achteruit en mist licht achter verplicht ??

Punten van discussie.
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

achteruit en mist licht achter verplicht ??

Bericht door soundtuner »

ik vroeg mij af wat de regel geving hier in belgie is omtrend de mist lampen en achteruit rij verlichting is dit verplicht voor elk voertuig of is dit zoals in nederland voor elke auto met bouwjaar na 1997

Wetgeving Nederland
Eén of twee achteruitrijlichten zijn verplicht op motorvoertuigen met meer dan twee wielen van na 31 december 1997. Op oudere voetuigen is het licht wel toegestaan (en vrijwel altijd aanwezig). In het geval van aanhangwagens is het licht niet verplicht, maar wel toegestaan. Als men met een aanhangwagen zonder achteruitrijlicht achteruitrijdt, dient men de alarmknipperlichten te gebruiken.

zou hier graag wat duidelijk heid over krijgen daar mijn nieuwe led verlichting deze lampen niet bevatten omdat ze voor een model van 92 samengesteld zijn en mijn auto is zelf ook uit 92

alvast bedankt danny
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: achteruit en mist licht achter verplicht ??

Bericht door soundtuner »

Heb hierover met goca contact gehad ondertussen en achteruit rij verlichting is niet verplicht
Mistlicht achteraan wel

tip voor geeintresseerden om dit op te lossen en zoals ik het heb gedaan en de knipperlicht units omgebouwd zodat de lamp houders hiervan een dubble lamp aanpakken en een lamp samenstelling besteld met een combo van witte en gele smd leds erop

Dit kan wel enkel als je knipperlicht glazen wit zijn :!: en volgens goca vervallen mijn achtelicht unit goedkeurings papieren hier wel mee maar voor op straat ben ik teminste wel zichtbaar en veilig
zullen met de eerste keuring binnen een paar maanden wel zien wat ze daar zeggen en doen ze moeilijk even draadje naar de achteruit aansluiting kabel afkoppelen en probleem opgelost :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: achteruit en mist licht achter verplicht ??

Bericht door Inazuma »

soundtuner schreef:volgens goca vervallen mijn achtelicht unit goedkeurings papieren hier wel mee maar voor op straat ben ik teminste wel zichtbaar en veilig
De boetes hiervoor gaan van 600 tot 60.000 euro ...
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: achteruit en mist licht achter verplicht ??

Bericht door soundtuner »

Inazuma schreef:
soundtuner schreef:volgens goca vervallen mijn achtelicht unit goedkeurings papieren hier wel mee maar voor op straat ben ik teminste wel zichtbaar en veilig
De boetes hiervoor gaan van 600 tot 60.000 euro ...
Ach geeft ze teminste nog iets waar ze hun bonnen boekje voor boven kunnen halen nu de brommers weg zijn :mrgreen:
Ik zal teminste niet worden aangereden tijdens een achteruit maneuvre :wink:

Enigste wat ik heb gedaan is het licht ontwerp van hun gewoon geperfectioneerd en functioneel gemaakt als ze dat gaan beboeten so be it :twisted:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: achteruit en mist licht achter verplicht ??

Bericht door Inazuma »

soundtuner schreef:Ik zal teminste niet worden aangereden tijdens een achteruit maneuvre :wink:
Daar moet je vooral zelf voor zorgen, want achteruit rijden is een maneuver.
Je bent dus voorrangsplichtig tov alle andere weggebruikers .
Enigste wat ik heb gedaan is het licht ontwerp van hun gewoon geperfectioneerd en functioneel gemaakt als ze dat gaan beboeten so be it :twisted:
Met al een veroordeling voor het knoeien met andere voertuigen op je palmares gaat de strafmaat hoger liggen als er iemand over valt.

Van iets dat je niet eens moet hebben indien het voertuig er niet origineel mee uitgerust is, ga jij een overtreding maken.
Lijkt me niet bepaald slim.
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: achteruit en mist licht achter verplicht ??

Bericht door soundtuner »

Inazuma schreef:
soundtuner schreef:Ik zal teminste niet worden aangereden tijdens een achteruit maneuvre :wink:
Daar moet je vooral zelf voor zorgen, want achteruit rijden is een maneuver.
Je bent dus voorrangsplichtig tov alle andere weggebruikers .
Enigste wat ik heb gedaan is het licht ontwerp van hun gewoon geperfectioneerd en functioneel gemaakt als ze dat gaan beboeten so be it :twisted:
Met al een veroordeling voor het knoeien met andere voertuigen op je palmares gaat de strafmaat hoger liggen als er iemand over valt.

Van iets dat je niet eens moet hebben indien het voertuig er niet origineel mee uitgerust is, ga jij een overtreding maken.
Lijkt me niet bepaald slim.
Helaas de auto is er std wel mee uitgerust ,maar omdat ik mijn achterlicht units heb gewisseld met iemand uit nl heeft hij er geen inzitten omdat daar de wet is voor 1996 is het niet verplicht , daar dus het dillemma hierom trent

Het is indd een maneuvre en moet voorang verlenen maar als er iemand achter je staat en je hebt geen achteruit rij verlichhting is de kans groot dat ze het niet zien dat je die maneuvre gaat doen ...iemand uit nl heeft hier al een bijna een aanrijding door gehad omdat ze niet zagen dat hij achteruit kwam rijden

is dus iets wat ik graag zou willen vermijden daarom heb ik mijn knipperlicht units omgezet naar knipper en achteruitrij ze hebben witte glazen ,hebben e keur en omdat het een combo led lamp is zie ik er weinig problemen mee :?
lampen in de leds zijn ook geschakeld dat de gele knipper licht leds voorrang hebben op de achteruit rij leds dus ja

mss maar naar hella een bericht sturen met aanvraag voor goedkeuring voor de conversie dan
Plaats reactie