Bord " te koop"

Punten van discussie.
Delle7
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2013, 20:43

Bord " te koop"

Bericht door Delle7 »

Wegcode 1/12/75 zegt te koop stellen voertuig op openbare weg verboden.
Tevens is het te koop "aanbieden" van ENIG voorwerp op een autosnelweg verboden. Volgens mij is een voertuig ook een "voorwerp" of niet.
Dus: mag een voertuig te koop worden aangeboden op de autosnelweg?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bord " te koop"

Bericht door GRO »

Dus: mag een voertuig te koop worden aangeboden op de autosnelweg?
Zoals je zelf schrijft: NEEN. En ook niet op de parking van het benzinestation.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bord " te koop"

Bericht door de rijprof »

Je schrijft zelf dat het verboden is om een voertuig op de openbare weg te koop aan te bieden en dat je geen voorwerpen mag te koop aanbieden op een snelweg.
Een snelweg is trouwens ook een openbare weg.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Delle7
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2013, 20:43

Re: Bord " te koop"

Bericht door Delle7 »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, toch is het niet verboden een voertuig te koop aan te bieden op de openbare weg, er staat in de wegcode "te koop stellen" wat betekent ergens op de openbare weg plaatsen.
Er staat niet dat je er niet mee mag rondrijden, vandaar mijn vraag op autosnelweg. Het betreft hier een discussie met een collega en beiden interpreteerden we het op een andere manier. Voor mij was "enig voorwerp" genoeg.
Dankzij jullie reply ben ik overtuigd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Bord " te koop"

Bericht door bert.covens »

Delle7 schreef:Alvast bedankt voor jullie antwoorden, toch is het niet verboden een voertuig te koop aan te bieden op de openbare weg, er staat in de wegcode "te koop stellen" wat betekent ergens op de openbare weg plaatsen.
Er staat niet dat je er niet mee mag rondrijden, vandaar mijn vraag op autosnelweg.
Huh ? Dus volgens jouw collega, mag je er wel mee rondrijden? En wat dan als je bvb stopt voor 't rode licht? Dan rij je er niet meer mee rond, en zou 't bordje "te koop" naar beneden geklapt moeten worden? Of begrijp ik je collega verkeerd? :roll:

Nu, beide regels verbieden nog niet dat het bordje "te koop" niet zichtbaar zou mogen zijn vanop de openbare weg. Bijvoorbeeld: je zet je wagen te koop op je privé-oprit. En het bordje "te koop", is duidelijk zichtbaar vanop de openbare weg, voor passerende weggebruikers.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bord " te koop"

Bericht door de rijprof »

25.2. Het is verboden op de openbare weg voertuigen voor verkoop of verhuring ten toon te stellen.
21.6. Op autosnelwegen zijn verboden :
...
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde.
Al rijdend kun je ook een voertuig tentoonstellen (zichtbaar aanbieden aan het publiek), dus het mag niet.
Een al dan niet bewegend voorwerp blijft een voorwerp.

De bedoeling van de wetgever is duidelijk, m.n. dat de openbare weg geen marktplaats is waar iedereen zijn spullen kan tentoonstellen of verkopen, behalve uitzonderingen met toestemming.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie