Verkeerslichten

Punten van discussie.
janneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:20

Verkeerslichten

Bericht door janneke »

Ik heb een vraagje over opstelling verkeerslichten.

Rechts van de rijbaan staat een klassiek verkeerslicht met de drie ronde bollen (geen pijlen niets anders).
Boven de sorteerrijstrook links hang enkel verkeerslicht met pijlen.

Beide lichten branden niet simultaan.

Rechtse verkeerslicht (met 3 bollen) geeft groen maar pijl boven sorteerstrook blijft rood.
Verwarrend want veel bestuurders die gesorteerd staan voor links kijken naar verkeerslicht aan de rechterkant
van de baan en rijden door terwijl rode pijl boven sorteerstrook nog rood blijft branden(ik vraag mij zelfs af of vrachtwagenchauffeurs het verkeerslicht boven de rijstrook wel kunnen zien als zij eerst staan).

Ik vraag mij dus af of dit wel een correcte en wettelijke opstelling van verkeerslichten is?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verkeerslichten

Bericht door bert.covens »

janneke schreef:Ik heb een vraagje over opstelling verkeerslichten.

Rechts van de rijbaan staat een klassiek verkeerslicht met de drie ronde bollen (geen pijlen niets anders).
Boven de sorteerrijstrook links hang enkel verkeerslicht met pijlen.


Je bedoelt dan >>> zoiets (klik), neem ik aan :?:
janneke schreef: Beide lichten branden niet simultaan.

Rechtse verkeerslicht (met 3 bollen) geeft groen maar pijl boven sorteerstrook blijft rood.
Verwarrend want veel bestuurders die gesorteerd staan voor links kijken naar verkeerslicht aan de rechterkant
van de baan en rijden door terwijl rode pijl boven sorteerstrook nog rood blijft branden(ik vraag mij zelfs af of vrachtwagenchauffeurs het verkeerslicht boven de rijstrook wel kunnen zien als zij eerst staan).


Voor dergelijke opstelling, werden bvb ooit al meerderen vrijgesproken, omdat ze het groene, cirkelvormige verkeerslicht opvolgden, terwijl de pijl boven hun rijstrook rood was. Er is namelijk nergens in de wegcode voorzien, dat het pijlvormige verkeerslicht boven de rijstrook voor linksaf boven het cirkelvormige verkeerslicht rechts zou gaan. Ik zou zeggen: don't push your luck. Hou het veilig, en stop als het pijlvormige verkeerslicht rood is, of oranje is en je nog veilig kan stoppen. En daarnaast, dacht ik dat lang niet elke rechter je op basis van m'n redenering gaat vrijspreken.
janneke schreef: Ik vraag mij dus af of dit wel een correcte en wettelijke opstelling van verkeerslichten is?
Er is bij mijn weten helaas geen enkele bepaling die dergelijke opstelling verbiedt.

Eigenlijk had de wegbeheerder hier voor de overige rijrichtingen, simpelweg ook gebruik kunnen maken van pijlvormige verkeerslichten. Dan was er geen discussie mogelijk geweest. Overal in gelijkaardige situaties al die verkeerslichten nog naar pijlvormige vervangen, zou echter handenvol geld kosten. Geld dat er dan niet is. En het zou een werk van lange adem zijn.

De simpelste oplossing hier zou zijn, om een regeltje toe te voegen, dat in zo'n geval het pijlvormige verkeerslicht boven je rijstrook moet opgevolgd worden. Ma bon, ik maak ook geen wetten. En wel leven nu éénmaal in een landje waar zelfs de kleur van de nieuwe nummerplaten ooit al zorgde voor een communautaire rel. Dus is het helaas niet zo eenvoudig om simpele verkeersregels in te voeren....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeerslichten

Bericht door Inazuma »

De huidige "conflictvrije" afslagregeling in Vlaanderen dus ...

Juridisch allesbehalve conflictvrij.
Deze situatie is echter nergens in de wegcode voorzien, en resulteert in een conflict tussen 2 bepalingen van 2 verschillende lichten.
Het éne licht stelt dat je door mag.
Het andere dat je moet stoppen.

Voor de rechtbanken is het ronduit belachelijk geworden.
In West Vlaanderen wordt je vrijgesproken als je in beroep gaat, politierechtbanken veroordeelden wel.
(iemand een idee of dat nadien ooit voor cassatie gekomen is ?)
Voor politierechtbank Mechelen wordt je veroordeeld, en heb ik nog niet gehoord van vrijspraken in beroep (i. e in A'pen).


De politiek, die deze waanzinnige toestand in de eerste plaats gecreëerd heeft, doet niks om er aan te verhelpen ...

Er is bijkomend ook nog de absurditeit dat je voor een pijlvormig groen licht boven de rijstrook moet stoppen als er een STOP bord staat ...
In dat geval blijven de voorrangsborden namelijk WEL gelden ...

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.


Ik wacht nog altijd op een dergelijke situatie met een combi achter me ...
Plaats reactie