MTM of MBT?

Punten van discussie.
Hyleyn
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2013, 01:50

MTM of MBT?

Bericht door Hyleyn »

Ik zie de logica niet in wanneer een verkeersbord duidt op de MTM of de MBT. Beter nog, voor mij zou het logischer zijn dat al die borden van toepassing zijn op de MBT. Is er een uitleg voor waarom het ene bord MTM en het andere MBT? Of is het gewoon van buiten leren?
Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: MTM of MBT?

Bericht door Benny Stinkens »

De logica:
Stel je eens een brug voor waarvan je weet dat die in elkaar zakt vanaf het moment dat er een voertuig over rijdt dat meer dan 5000kg weegt

Neem nu een vrachtwagen die 3000kg weegt en 3000kg lading vervoert en een bestuurder van 75kg
Deze weegt nu 6075kg en is dus te zwaar voor deze brug.
(we hebben het nu over mbt)

Neem nu dezelfde vrachtwagen die niets vervoert.
deze weegt 3000kg en de lading is 0 kg (je moet er wel nog het gewicht van de bestuurder bijtellen met als voorbeeld 75kg)
deze weegt nu nog maar 3075kg (let op het is dezelfde vrachtwagen)
(we hebben het nog steeds over mbt)
Nu kan deze vrachtwagen wel over de brug, er is geen gevaar. :idea:

Beide gevallen hebben het over mbt.

Nu gaan we naar de mtm.

Stel dat deze vrachtwagen (nog altijd dezelfde dus) er perfect voor gemaakt is om in totaal 9000kg te mogen wegen.
Dan zou dit dus betekenen dat hij in het eerste voorbeeld maar half geladen was.
hij weegt 3000kg en kon 6000kg laden maar hij had maar de helft geladen.
toch was hij te zwaar voor de brug. :idea:

Met andere woorden. de mtm was 9000kg, wat dus geen probleem was voor de brug, maar de mbt was 6075kg en dit is dus te zwaar voor de brug.

In het 2de voorbeeld is het nog steeds een vrachtwagen met een mtm van 9000kg maar hij is dus niet geladen en weegt dus werkelijk op dit moment 3075kg
we hebben dus een vrachtwagen mtm 9000kg mbt 3075 kg wat geen probleem is voor onze brug. :idea:
Beter nog, voor mij zou het logischer zijn dat al die borden van toepassing zijn op de MBT. Is er een uitleg voor waarom het ene bord MTM en het andere MBT?
De MTM heb je bevoorbeeld al nodig om te bepalen welk rijbewijs we nodig hebben.
Of je nu met een lege of een volle vrachtwagen gaat rijden maakt namelijk niet uit :idea: Je hebt alsnog het juiste rijbewijs nodig. :wink:
Of is het gewoon van buiten leren?
Niet noodzakelijk :mrgreen:
onthou gewoon het woordje PICS
Dit staat voor
Parkeren,
Inhalen,
Cruise control,
Snelheid

Deze hebben allemaal met de MTM te maken, de rest met MBT dus :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Hyleyn
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2013, 01:50

Re: MTM of MBT?

Bericht door Hyleyn »

Super hard bedankt voor de uitleg! Vooral voor het geheugensteuntje, nu los ik de vragen wel juist op!! :) :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: MTM of MBT?

Bericht door bert.covens »

Beeld je nu diezelfde vrachtwagen in. Het zou niet logisch zijn, moest de politie telkenmale die vrachtwagen eerst naar een weegbrug afleiden om te weten:

* of hij daar wel (bvb langdurig in de bebouwde kom) mag parkeren
* of hij daar wel mag inhalen
* hoe snel hij daar mag rijden
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
John Goversen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2014, 13:25

Re: MTM of MBT?

Bericht door John Goversen »

PICS Is niet meer helemaal juist, want tegenwoordig is er het verkeersbord F107: Inhaaltoelating. Vanaf dit verkeersbord tot aan het verkeersbord F109 is het voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton toegelaten om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.

Voor de gemakkelijkheid onthou je best SCIPI, om te weten welke borden handelen over de MTM.
S= Snelheid
C= Cruise control
I= Inhaalverbod
P= Parkeren
I= Inhaaltoelating
Bijlagen

[De extensie png is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: MTM of MBT?

Bericht door Benny Stinkens »

Het is maar hoe je het bekijkt. :idea:

Ik heb geschreven:
I = inhalen

U schrijft:
I= inhaalverbod
I= inhaaltoelating
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: MTM of MBT?

Bericht door GRO »

I= Inhaaltoelating
Dat valt eigenlijk onder Rijbewijs C.
Ik denk niet dat je jongeren die voor een B gaan daarmee moet belasten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MTM of MBT?

Bericht door Inazuma »

John Goversen schreef:Voor de gemakkelijkheid onthou je best SCIPI, om te weten welke borden handelen over de MTM.

I= Inhaaltoelating
Dat valt toch mee onder de Bizarre Belgische Regeling voor inhalen, en die is ook op basis van MTM ...
Dus blijft het allemaal kloppen 8)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: MTM of MBT?

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef:
I= Inhaaltoelating
Dat valt eigenlijk onder Rijbewijs C.
Ik denk niet dat je jongeren die voor een B gaan daarmee moet belasten.
Leerlingen die de borden moeten leren, vragen zelf wat dit bord betekend. :wink:
Dus belasten zou ik het dan ook niet noemen.
Een verbodsbord voor vrachtwagens +3,5t om in te halen is ook alleen maar geldig voor de mensen die "op dit moment met een C rijden" maar toch leg je best uit wat dit betekend. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie