Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Punten van discussie.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Erasmus »

In Zonhoven ligt sportcentrum "De Basvelden". De toegangsweg die van de parking van de Basvelden naar de Muizenstraat leidt draagt niet zelf een straatnaam en er hangt ook geen straatnaambordje. Aan het kruispunt van deze toegangsweg en de Muizenstraat staan geen voorrangs- of andere verkeersborden.

Als ik nu op het einde van deze toegangsweg naar links de Muizenstraat wil inrijden, twijfel ik er niet aan dat ik "voorrang van rechts" heb op het verkeer dat van links uit de Muizenstraat komt.

Nochtans was een chauffeur die van links uit de Muizenstraat kwam het daar niet mee eens. Zijn redenering was: "Het straatje heeft geen naam, maakt dus deel uit van de "parking" van de Basvelden. Jij rijdt dus weg uit de "parking" en je hebt daarom geen voorrang van rechts"

Ik denk dat ik bij het rechte eind heb. Mijn redenering is "De toegangsweg is geen parkeerplaats, maar een gewone, verharde, openbare weg en daarom geldt op dit kruispunt gewoon "voorrang van rechts". Of er al dan niet een straatnaambordje hangt aan dat kruispunt doet helemaal niet ter zake."

Wie heeft er gelijk? (In de link naar Google Streetview, kan je rustig de straat en het kruispunt verkennen)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Stefan Peeters »

Voor mij lijkt dit een openbare weg die leidt naar een parking. Mijns inziens is die weg geen deel van de parking.

Ik volg dus jouw redenering dat op die plaats de voorrang van rechts toegepast moet worden.

Misschien kan je eens tot bij de lokale politie gaan en hun visie vragen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door de rijprof »

Mij lijkt het ook een openbare weg. Als ik voor het eerst in mijn leven door de Muizenstraat zou rijden, kan ik niet weten dat deze zijweg uitgeeft op een parking die 150 meter verder ligt. Ik zou spontaan afremmen en mij klaar houden om voorrang aan rechts te verlenen. Een openbare weg hoeft geen straatnaam te hebben. Er zijn zoveel aardewegen of verharde zijwegjes die geen straatnaam hebben en toch zijn het openbare wegen, voor iedereen vrij toegankelijk, van de overheid, niet privé.

Toch even opmerken dat je wanneer je van rechts komt géén voorrang hebt! Je hoort voorrang te krijgen en dat is toch even een andere nuance.

Het verkeersreglement zegt:
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Het is de plicht van links komende bestuurder om voorrang te verlenen aan de van rechts komende bestuurder.
Je hebt dus geen voorrang, maar je moet hem krijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Erasmus »

Allebei bedankt voor jullie antwoord. Fijn dat jullie het met me eens zijn.
Stefan Peeters schreef:Misschien kan je eens tot bij de lokale politie gaan en hun visie vragen?
Tja, dat kan je natuurlijk doen, maar veel ben je daar natuurlijk ook niet mee. Je gaat er van uit dat alle politieagenten verkeersexperts zijn en het dus bij het rechte eind zouden hebben. Dat lijkt me zeker niet altijd het geval. Eén politieagent en een rij-examinator uit mijn sportclub zijn het alvast wel met mij eens. Waarom stel je je vraag dan nog hier in een forum waar Jan, Piet en Paul hun mening kunnen verkondigen? Wel, enerzijds omdat ik hoop dat de "antwoorders" hun mening staven met argumenten (wetteksten, precedenten in de rechtspraak...) én omdat ik de man die mij gisteren mijn voorrang weigerde bij onze volgende ontmoeting kan doorverwijzen naar dit onderwerp! :D
de rijprof schreef:Het is de plicht van links komende bestuurder om voorrang te verlenen aan de van rechts komende bestuurder.
Je hebt dus geen voorrang, maar je moet hem krijgen.
Daar ben ik het helemaal mij eens,... maar dat betekent natuurlijk niet dat ik als ik van rechts kom zomaar "mijn" voorrang moet afstaan. Als ik dat kruispunt nader, weet ik gewoon dat 80 % van de chauffeurs die van links uit de Muizenstraat komen, zonder vertragen het kruispunt zullen voorbij vlammen. Als ik dat merk dwing ik mijn voorrang niet af, maar ik geef hem ook niet zo maar af! Ik rij dan aan matige snelheid, maar toch sneller dan stapvoets, tot vlakbij maar nog niet op het kruispunt. De meesten gaan dan op de rem staan en stoppen. (De echte wegpiraten vlammen gewoon door en hebben zelfs niet gemerkt dat er iemand van rechts kwam.) In de voorbije jaren ontstond er reeds drie keer een discussietje, zonder enige agressie, over wie er nu al dan niet voorrang heeft. De eerste twee keer gaven de anderen snel toe dat ik eigenlijk voorrang had, maar gisteren was er een stijfkop (wel beleefd en niet agressief) die 200% zeker dacht dat hij mij geen voorrang moet verlenen. Die man woont een paar huizen voorbij het kruispunt in de Muizenstraat. Ik heb veel zin om een briefje in zijn bus te gaan steken met een verwijzing naar dit forum-onderwerp!

