ik ga voor moto MAAR B wordt ingetrokken

Punten van discussie.
gregory468
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2012, 19:39

ik ga voor moto MAAR B wordt ingetrokken

Bericht door gregory468 »

Hallo,

een jaar geleden werdt ik geflitst voor overdreven snelheid 35 te rap waar ik 90 mocht

nu komt de zaak voor in juni
ik weet dat zowiezo mijn rijbewijs wordt in getrokken en dat ik het mag overdoen de theorie, praktijk of beide
( heb nog geen 2 jaar mijn rijbewijs )

nu ben ik al een tijdje van plan om voor mijn moto rijbewijs te gaan
maar als ik er nu aan begin en ik behaal mijn theorie en eventueel mijn praktijk
wat gebeurt er dan

ik weet dat ik zowiezo niet mag rijden met beide
maar moet ik dan ook de examens over doen van de moto
of geldt dit enkel voor het rijbewijs waarmee ik in overtreding ben gegaan

mvg

p.s. als mijn rijbewijs ingetrokken is mag ik nog les volgen voor de moto zolang dit niet op de openbare weg gebeurt of is dit ook uitgesloten??
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ik ga voor moto MAAR B wordt ingetrokken

Bericht door Inazuma »

gregory468 schreef: ik weet dat ik zowiezo niet mag rijden met beide
Hangt er van af hoe je veroordeeld wordt.

Dat kan een algemeen verval van het recht tot sturen zijn - je mag dan geen enkel gemotoriseerd voertuig besturen.
Tijdens de periode een algemeen verval (alle categoriën) kan je dus niet met de motor leren rijden ...

Dat verval kan echter ook beperkt worden tot de categorie B - nl. de categorie waarmee de overtreding begaan werd.
Maar dat moet je speciaal aan de rechter vragen (of laten vragen door je advocaat) :!:
Als je het niet vaagt, ga je het niet krijgen.
Verkeerswet :
Artikel 45

De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.


Je zou dat kunnen vragen omdat de strafuitvoering ook niet direct gebeurt, en je je opleiding voor het motorrijbewijs liever niet plots onderbroken zou zien doordat de strafuitvoering ineens gaat gebeuren.
maar moet ik dan ook de examens over doen van de moto
De in dit geval bij een veroordeling verplichte herstelonderzoeken gaan over rijbewijs B.

Je examens voor categorie A blijven dan onaangetast, maar bvb de praktische opleiding kan je niet verder zetten als je voor alle categoriën vervallen bent ....

p.s. als mijn rijbewijs ingetrokken is
Een verval van het recht tot sturen (straf opgelegd door de rechter) is juridisch wat anders dan de intrekking van het rijbewijs (beveiligingsmaatregel op last van de Procureur des Konings)
Je rijbewijs wordt bij een verval ook wel ingehouden, maar niet direct, dat is pas wanneer de strafuitvoering effectief gebeurt.
En dat kan na de veroordeling maanden duren ... de gerechtelijke molens draaien onwaarschijnlijk traag.
Plaats reactie