verbodsbord C 23

Punten van discussie.
Jef 007
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2012, 18:11

verbodsbord C 23

Bericht door Jef 007 »

kan iemand mij helpen betreffende verbodsbord C23?
Aan het begin en einde van een straat staat het bord C23 met onderbord +7.5 uitgezonderd laden en lossen.
IN deze straat ( op prive grond) staan steevast 2 zware vrachtwagens ( type trekker met betonmixer en trekker met opligger) geparkeerd. Ttz. 's morgens vertrekken ze en 's avonds komen ze terug thuis.
Ik heb de plaatselijke politie ingelicht dat deze zware vrachtwagens de straat niet mogen inrijden omaldus thuis te parkeren ( niet laden en lossen) De politie weigert in te grijpen omdat de voertuigen op prive grond geparkeerd staan. Ze zien wel dat de vrachtwagens overdag niet aanwezig zijn.
Wat kan ik nu doen opdat deze vrachtwagens de straat niet meer inrijden? Het betreft hier een kleine kronkelstraatje waar tientallen schoolkinderen gebruik van maken om naar de school/huis te rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verbodsbord C 23

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Afbeelding
C23. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.
Misschien komen ze uit de andere richting in de straat. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er voor die vrachtwagens geen mogelijkheid zou zijn om hun privaat eigendom te bereiken.
Er staat een onderbord 'uitgezonderd laden en lossen'.
Als die bestuurder zijn kabas met boterhammetjes en thermos wil 'laden of lossen' mag hij de straat in.
wegcode.be schreef:2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Jef 007 schreef:Het betreft hier een kleine kronkelstraatje waar tientallen schoolkinderen gebruik van maken om naar de school/huis te rijden.
So what? Als deze vrachtwagenbestuurders voorzichtig rijden, is er toch geen probleem...

Er rijden elders nog vrachtwagens op openbare wegen waar kinderen naar school fietsen. Moet je die vrachtwagens dan allemaal verbieden?
Wie gaat de supermarkt bevoorraden waar jij gaat winkelen? Wie gaat beton leveren voor de fundering van het huis dat jij wil bewonen? Wie gaat jou mazout leven? Wie gaat de melk ophalen die jij dagelijks drinkt? Wie gaat de meubelen leveren die jij zo graag in huis wil? Hoe moet jouw beerput geruimd worden?

Een beetje verdraagzaam zijn, misschien?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jef 007
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2012, 18:11

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Jef 007 »

NIKS verdraagzaamheid, die borden staan er niet voor niks
en door het onderbord mogen ze wel degelijk laden en lossen, maar niet parkeren tot 's anderendaags
of moeten we ook "verdraagzaam" zijn tegen iemand die maar een beetje teveel gedronken heeft
IK vraag juridisch advies, geen uitleg van iemand die zelf vrachtwagenchauffeur is of die hen genegen is
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: verbodsbord C 23

Bericht door GRO »

Dag Jef,
NIKS verdraagzaamheid, die borden staan er niet voor niks
Neen. Maar je moet de borden wel goed lezen en de wegcode juist interpreteren.

Mijn antwoord en ik ben geen vrachtwagenbestuurder en heb ook geen banden met vrachtwagenbestuurders.

1. Zij mogen in de straat rijden om te laden en te lossen (geef je zelf toe)
(Bijvoorbeeld hun zak met werkgerief)
2. Zij gaan dan (zoals je zelf schrijft) op prive grond staan.
Dat heeft niets meer met parkeren en stilstaan te maken. De wegcode geldt niet op prive grond.
3. 's Morgens laden ze hun werkgerief in de auto en vertrekken.

Wat zij doen is niet verboden. Wat wil je dat de politie doet???

Je kan, als je echt niet wil dat er een vrachtwagen in je straat komt, aan de gemeente vragen om het onderbord te laten wegnemen.
Dan heb je recht van spreken, want dan mogen zij er helemaal niet in. Maar bijvoorbeeld ook de vuilniswagen niet meer. Ik weet niet of de andere huisbewoners in de straat daarmee tevreden zullen zijn.

Oplossing in geval van twijfel.
- Spreek de bestuurders van de vrachtwagens eens aan en zeg tegen hen dat ze elke dag iets ofwel uit de auto nemen of mee in de auto nemen. Dan is het zeker laden en lossen. Zo begaan zij geen overtreding en moet jij je geen zorgen maken dat zij een overtreding begaan en moet je de politie niet inschakelen. Vraag hen ook om voorzichtig te rijden in de straat omwille van de kinderen.
En iedereen is gelukkig.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: verbodsbord C 23

Bericht door jurgends »

Mag ik hierbij concluderen dat dit bord C3 uitgezonderd laden en lossen overbodig is?
http://goo.gl/maps/r66bP" target="_blank
Door de straat rijden kan niet wegens doodlopend, als je in die straat zou parkeren heb je even jezelf gelost en dus mocht je erin?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verbodsbord C 23

Bericht door bert.covens »

Mijns inziens, mag een C23 strikt genomen idd niet voorbijgereden worden om te parkeren op privé-grond. Tenzij met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Probleem voor topicstarter is dat:

Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.


Van het parkeren op privé-grond, kan de politie m.i. geen vaststellingen doen. Een inbreuk constateren, kan volgens mij enkel op heterdaad. Namelijk wanneer die vrachtwagen door dat smal weggetje rijdt om zijn privégrond te bereiken/verlaten. Maar als ik topicstarter goed begrijp, is de politie niet meteen geneigd om er te gaan postvatten op 't ogenblik waarop die chauffeur thuiskomt/vertrekt.....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Benny Stinkens »

Jef 007 schreef:Ik heb de plaatselijke politie ingelicht dat deze zware vrachtwagens de straat niet mogen inrijden omaldus thuis te parkeren ( niet laden en lossen) De politie weigert in te grijpen omdat de voertuigen op prive grond geparkeerd staan. Ze zien wel dat de vrachtwagens overdag niet aanwezig zijn.
Wat kan ik nu doen opdat deze vrachtwagens de straat niet meer inrijden?
De politie moet ook niet ingrijpen omdat ze op prive grond geparkeerd staan, ze moeten ingrijpen omdat ze door deze straat rijden terwijl ze dit niet mogen. :idea:

Zoals Bert dus schrijft moeten ze dit dan ook vaststellen terwijl ze in deze straat aan het rijden zijn en niet als ze al "thuis" staan.

Wie is in dit geval de politie :?: Zijn dat gewoon een paar agenten of ben je ook al eens bij hun overste gaan horen :?:
Je kan natuurlijk ook eens op de gemeente zelf gaan kijken (burgemeester)

Het zou me dan wel niet verbazen dat deze nog een heel andere oplossing uit hun toverdoos zal schudden. :idea:
Bert schreef:Mijns inziens, mag een C23 strikt genomen idd niet voorbijgereden worden om te parkeren op privé-grond. Tenzij met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Probleem voor topicstarter is dat:
Men kan dus de C23 en het onderbord wegnemen, dan mogen de vrachtwagens steeds door.
Men kan het onderbord "alleen laden en lossen" vervangen door een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer", dan mogen deze vrachtwagens ook door.
Men kan gewoon het onderbord wegnemen, zonder het te vervangen. Dan mogen ze er niet meer door.
Zelfs zo als het er nu staat mogen ze naar mijn mening er ook niet door, maar men moet op het juiste moment de vaststelling doen.

Je kan dus eens bij de hoofdagent gaan kijken, je kan ook bij de burgemeester of één of andere schepen eens gaan kijken.
Maar wij persoonlijk kunnen je niet helpen, noch voorspellen welke kant het zal uitgaan. :wink:
Jef 007 schreef:NIKS verdraagzaamheid, die borden staan er niet voor niks
De vraag die ik op de gemeente dan ook zou stellen is: Waarom staan deze borden er. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Stefan Peeters »

NIKS verdraagzaamheid, die borden staan er niet voor niks
... en jij doet natuurlijk nooit iets wat niet mag?

Het lijkt me nog maar eens een stok zoeken om een hond te slaan... een vrachtwagenchauffeur is tegenwoordig zowat de oorzaak van alle kwaad en is een mensensoort die te allen tijde moet tegengewerkt worden.

Wanneer die mensen daar wonen en hun voertuig op privégrond parkeren, wat is dan het probleem eigenlijk? Kinderen die door uw straat naar school fietsen? Die zullen niet te vaak een van die vrachtwagens tegenkomen vermoed ik, want een gemiddelde vrachtwagenchauffeur is al lang voor schooltijd vertrokken en komt na schooltijd weer thuis.

En dan vraag ik me af of die chauffeurs daar overdreven wild door die straat rijden? Als het een klein kronkelstraatje is zie ik dat niet direct gebeuren. Of hebben ze de grachten al helemaal uitgekuist? Maken ze teveel lawaai? Stinken ze te erg?

En voor je me ook wat gaat verwijten: nee, ik ben geen vrachtwagenchauffeur, maar ik weet wel met welke problemen deze mensen geconfronteerd worden om hun voertuig kwijt te geraken.
Staan ze naast een grote baan geparkeerd en er rijdt een auto onder: schuld van de vrachtwagenchauffeur. Staan ze naast de autosnelweg op een parkeerplaats en er rijdt een auto onder: schuld van de vrachtwagenchauffeur.
Wil de chauffeur een veilige plaats zoeken en daarom 10 minuten te lang rijden: schuld van de vrachtwagenchauffeur en een boete bovenop...

Droevige mentaliteit...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jef 007
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2012, 18:11

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Jef 007 »

beste Stefan,
ik ben in dit forum om enig juridisch advies in te winnen en niet om uw gezwets te lezen.
Het verbodsbord verbiedt om de zware vrachtwagens deze straat in te rijden, punt!!
De moeilijkheid van de politie is inderdaad om ze "op heterdaad" te betrappen omdat ze na hun verboden rit op hun privegrond parkeren.
Dus ik zal de Schepen van Verkeer hierover aanspreken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verbodsbord C 23

Bericht door de rijprof »

IK vraag juridisch advies
Dat heb je gekregen.
Naar mijn mening mogen ze de straat inrijden als ze 'iets' gaan laden of lossen.

Verder sluit ik mij aan bij de woorden van Stefan:
Droevige mentaliteit...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jef 007
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2012, 18:11

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Jef 007 »

beste,
als u mij citeert, gelieve dan mijn volledige zin te citeren!!!!!!!!!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verbodsbord C 23

Bericht door de rijprof »

jurgends schreef:Mag ik hierbij concluderen dat dit bord C3 uitgezonderd laden en lossen overbodig is?
http://goo.gl/maps/r66bP" target="_blank
Door de straat rijden kan niet wegens doodlopend, als je in die straat zou parkeren heb je even jezelf gelost en dus mocht je erin?
wegcode.be schreef:2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken
.
Wanneer men spreekt over laden en lossen dan heeft men het over 'zaken', geen personen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: Als die bestuurder zijn kabas met boterhammetjes en thermos wil 'laden of lossen' mag hij de straat in.
Van het moment dat hij daarvoor langer stil staat dan om dàt te doen, wordt er geparkeerd - ook al is het dan op privé-grond (het laden en lossen mag ook privé grond ...)

In dat geval is men de straat niet ingereden om te laden en lossen, maar om te parkeren.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verbodsbord C 23

Bericht door Inazuma »

Jef 007 schreef:beste Stefan,
ik ben in dit forum om enig juridisch advies in te winnen
Daarvoor moet u naar een advocaat 8)
Plaats reactie