Zo lang er niemand komt opdagen met een verwijzing naar een wettekst waarin staat dat voorrang van rechts niet geldt als één van de straten geen straatnaam draagt (Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn om zo'n wettekst te vinden! 8)), blijf ik overtuigd dat ik en jullie het bij het rechte eind hebben.
Laatst gewijzigd door Erasmus op 03 okt 2013, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door de rijprof »

Sommige openbare wegen hebben een straatnaam, maar het bordje is verdwenen (b.v. omver gereden). Blijft het dan een openbare weg, of niet?

Ik denk dan niet zozeer de politie maar de gemeente (kadaster) kan weten welk soort weg dit is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door bert.covens »

Op 't eerste zicht relevante rechtspraak die ik kon terugvinden:


Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:


==> Hier gaat het dus zelfs al niet meer om een verbindingsweg, maar om het parkeergebouw zelf , dat als openbare weg aanzien wordt door Cassatie :!:


En nog eentje:


Politierechtbank te Oudenaarde, Burgerlijke Kamer – 17 december 2012, RW 2012-2013, 1551

Over parkeerterreinen rond warenhuizen, hun verbindingswegen en de openbare weg.

Het geding heeft betrekking op een verkeersongeval te Zingem op 25 september 2010.

De situatieschets in de strafinformatie toont dat de verbindingsweg waarop mevrouw Van S. zich bevond, niet tussen de parkeerhavens loopt, maar parallel met de straat en een brede belangrijke verbinding is langswaar men de dwarsverbindingen die tussen de parkeerhavens lopen bereikt. De situatieschets toont ook duidelijk dat De R. ten opzichte van Van S. van rechts kwam.
...

Beoordeling

Op de parking in kwestie, die vrij toegankelijk is voor het publiek, is het Wegverkeersreglement van toepassing.

Gelet op zijn omvang (zie boven) moet de verbindingsweg (of de doorsteek) waarop de bestuurster Van S. reed als een rijbaan worden beschouwd (Cass. 18 februari 1982, RW 1982-83, 2211). Hetzelfde geldt uiteraard voor de door De R. bereden verbindingsweg.

Daaruit vloeit voort dat op het kruispunt tussen de respectieve door partijen gevolgde verbindingswegen de voorrang van rechts geldt en dat de bestuurster Van S. aan de bestuurder De R. voorrang van rechts verschuldigd was, wat als zodanig niet betwist wordt. Die voorrang werd bepaald op het ogenblik dat de bestuurster Van S. het kruispunt bereikte en niet op het ogenblik van de aanrijding (Cass. 9 december 1986, RW 1986-87, 1918).



Honderd procent sluitend zeker ben ik er ook niet van. Maar voor zover ik het kan inschatten, zou een rechter daarover idd. wel eens kunnen oordelen dat er daar idd. sprake is van een openbare weg, en er derhalve de voorrang van rechts geldt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Erasmus »

de rijprof schreef:Sommige openbare wegen hebben een straatnaam, maar het bordje is verdwenen (b.v. omver gereden). Blijft het dan een openbare weg, of niet?
Er kan volgens mij geen twijfel bestaan over het openbare karakter van deze toegangsweg. Iedereen kan en mag deze weg gebruiken om naar de parking van de verschillende sportclubs op de Basvelden te rijden. De Basvelden zijn publiek domein -de gemeente is eigenaar, vermoed ik- ook al mag niet iedereen verder dan de parking het domein zelf oprijden, zoals je op deze foto kan zien. De tennisclub, die zich op dit domein bevindt heeft als adres Muizenstraat 32A en de Rode Kruis post, die gevestigd is aan de parking van de Basvelden draagt Muizenstraat 32 als adres. Aan het begin van deze toegangsweg staan er zelfs wegwijzers naar sportdomein "De Basvelden" en naar de eerder vernoemde rode Kruispost.

Kan er dan echt nog twijfel bestaan over het feit dat deze toegangsweg een gewone openbare verharde weg is, en dat dus op het kruispunt met de Muizenstraat de gewone voorrangsregels gelden?

PS: Bedankt, Bert, voor je goed gedocumenteerde antwoord!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Inazuma »

Andere insteek :

Als het dezelfde naam draagt is het een deel van dezelfde openbare weg, en dus eigenlijk geen kruispunt (daarvoor zijn per definitie 2 of meer openbare wegen nodig).

Maar tenzij verkeerstekens wat anders bepalen, geldt de voorrang van rechts overal op de openbare weg, niet enkel op kruispunten ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Op 't eerste zicht relevante rechtspraak die ik kon terugvinden:
Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:


==> Hier gaat het dus zelfs al niet meer om een verbindingsweg, maar om het parkeergebouw zelf , dat als openbare weg aanzien wordt door Cassatie :!:
Bangelijk .... deze had ik nog niet gevonden.

Dat betekent dus dat de wegcode er geldt, dat de plaatsingsvoorwaarden er moeten nageleefd worden, en dat de gemeenten dus de inkomsten zouden moeten opstrijken ... (de meeste retributiereglementen hebben het immers over het betalend parkeren op de openbare weg :twisted: )
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Erasmus »

Dag Inazuma,

Bedankt voor je bijdrage.
Inazuma schreef:Andere insteek :
Als het dezelfde naam draagt is het een deel van dezelfde openbare weg, en dus eigenlijk geen kruispunt (daarvoor zijn per definitie 2 of meer openbare wegen nodig).
Ik weet niet of deze opmerking ernstig bedoeld was, maar volgens mij is een kruispunt een plaats waar minstens twee (maar het kunnen er ook meerdere zijn) openbare wegen samenkomen. Of die openbare wegen nu al dan niet een straatnaam dragen of al dan niet een verschillende of identieke straatnaam dragen, is daarbij totaal irrelevant!

Of dacht je dat een chauffeur bij het naderen van een kruispunt verondersteld wordt, de straatnaambordjes (indien aanwezig) te lezen?

Ik stel mij wel de vraag hoe het zit bij een situatie als op dit beeld. Je rijdt daar op de toegangsweg tot de Basvelden. Stel dat er daar een auto van rechts komt. (Dus uit de "weg" waar een inrijverbod geld.) Moet je dan ook voorrang van rechts verlenen aan dat voertuig? Volgens mij wel, want volgens mij is dit ook een "kruispunt", alhoewel ik voor dit geval minder zeker ben van mijn zaak. Verlaat een auto die daar van rechts komt een parkeerplaats of rijdt hij reeds op een weg? Ik denk dat hij uit een "weg" komt?
Laatst gewijzigd door Erasmus op 05 okt 2013, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:Andere insteek :

Als het dezelfde naam draagt is het een deel van dezelfde openbare weg, en dus eigenlijk geen kruispunt (daarvoor zijn per definitie 2 of meer openbare wegen nodig).

Maar tenzij verkeerstekens wat anders bepalen, geldt de voorrang van rechts overal op de openbare weg, niet enkel op kruispunten ...
Ook goed om te weten.
De straat waarin ik woon is zodanig lang dat ze eerst nog omheen een plein loopt en dan nog een einde verder nog steeds dezelfde naam draagt.
Er zijn zelfs 2 zijstraten te vinden -ook niet klein trouwens -die ook dezelfde naam dragen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Erasmus »

Nog zo'n voorbeeldje uit mijn dorp. (Uit Google maps kan je wel niet opmaken dat dat zijstraatje aan het andere eind dood loopt. Het doet dus eigenlijk dienst als "parkeerstraat".)

Als er daar een auto van rechts zou komen, heeft die dan voorrang? Volgens mij wel.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Benny Stinkens »

Zelfs al zou je wel op voorhand weten dat dit straatje doodloopt verranderd dit niets aan de voorrang. :idea:
De voorrang van rechts telt hoe dan ook, zelfs al kom je uit een doodlopende straat.

Deze telt niet als je uit een verboden richting komt, maar in een doodlopende straat is tweerichtingsverkeer perfect mogelijk.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: Ik weet niet of deze opmerking ernstig bedoeld was, maar volgens mij is een kruispunt een plaats waar minstens twee (maar het kunnen er ook meerdere zijn) openbare wegen samenkomen. Of die openbare wegen nu al dan niet een straatnaam dragen of al dan niet een verschillende of identieke straatnaam dragen, is daarbij totaal irrelevant!
Hoe ga je een kruispunt maken als je niet minstens 2 openbare wegen hebt ?

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Of dacht je dat een chauffeur bij het naderen van een kruispunt verondersteld wordt, de straatnaambordjes (indien aanwezig) te lezen?
Hoe weet die bestuurder of de van rechts komende bestuurder in een verboden richting reed ?
Antwoord : dat weet die ook niet .... (tenzij men goed bekend is met de lokale situatie)
Je rijdt daar op de toegangsweg tot de Basvelden. Stel dat er daar een auto van rechts komt. (Dus uit de "weg" waar een inrijverbod geld.) Moet je dan ook voorrang van rechts verlenen aan dat voertuig?
Natuurlijk.
De voorrang van rechts geldt overal, tenzij er verkeerstekens staan die wat anders opleggen - of je een rijbeweging doet waarbij andere voorrangsregels gelden.
Verlaat een auto die daar van rechts komt een parkeerplaats of rijdt hij reeds op een weg? Ik denk dat hij uit een "weg" komt?
Die rijdt op een rijbaan , komt van rechts -> heeft voorrang.
In dit geval gaat een rechter dit zeer waarschijnlijk beoordelen als een rijbaan tussen parkeerplaatsen - ook al omdat je er niet anders mag dan zo omrijden ....


Het begrip parkeerplaats is evenwel nergens gedefiniëerd in de wegcode.
Parking al evenmin.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Toegangsweg van/naar parkeerruimte. Voorrang van rechts?

Bericht door Erasmus »

Inazuma schreef:Hoe ga je een kruispunt maken als je niet minstens 2 openbare wegen hebt ?
Inazuma, we praten over dit kruispunt. Het straatje dat van rechts komt draagt geen straatnaambordje, maar misschien heet het ook wel de Muizenstraat. Je hebt in elk geval een kruispunt: de baan die rechtdoor gaat en het straatje dat daar van rechts op uitkomt.

De definitie van een kruispunt luidt NIET: "de plaats waar twee of meer openbare wegen met een verschillende straatnaam samenlopen." Wat de straatnamen al dan niet zijn doet niet ter zake. Het zijn twee openbare verharde wegen die samenlopen en dus is er sprake van een kruispunt!
Inazuma schreef:Hoe weet die bestuurder of de van rechts komende bestuurder in een verboden richting reed ?
Antwoord : dat weet die ook niet .... (tenzij men goed bekend is met de lokale situatie)
De bestuurder zou zo'n een verkeersbord: Afbeelding aan het begin van de straat zien staan. :roll:
Plaats reactie