Wegversmalling

Punten van discussie.
cotoneaster
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2012, 16:21

Wegversmalling

Bericht door cotoneaster »

Onduidelijk wie voorrang had..

Voertuig A rijdt voor me. Voertuig B ben ik. Voertuig C rijdt achter me.
Voertuig D komt van de andere kant. Het gaat dus om een weg met 2 rijvakken. Geen binnenweg ofzo.
We komen aan bij een wegversmalling, een bloembak, waarbij mijn kant voorrang had dus het blauwe bord. Voertuig D moest voorrang verlenen.
Voertuig A steekt geen richtingsaanwijzer aan en stopte. Was een oud stel van een jaar of 80 hadden ze het niet door dat het moest ofzo ik weet het niet.
Dus omdat ze stoppen steek ik men richtingsaanwijzer aan wat ervoor zorgt dat ik voorrang heb want ik start men manoeuvre.
Echter had voertuig D niet gezien/geen tijd om te wachten waardoor hij opeens doorrijdt...

Iemand vertelde me dat ik in fout was omdat voertuig A stopte en zen voorrang verloor op voertuig D. Echter moet D toch voorrang verlenen aan mij?

Hopelijk is het wat duidelijk maar wie had voorrang?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wegversmalling

Bericht door bert.covens »

cotoneaster schreef:Onduidelijk wie voorrang had..

Voertuig A rijdt voor me. Voertuig B ben ik. Voertuig C rijdt achter me.
A, B (jij), C rijden in dezelfde richting.
cotoneaster schreef: Voertuig D komt van de andere kant. Het gaat dus om een weg met 2 rijvakken. Geen binnenweg ofzo.
Voertuig D is dus een tegenligger. Een weg met 2 rijstroken.
cotoneaster schreef: We komen aan bij een wegversmalling, een bloembak, waarbij mijn kant voorrang had dus het blauwe bord.
Bedoel jij dit: Afbeelding :?:

Voertuig D moest jou in dat geval voorrang verlenen.
cotoneaster schreef: Voertuig A steekt geen richtingsaanwijzer aan en stopte. Was een oud stel van een jaar of 80 hadden ze het niet door dat het moest ofzo ik weet het niet.
Ze waren mischien gewoon wat onzeker.
cotoneaster schreef: Dus omdat ze stoppen steek ik men richtingsaanwijzer aan wat ervoor zorgt dat ik voorrang heb want ik start men manoeuvre.
Louter richting aangeven, geeft nog niemand voorrang.
cotoneaster schreef: Echter had voertuig D niet gezien/geen tijd om te wachten waardoor hij opeens doorrijdt...
Maar D had dus -als ik 't goed begrijp- dit bord: Afbeelding.

Of D jou (of dat voorrangsbord) niet gezien had, of gewoon geen zin meer had om te wachten, doet niet terzake. Voorrangsborden, verkeersregels etc. moeten gerespecteerd worden. Goesting of geen goesting.
cotoneaster schreef: Iemand vertelde me dat ik in fout was omdat voertuig A stopte en zen voorrang verloor op voertuig D. Echter moet D toch voorrang verlenen aan mij?
Ook wie gestopt is, en vervolgens doorrijdt behoudt zijn voorrang. Da's intussen al meerdere jaren zo.
cotoneaster schreef: Hopelijk is het wat duidelijk maar wie had voorrang?
Op basis van wat je hier schrijft (en vooropgesteld dat ik je correct begrijp), was D idd voorrangsplichtig. Alleen horen wij hier uiteraard maar 1 klokje luiden. En wij weten ook niet wat er precies op het aanrijdingsformulier allemaal ingevuld, geschetst, aangekruist werd. Met het aanrijdingsformulier en alles wat daarop staat, kan jouw zaak immers vallen of staan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
cotoneaster
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2012, 16:21

Re: Wegversmalling

Bericht door cotoneaster »

Jup dat was precies wat ik bedoelde!

Bedankt, maar blijkbaar komt het dus neer hoe alles wordt ingevuld...
Gelukkig kon ik op tijd remmen hoor, maar toen hij zen vinger naar me opstak (voertuig D) wilde ik dit weten.

Ps nog een vraagje bij een wegversmalling ben je toch verplicht je richtingaanwijzer te gebruiken?
Dus als voertuig A dit niet doet en ik doe dit wel heb ik dan voorrang op voertuig A?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wegversmalling

Bericht door bert.covens »

cotoneaster schreef:Bedankt, maar blijkbaar komt het dus neer hoe alles wordt ingevuld...
Er is genoeg rechtspraak te vinden, die stelt dat men zich akkoord verklaart met alles wat erop vermeld staat, door het aanrijdingsformulier te ondertekenen.

Bij een gebeurlijk ongeval, NOOIT iets tekenen waarmee je niet akkoord bent. Wil je toch ondertekenen, vermeld dan in je verklaring ALLES waarmee je niet akkoord gaat.

Bij betwisting best de politie de vaststellingen laten doen. Noteer -indien mogelijk- ook de contactgegevens van een getuige. Dan kan de politie indien nodig achteraf een verklaring van die getuige noteren.
cotoneaster schreef: Ps nog een vraagje bij een wegversmalling ben je toch verplicht je richtingaanwijzer te gebruiken?
Ja, als je daar een zijdelingse verplaatsing moet doen wel.
cotoneaster schreef: Dus als voertuig A dit niet doet en ik doe dit wel heb ik dan voorrang op voertuig A?
Het zal uiteindelijk aan de rechter zijn om daarover dan een oordeel te vellen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wegversmalling

Bericht door Benny Stinkens »

cotoneaster schreef:
Ps nog een vraagje bij een wegversmalling ben je toch verplicht je richtingaanwijzer te gebruiken?
Dus als voertuig A dit niet doet en ik doe dit wel heb ik dan voorrang op voertuig A?
Neen zo werkt het niet :!:
Er staat in geen enkele wet dat het al dan niet pinken de voorrangsregels zou veranderen. :idea:
Het kan wel best zijn dat een "gehaaide advocaat" in een rechtbank er een punt mee scoort.
Maar er op rekenen zou ik zeker niet. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
cotoneaster
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2012, 16:21

Re: Wegversmalling

Bericht door cotoneaster »

ok!

Maar ik wil nu nog 1 stapje verder gaan.

A blijft staan en doet niets (ook al heeft hij voorrang). Wie moet dan wat doen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wegversmalling

Bericht door de rijprof »

Ps nog een vraagje bij een wegversmalling ben je toch verplicht je richtingaanwijzer te gebruiken?
Dus als voertuig A dit niet doet en ik doe dit wel heb ik dan voorrang op voertuig A?
Bij elke zijdelingse verplaatsing (bloembak e.d). moet je de richtingaanwijzers gebruiken.
Het aanzetten van de richtingaanwijzers op zich bepalen de voorrang niet.
A blijft staan en doet niets (ook al heeft hij voorrang). Wie moet dan wat doen?
Maar ik zou in de gegeven situatie toch voorzichtig zijn, zeker als het gaat over een onzekere, oudere bestuurder. Ofwel er achter blijven ofwel voorbijrijden met extra ruimte (defensief).
Een beetje geduld kan je veel miserie (aanrijding) besparen.
Denk er aan dat auto A misschien niet weet de je moet pinken en dan toch plots vertrekt zonder goed te kijken naar het achteropkomende verkeer (B en C)...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wegversmalling

Bericht door Inazuma »

cotoneaster schreef:Gelukkig kon ik op tijd remmen hoor, maar toen hij zen vinger naar me opstak (voertuig D) wilde ik dit weten.
Dat is helaas typisch voor het gedrag van mensen die de voorrangsregels en -borden negeren.

Al meermaals meegemaakt wanneer voorrangsplichtige bestuurders toch nog een nauwe doorgang inrijden terwijl ze me duidelijk kunnen zien aankomen ... en dan rij ik dus niet meer achteruit.
Zelfs eens een buschauffeur van De Lijn gehad die de politie wou bellen - maar het helaas niet deed 8)
Plaats reactie