Snelheidsbeperking?

Punten van discussie.
GDV007
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2012, 20:59

Snelheidsbeperking?

Bericht door GDV007 »

Ik kom regelmatig bij mensen die in een straat wonen waar enkel het bord "verboden toegang uitgezonderd plaatselijk verkeer, landbouwvoertuigen en fietsers" staat. Dit is een straat met tweerichtingsverkeer, maar met de breedte van een ruim rijvak en een paar uitwijkplaatsen. De straat loopt door een veld. Langs de ene kant loopt een voorrangsweg waar 50 de limiet is, langs het andere eind een straat waar men 70 mag rijden. Dit is geen zone 50/70, en geen bebouwde kom.
Nu vraag ik mij af hoe snel ik hier mag rijden... Voor de ene helft lijkt 50 mij een veilige snelheid en op de andere helft loopt deze straat recht door open veld met een paar honderd meter zicht rondom en kan men veilig 90 halen.
Is de eigenlijke beperking hier dan 90km/u? Volgens de wegcode lijkt mij dit wel het geval te zijn...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Snelheidsbeperking?

Bericht door de rijprof »

Buiten de bebouwde kom is de snelheid beperkt tot 90 km/u (voor auto's B) op gewone wegen.
Indien er borden staan die de snelheid beperken moet je er natuurlijk ook rekening mee houden, zelfs al kun je veilig sneller rijden.
Er staat b.v. een bord met 50, dus max. 50 km/u. en dat bord geldt tot het eerstkomend kruispunt.
Na dat kruispunt moet je kijken of er opnieuw borden staan en als je voorbij het kruispunt totaal geen borden ziet, mag je 90 km/u.

Zone borden gelden niet van kruispunt tot kruispunt maar over de hele zone.
Begin van de zone tot einde van de zone.

Ik vind dat de wegcode hierover duidelijk is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GDV007
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2012, 20:59

Re: Snelheidsbeperking?

Bericht door GDV007 »

De wegcode is inderdaad duidelijk, maar ik ken hier in de buurt verschillende gelijkaardige wegen waar men in theorie ook 90 zou mogen, maar waar dit ABSOLUUT af te raden is... Dat er fietsers op de rijbaan rijden heeft hier dus ook niets mee te maken? (Uiteraard matig ik mijn snelheid in de buurt van fietsers)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Snelheidsbeperking?

Bericht door bert.covens »

GDV007 schreef:De wegcode is inderdaad duidelijk, maar ik ken hier in de buurt verschillende gelijkaardige wegen waar men in theorie ook 90 zou mogen, maar waar dit ABSOLUUT af te raden is... Dat er fietsers op de rijbaan rijden heeft hier dus ook niets mee te maken? (Uiteraard matig ik mijn snelheid in de buurt van fietsers)
ook al geldt er dan een absolute snelheidsbeperking van 90 km/u, je bent te allen tijde verplicht om te rijden met een aangepaste snelheid. Als er daar fietsers zijn, ben je verplicht je snelheid daaraan aan te passen. Het is geenszins toegelaten hen door een onaangepaste snelheid in gevaar te brengen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Snelheidsbeperking?

Bericht door de rijprof »

Dat er fietsers op de rijbaan rijden heeft hier dus ook niets mee te maken
Toch wel, want de wegcode schrijft (hetgeen eigenlijk de hoofdregels zijn):
Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
en
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
en ook nog:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
D.w.z. dat je steeds je snelheid moet aanpassen, zelfs al mag je (theoretisch) sneller rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GDV007
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2012, 20:59

Re: Snelheidsbeperking?

Bericht door GDV007 »

de rijprof schreef:
Dat er fietsers op de rijbaan rijden heeft hier dus ook niets mee te maken
Toch wel, want de wegcode schrijft (hetgeen eigenlijk de hoofdregels zijn):


D.w.z. dat je steeds je snelheid moet aanpassen, zelfs al mag je (theoretisch) sneller rijden.
Er stond toch bij dat ik mijn snelheid sowieso matig in de buurt van voetgangers en fietsers? In werkelijkheid betekent dit dat ik fietsers daar met een stapvoets snelheidsverschil voorbijrijd (25-30km/u max.) en nog veel trager bij voetgangers.

Alles is nu dus duidelijk.
Bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheidsbeperking?

Bericht door Inazuma »

GDV007 schreef:Ik kom regelmatig bij mensen die in een straat wonen waar enkel het bord "verboden toegang uitgezonderd plaatselijk verkeer, landbouwvoertuigen en fietsers" staat.
Hier zie je dat de wegbeheerder de wegcode niet kent ...

Fietsers hebben immers altijd toegang bij plaatselijk verkeer ...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -art2#2.47" target="_blank
Plaats reactie