Rood licht

Punten van discussie.
Anneliesje
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008, 15:09

Rood licht

Bericht door Anneliesje »

Beste,

Ik heb een kleine vraag.

Ik stond voor de lichten reeds over de stopstreep te wachten om links af te draaien. Voor me stond er ook een wagen om hetzelfde manoeuvre uit te voeren. Aangezien deze wagen niet snel genoeg kon afdraaien werd het ondertussen voor mij oranje. Op het moment dat ik het kruispunt wou verlaten zag ik dat het van oranje naar rood ging. Ik weet nu niet of ik werd geflitst. Maar denk wel dat het ondertussen op rood stond. Ik heb het kruispunt verlaten en ik was juist op tijd weg aangezien de andere wagens begonnen aan te zetten in de andere richting.

Wat denken jullie hierover?

Zal ik een boete krijgen of niet?Ik heb nog maar pas mijn rijbewijs van september 2010.

Wat is het beste om te doen in zo'n situatie? blijven staan over de stopstreep waardoor je op het zebrapad blijft staan of toch het kruispunt verlaten ook al is het dan van oranje naar rood gegaan?

Bedankt voor de informatie!!!

Groetjes
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

Anneliesje schreef:Ik stond voor de lichten reeds over de stopstreep te wachten om links af te draaien.
Als je reeds voorbij de stopstreep stond, bega je geen overtreding door verder te rijden.

De overtreding bestaat er in om bij rood of oranje ofwel de stopstreep, ofwel waar er geen stopstreep is het verkeerslicht zelf voorbij te rijden.
Ik weet nu niet of ik werd geflitst.
Roodlichtcamera's gaan normaal maar af vanaf 30 km/u.
Ze werken met inductielussen voor en na de stopstreep.

Ik heb het kruispunt verlaten en ik was juist op tijd weg aangezien de andere wagens begonnen aan te zetten in de andere richting.
Je hebt dus het dwarsverkeer niet gehinderd of verhinderd.
Bijgevolg ook geen overtreding.
Wat is het beste om te doen in zo'n situatie?
Je kan kiezen naargelang de situatie.
Doorrijden of stoppen.

Bij doorrijden is er wel altijd het risico dat een agent die de wegcode niet goed kent je toch opschrijft - en die schrijft dat dan op alsof je de stopstreep voorbij reed bij rood.
Je zit dan met het probleem om het tegendeel te moeten bewijzen.

blijven staan over de stopstreep waardoor je op het zebrapad blijft staan
Je mag niet op het zebrapad stoppen :

40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Anneliesje
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008, 15:09

Re: Rood licht

Bericht door Anneliesje »

Bedankt om me reeds zo snel deze informatie te bezorgen.

Het heeft me nu duidelijkheid geschept omtrent deze situatie.

Vele groetjes
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rood licht

Bericht door de rijprof »

In het vervolg is het beter om te wachten vóór de stopstreep (en oversteekplaats) tot je ziet dat je goed meekunt op het kruispunt zodat je het snel kunt ontruimen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie