Positie rood verkeerslicht op openbare weg

Punten van discussie.
Cabby
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2011, 23:36

Positie rood verkeerslicht op openbare weg

Bericht door Cabby »

Beste leden,

Ik heb een vraag over de positie van een rood verkeerslicht, naar aanleiding van een recente verkeerssituatie.
Voor de eenvoud heb ik een screenshot genomen van de plaats waar ik mij bevond.

http://img816.imageshack.us/i/brussel.png" target="_blank

Ik moest dus rechts afslaan op dit kruispunt (ik kwam van de troontunnel en moest richting Belliardstraat, richting van de blauwe pijl).
Ik stond eerst halve minuut voor rode licht op plaats A, waarna het licht groen wordt en ik rechts afsla (blauwe lijn volgen, richting Belliardstraat). Hier steken echter nog een aantal voetgangers de straat over, dus ik stop en verleen voorang (ik sta nu op positie B).
Nadat de voetgangers zijn overgestoken, rijden de personen uit de naburige rijvakken rechtdoor (Belliardstraat in).
Ik merk op dat ogenblik echter op dat er links (zie rode pijl) van de weg een verkeerslicht op rood staat, dus eigenlijk rijd je door het rood of geldt dat verkeerslicht dat links van de weg staat niet voor mij (aangezien ik 5 seconden geleden op positie A een groen licht had)? ik twijfelde hier zeer hard, maar kreeg al snel getoeter van achterliggers dat ik moest doorrijden.

Verkeerslicht staat dus enkel links van de weg, rechts van de weg is er geen verkeerslicht. Er is ook geen stopstreep voor het zebrapad (zoals je kan zien op de screenshot).

Wie kan mij hier de regel verduidelijken omtrent deze situatie? Ik ben het ook al elders tegengekomen, en daar zie ik ook vaak mensen twijfelen of ze wel mogen doorrijden of niet...

Graag wat extra info van een expert in de verkeerswet :)

Alvast bedankt!
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Positie rood verkeerslicht op openbare weg

Bericht door wooter »

Dat is het licht dat er staat voor het verkeer komende van de Lambermontstraat.

Aangezien het licht enkel links staat, is het niet van toepassing op jou.
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /243-art61" target="_blank
Plaats reactie