ik 5 à 10 minuten sneller. Op een traject van (zonder file) slechts een kleine 20 minuten toch een belangrijk verschil vind ik...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door wooter »

jurgends schreef:Dan moet de eerste auto al meer dan een autolengte afstand houden van de stopstreep ...
Dat komt zeer vaak voor.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Andere regels voor moto's

Bericht door wooter »

Inazuma schreef:Om in het huidige verkeer met de motorfiets nog sneller vooruit te komen dan een auto, moet je zowat continu overtredingen maken.
Sommige daarvan lijken onschuldig, maar zijn vaak 3de graads overtredingen.

Links van een doorlopende streep rijden die de rijrichtingen scheidt, is een klassieker voor een overweg of een verkeerslicht.
Over een doorlopende streep rijden bij rijstrookwissel tijdens filefilteren.
Voorbij de stopstreep gaan staan bij rood / aan een overweg .

Over het fietspad gaan rijden met de moto, levert niet veel sympathie op bij andere weggebruikers.
Dat valt heel goed mee, zonder dat je daar over een fietspad of volle lijn moet gaan. Alles hangt af van de breedtte van de rijstroken en hoe de auto's er op staan, maar ik kan me zelfs met mijn BMW vaak vooraan zetten, net omdat de eerste auto niet aan de stopstreep staat, en de rijstrook breed genoeg is en de auto's zo op de rijstrook staan dat ik in dezelfde rijstrook kan blijven en zo vooraan kan staan. Volle lijnen en fietspaden zijn heilig voor mij.
Plaats reactie