kruispunt of voetganger?

Punten van discussie.
nikè
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2010, 20:58

kruispunt of voetganger?

Bericht door nikè »

Hallo iedereen, ik zit al een tijdje met een dilemma en binnenkort moet ik het praktijkexamen afleggen, dus...
Als je je op een kruispunt bevindt (dus druk bezig met oversteken), mag je dan op het midden van dat kruispunt stoppen als een voetganger wil/op het punt staat over te steken?
Ik weet dat stoppen op een kruispunt heel onveilig is, maar is het niet ook zo dat je verplicht bent te stoppen voor voetgangers die willen over steken?
Hier zou ik dus best wel wat hulp kunnen gebruiken want mijn ouders zijn het ook niet zeker. Alvast bedankt!

PS: Het is een kruispunt zonder lichten, zowel voor voetgangers als automobilisten.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: kruispunt of voetganger?

Bericht door bert.covens »

Bevindt zich op dat kruispunt een oversteekplaats voor voetgangers? (zebrapad) :?:

Zo ja:
Dan mag je die oversteekplaats slechts met een matige snelheid naderen. En dan heeft de voetganger al voorrang vanaf 't ogenblik dat hij op 't punt staat te gaan oversteken. Dan moet je hem de kans geven te beginnen met oversteken, en het oversteken veilig te beëindigen aan een normale gang.

Zoniet:
Dan steekt die voetganger de rijbaan over. Dan moet hij de rijbaan haaks oversteken (dus niet schuin, maar de kortste weg). En bovendien moet hij eerst voorrang verlenen, vooraleer hij mag beginnen met oversteken. Al kan een beetje voorzichtigheid van jouw kant nooit kwaad natuurlijk. Nogal wat voetgangers nemen het niet al te nauw met hun plichten.

Bovendien: wanneer er zich een oversteekplaats voor voetgangers op minder dan 30 meter bevindt, is de voetganger verplicht om er ook gebruik van te maken.

En last but not least:

Als jij op dat kruispunt van richting verandert (linksaf of rechtsaf draait), dan moet je de voetganger die rechtdoor wil, voorrang verlenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
nikè
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2010, 20:58

Re: kruispunt of voetganger?

Bericht door nikè »

Hartelijk bedankt!
Dat kruispunt heeft wel zebrapaden (moest je het kennen, het is degene aan het eind van de Rooigemlaan, vlak aan Palinghuizen in Gent).
Ik kom er vaak en ik stop altijd voor voetgangers, maar het is er gevaarlijk (wegens erg druk) en de andere bestuurders nemen het je niet in dank af.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: kruispunt of voetganger?

Bericht door bert.covens »

Gent en omgeving, is een mij totaal onbekende regio.

Maar van 1 ding ben ik wel zeker. Niet stoppen voor een voetganger aan diens oversteekplaats (zebrapad), is ook nogal gevaarlijk. Enne, dat wordt je door de examinator zeker niet in dank afgenomen....

Laat je dus vooral niet opjagen door heetgeblakerde achterliggers om die voetganger z'n voorrang af te snoepen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruispunt of voetganger?

Bericht door de rijprof »

Als je kunt stop je best vóór het kruispunt of vertraag je zodanig dat de voetganger veilig kan oversteken.
Volgens het verkeersreglement mag je een kruispunt niet oprijden als je op voorhand kunt zien dat je er zal moeten op stoppen en daardoor het dwarsverkeer kunt hinderen of belemmeren.

Ofwel stop je vóór het kruispunt (als er vele voetgangers zijn) ofwel rij je heel traag het kruispunt op dat je niet hoeft te stoppen en toch de voetganger veilig kunt laten oversteken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nikè
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2010, 20:58

Re: kruispunt of voetganger?

Bericht door nikè »

Dat klinkt goed, maar in de praktijk is het wat moeilijker ziet u.
Het kruispunt ligt half aan de voet/half op de helling van een redelijk korte brug, en pas nadat ik over de top van de brug ben, kan ik zien of er voetgangers zijn. Maar tegendan sta ik al in het midden van dat kruispunt. Een beetje een verwarrende en gevaarlijke situatie maar ja :?
Bedankt voor uw antwoord!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruispunt of voetganger?

Bericht door de rijprof »

Wat ik kan zien op Google Maps.
Als je richting Palinghuizen rijdt, zie ik niet direct een probleem.
Als je van Palinghuizen komt, wordt het al iets moeilijker om de voetgangers tijdig op te merken wegens de helling op de brug.
Oplossingen:
- Rij wat trager op de helling van de brug zodat je rustig kunt afremmen als dat nodig zou zijn.
- Stop desnoods dan maar op het kruispunt als het niet anders kan maar geeft absoluut voorrang aan de voetgangers.
- Volgens ik kan zien is er nog ruimte genoeg voor 1 auto om te stoppen vlak voor de oversteekplaats zonder dat je het kruispunt blokkeert.
- Indien mogelijk, vertraag zodanig dat je niet hoeft te stoppen en de voetganger ondertussen veilig kan oversteken.

Google maps = 51.066202,3.699472
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie