Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Punten van discussie.
roger
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2008, 19:46

Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door roger »

Het komt frekwent voor dat bewoners hun voortuin omvormen tot een privé-parkeerplaats, al is er daar geen garage (ofschoon dat blijkbaar reglementair niet toegelaten is).
Soms zijn er ter plaatse ook parkeerzones afgebakend (zie foto).
Een paar vragen in dat verband:
- Mag ik in dergelijk geval in die zone mijn wagen parkeren (aldus belettend dat een bewoner tot op zijn voortuin kan rijden?)
- Mag ik dat ook, als er in zijn voortuin een auto staat (zodat die niet meer weg kan)?
- Zou ik dat ook mogen, zelfs ingeval er daar op de rijbaan géén parkeerzone zou zijn afgebakend?
Bijlagen
IMG_3029-cut-res.jpg
IMG_3029-cut-res.jpg (205.63 KiB) 4643 keer bekeken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Inazuma »

roger schreef:Het komt frekwent voor dat bewoners hun voortuin omvormen tot een privé-parkeerplaats, al is er daar geen garage (ofschoon dat blijkbaar reglementair niet toegelaten is).
Je schiet hier wel een hoofdvogel af ;)

Het zogenaamde "voortuinparkeren" is in een aantal gemeenten verboden (ondermeer Schoten) tenzij men toelating heeft.
Soms zijn er ter plaatse ook parkeerzones afgebakend (zie foto).
Het enige dat in de wegcode iets of wat bepaalt wat een parkeerzone is, is Artikel 75.2 :

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.


Er is in de wegcode dus niets anders dat bepaalt wat een parkeerzone is, en een woordenboek biedt hier evenmin uitkomst.

Het is dus een wegmarkering (=verkeersteken) die in principe toelaat te parkeren.
Maar ...

De eerste vraag is of de denkbeeldige rand van de rijbaan, voldoende breed is om van een parkeerzone te spreken :

17.2. Denkbeeldige rand.
De breedte van de witte doorlopende streep is ongeveer :
* 0,30 m op de autosnelwegen;
* 0,25 m op de andere wegen met rijstroken;
* 0,20 m op de wegen zonder rijstroken.


Vaak worden wegmarkeringen gebruikt die amper 10cm breed zijn, en volgens de wegcode eigenlijk enkel bedoeld zijn voor gebruik IN een parkeerzone, niet om die zone zelf af te bakenen ...
- Mag ik in dergelijk geval in die zone mijn wagen parkeren (aldus belettend dat een bewoner tot op zijn voortuin kan rijden?)
Er is een parkeerverbod opgelegd door de verkeersregel uit Artikel 25.1.3° en/of 5° :

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
Als het om de denkbeeldige rand gaat, als die breed genoeg is om een denkbeeldige rand te zijn,


De gangbare uitleg - ondermeer bij wegcode.be VZW - is dat dit gerespecteerd moet worden, zelfs al zijn er verkeerstekens (bvb Afbeelding die het parkeren toelaten, en ondanks de regel 6.2 die stelt dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan ...

Volgens mij klopt de wegcode hierover gewoonweg niet. :?
- Mag ik dat ook, als er in zijn voortuin een auto staat (zodat die niet meer weg kan)?
Zie boven.
Of er al dan niet een auto staat, is in de wegcode geen punt van onderscheid.
Of de inrij / parkeerplaats gewettigd aangebracht is, is in de wegcode evenmin een punt.

De politie takelt wel sneller als je iemand belet weg te rijden, dit ter info ...
- Zou ik dat ook mogen, zelfs ingeval er daar op de rijbaan géén parkeerzone zou zijn afgebakend?
Neen, in dat geval val je zondermeer onder Artikel 25.1.3° en/of 5° .
roger
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2008, 19:46

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door roger »

Hallo Inazuma,
Heel erg bedankt voor het snelle en adequate antwoord!
Inderdaad, blijkbaar is er dan toch iets mis met de wegcode.
Een louter theoretisch voorbeeld (een veronderstelling):
Ik vind het maar niks dat er altijd vreemde auto's vóór mijn huis op de rijbaan parkeren.
Mijn voortuin bestaat uit een grasperk, van de straat gescheiden door een afsluiting en het voetpad.
Ik neem de afsluiting weg; dan geldt de ganse breedte van mijn voortuin dus als 'inrij van mijn eigendom'? (Ik zou eventueel auto's op mijn grasperk kunnen parkeren; waarschijnlijk doe ik dat nooit, maar dat speelt geen rol) (ik neem aan dat nergens uit de wegcode blijkt dat zo'n 'inrij' verhard moet zijn?)
Ik bega dan zelfs geen inbreuk op enig stedebouwkundig voorschrift (denk ik), maar moest er dan nog iemand vóór mijn huis komen parkeren, dan kan ik van de politie eisen dat zij PV opmaakt voor die verkeersovertreding (inbreuk op art. 25.1.3°) ...
Dat is toch niet logisch? Klopt mijn redenering?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door bert.covens »

roger schreef:Een louter theoretisch voorbeeld (een veronderstelling):
Ik vind het maar niks dat er altijd vreemde auto's vóór mijn huis op de rijbaan parkeren.
Mijn voortuin bestaat uit een grasperk, van de straat gescheiden door een afsluiting en het voetpad.
Ik neem de afsluiting weg; dan geldt de ganse breedte van mijn voortuin dus als 'inrij van mijn eigendom'? (Ik zou eventueel auto's op mijn grasperk kunnen parkeren; waarschijnlijk doe ik dat nooit, maar dat speelt geen rol) (ik neem aan dat nergens uit de wegcode blijkt dat zo'n 'inrij' verhard moet zijn?)
Ik bega dan zelfs geen inbreuk op enig stedebouwkundig voorschrift (denk ik), maar moest er dan nog iemand vóór mijn huis komen parkeren, dan kan ik van de politie eisen dat zij PV opmaakt voor die verkeersovertreding (inbreuk op art. 25.1.3°) ...
Dat is toch niet logisch? Klopt mijn redenering?
Je redenering lijkt mij te kloppen.

In jouw voorbeeld zou de eigenaar van dat pand stedebouwkundige voorschriften aan zijn laars lappen. En dus in feite illegaal een parkeerplaats aanleggen ipv een voortuintje.

De wegcode staat daar echter los van. Ik denk dat je die overtreding inzake stebouwkundige voorschriften (of gemeentelijk reglement mbt die voortuin) en de wegcode, afzonderlijk moet zien. Het feit dat de inrij daar in feite illegaal ligt, rechtvaardigt mijns inziens géén parkeerovertreding door derden.
roger schreef:Ik neem aan dat nergens uit de wegcode blijkt dat zo'n 'inrij' verhard moet zijn?
Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht


Er staat inderdaad niet bij, dat die inrij op enigerlij wijze verhard zou moeten zijn. Het parkeerverbod geldt dus ook voor een onverharde inrij.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 30 mar 2011, 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Inazuma »

roger schreef:Ik neem de afsluiting weg; dan geldt de ganse breedte van mijn voortuin dus als 'inrij van mijn eigendom'?
Er is nergens bepaald wat een inrij precies is, en hoe die er moet uit zien.

Voorwaarde (in de rechtspraak van het Hof van Cassatie) is dat de inrij als zodanig herkenbaar moet zijn.
Als daar gewoon een gazonneke begint, dan is dat niet als inrij herkenbaar.

Nog een voorwaarde die Cassatie ooit stelde, is dat de inrij bruikbaar moet zijn voor 3- of 4-wielige voertuigen.
Anders gezegd : moet breed genoeg zijn, en uw voordeur is geen inrij ;)
(ik neem aan dat nergens uit de wegcode blijkt dat zo'n 'inrij' verhard moet zijn?)
Neen, als hij maar herkenbaar is als inrij.
Het moet dus duidelijk zijn dat daar een voertuig kan parkeren.
Ik bega dan zelfs geen inbreuk op enig stedebouwkundig voorschrift (denk ik)
Maar is het dan herkenbaar als inrij :?:
roger
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2008, 19:46

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door roger »

Inazuma schreef:Voorwaarde (in de rechtspraak van het Hof van Cassatie) is dat de inrij als zodanig herkenbaar moet zijn.
Als daar gewoon een gazonneke begint, dan is dat niet als inrij herkenbaar.
Dus de eigenaar zou een bordje moeten plaatsen "Dit is een inrij!"
Of hij kan op zijn voorgevel leesbaar een aantal "inschrijvingstekens van voertuigen" vermelden (Art. 25.1.3°)
Dan is alles opgelost denk ik (grapje)
:wink:

Ik ben natuurlijk wel erg afgeweken, maar het oorspronkelijke onderwerp is mij nu heel wat duidelijker geworden, waarvoor mijn dank.

Zoals Inazuma al zei, blijkbaar mankeert er terzake een en ander aan de wegcode. In sommige straten kan (mag) men bijna niet meer parkeren door die "voortuin-parkings", ofschoon daarop soms nauwelijks auto's te zien zijn. Ik vraag mij zelfs af of sommige van die eigenaars (nog) wel een auto hebben...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Inazuma »

roger schreef:
Inazuma schreef:Voorwaarde (in de rechtspraak van het Hof van Cassatie) is dat de inrij als zodanig herkenbaar moet zijn.
Als daar gewoon een gazonneke begint, dan is dat niet als inrij herkenbaar.
Dus de eigenaar zou een bordje moeten plaatsen "Dit is een inrij!"
Of hij kan op zijn voorgevel leesbaar een aantal "inschrijvingstekens van voertuigen" vermelden (Art. 25.1.3°)
Iets als "Inrij vrijlaten" en de eigen nummerplaten maakt echter duidelijk dat de plaats als inrij gebruikt wordt, en verhoogt dus de herkenbaarheid als inrij ...
roger
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2008, 19:46

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door roger »

Inazuma schreef:Iets als "Inrij vrijlaten" en de eigen nummerplaten maakt echter duidelijk dat de plaats als inrij gebruikt wordt, en verhoogt dus de herkenbaarheid als inrij ...
Inderdaad, dat zal dan wel voldoen aan de "herkenbaarheid" gevraagd door het Hof van Cassatie.
Maar (misschien een ietwat ander onderwerp), u spreekt van "de EIGEN nummerplaten". Staat dat ergens in de wegcode?
Ik speel hier de 'advocaat van de duivel'; in het hogere hypothetische geval heeft die eigenaar dus een hekel aan vreemde auto's vóór zijn deur. Hij kan dan toch een (leesbare) lijst uithangen van de nummerplaten van een hoop vrienden? Die hebben dan daar trouwens altijd een parkeerplaats op de rijbaan!
(Hij wil natuurlijk zijn grasperk niet beschadigd zien :wink: )
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Benny Stinkens »

Neen dit hoeft niet een "eigen nummerplaat" te zijn.
Artikel 25. Parkeerverbod
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Wouter »

Er staat zelfs niet bij dat de eigenaar dit moet gedaan hebben. Je kan dus in theorie, tot aan een willekeurige inrij rijden, daar je nummerplaat even ophangen en rustig parkeren...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Inazuma »

roger schreef:Maar (misschien een ietwat ander onderwerp), u spreekt van "de EIGEN nummerplaten". Staat dat ergens in de wegcode?
Neen.
"Eigen" is hier louter gebruikt in de zin dat je er je eigen nummerplaten hangt als je anderen wil verhinderen er te parkeren.

ik heb zelfs een nummerplaatje bij om op een inrij te hangen :wink:
roger
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2008, 19:46

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door roger »

Inazuma schreef:ik heb zelfs een nummerplaatje bij om op een inrij te hangen :wink:
Als ik het allemaal goed begrijp hoeft zelfs dàt niet.
Als je een gewoon A4 papier met de afgeprinte (leesbare!) vermelding van een 'inschrijvingsnummer' (of een aantal inschrijvingsnummers ...) bijhebt, is dat dik ok! Makkelijker om effe ergens op te kleven met scotch tape :) :) .
Misschien worden er hier een hoop parkeerproblemen opgelost? :wink:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik altijd parkeren in een parkeerzone?

Bericht door Inazuma »

roger schreef:
Inazuma schreef:ik heb zelfs een nummerplaatje bij om op een inrij te hangen :wink:
Als ik het allemaal goed begrijp hoeft zelfs dàt niet.
Als je een gewoon A4 papier met de afgeprinte (leesbare!) vermelding van een 'inschrijvingsnummer' (of een aantal inschrijvingsnummers ...) bijhebt, is dat dik ok! Makkelijker om effe ergens op te kleven met scotch tape :) :) .
Misschien worden er hier een hoop parkeerproblemen opgelost? :wink:
Er is geen voorwaarde gesteld aan hoe het op de inrij aangebrachte "inschrijvingsteken" er moet uit zien.
Plaats reactie