vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Punten van discussie.
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

geachte,


Je mag als een vrije begeleider/begeleiderster gratis praktijklessen geven aan ieder leerling met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden.
Maar nu komt mijn vraag,normaal gezien als we de wet moeten geloven is dat gelijk als 'vrijwillig werk'. Is dat juist of fout :?:
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door Jetson »

Om een vrijwilliger in de zin van de wet te zijn, moet je volgens mij voor een vrijwilligersorganisatie werken, niet gewoon iets doen zonder winstbejag.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door de rijprof »

10 JULI 2006. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B.
[B.S. 14.07.2006]
Hoofdstuk II. Het voorlopig rijbewijs B
...
Artikel 7
Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.
Enkel gebrevetteerde rij-instructeurs mogen tegen betaling rijles geven.
Begeleiders, die aan de voorwaarden voldoen, mogen onbezoldigd begeleiden.
Je werkt niet voor een vzw of andere organisatie, dus is dit geen vrijwilligerswerk, denk ik.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

Jetson schreef:Om een vrijwilliger in de zin van de wet te zijn, moet je volgens mij voor een vrijwilligersorganisatie werken, niet gewoon iets doen zonder winstbejag.

Dus,mag je normaal gezien mijn buurman/buurvrouw zijn/haar kinderen gratis praktijklessen als ze een rijbewijs B model 36 maanden hebben behaald.
Dan mag je ook elke dag een ander leerling gratis praktijklessen geven aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B model 36maanden.Dan begaat deze begeleider/begeleiderster geen wet overtreding. :?:
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

de rijprof schreef:
10 JULI 2006. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B.
[B.S. 14.07.2006]
Hoofdstuk II. Het voorlopig rijbewijs B
...
Artikel 7
Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.
Enkel gebrevetteerde rij-instructeurs mogen tegen betaling rijles geven.
Begeleiders, die aan de voorwaarden voldoen, mogen onbezoldigd begeleiden.
Je werkt niet voor een vzw of andere organisatie, dus is dit geen vrijwilligerswerk, denk ik.

Dus,als een begeleider/begeleiderster een heel klein website maakt met informtie.Begeleider/begeleiderster geeft gratis praktijklessen aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden.Dan begaan deze begeleider/begeleiderster geen wet overtreding of doet geen vrijwillige werk. :?:
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

bestaat er een vzw waar begeleider/begeleiderster in hun vrije tijd gratis praktijklessen geven aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden :?:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door Inazuma »

leerautorijden schreef:geachte,


Je mag als een vrije begeleider/begeleiderster gratis praktijklessen geven aan ieder leerling met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden.
Maar nu komt mijn vraag,normaal gezien als we de wet moeten geloven is dat gelijk als 'vrijwillig werk'. Is dat juist of fout :?:
Om dat te weten moet je de wetgeving inzake vrijwilligerswerk nakijken.
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

Inazuma schreef:
leerautorijden schreef:geachte,


Je mag als een vrije begeleider/begeleiderster gratis praktijklessen geven aan ieder leerling met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden.
Maar nu komt mijn vraag,normaal gezien als we de wet moeten geloven is dat gelijk als 'vrijwillig werk'. Is dat juist of fout :?:
Om dat te weten moet je de wetgeving inzake vrijwilligerswerk nakijken.


okee bedankt. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door de rijprof »

leerautorijden schreef:Dus,als een begeleider/begeleiderster een heel klein website maakt met informtie. Begeleider/begeleiderster geeft gratis praktijklessen aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden.Dan begaan deze begeleider/begeleiderster geen wet overtreding of doet geen vrijwillige werk.
Als ik jou was, zou ik er niet teveel in investeren want via informele bron heb ik opgevangen dat men dat systeem van onbeperkte begeleiders terug zou afschaffen en het zou terug zoals voorheen worden met slechts maximum 2 vaste begeleiders per leerling.
Enkel gebrevetteerde instructeurs zouden dan nog, naast de maximum 2 begeleiders, bijkomend rijles mogen geven aan een leerling.

Of het nieuwe systeem er komt en wanneer, is afwachten...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

de rijprof schreef:
leerautorijden schreef:Dus,als een begeleider/begeleiderster een heel klein website maakt met informtie. Begeleider/begeleiderster geeft gratis praktijklessen aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B model 36 maanden.Dan begaan deze begeleider/begeleiderster geen wet overtreding of doet geen vrijwillige werk.
Als ik jou was, zou ik er niet teveel in investeren want via informele bron heb ik opgevangen dat men dat systeem van onbeperkte begeleiders terug zou afschaffen en het zou terug zoals voorheen worden met slechts maximum 2 vaste begeleiders per leerling.
Enkel gebrevetteerde instructeurs zouden dan nog, naast de maximum 2 begeleiders, bijkomend rijles mogen geven aan een leerling.

Of het nieuwe systeem er komt en wanneer, is afwachten...

Bedankt voor deze goede tip. :wink:

Maar opgelet,als het terug gaat worden zoals het vroeger was met een beperking tot maximaal 2 begeleiders voor een kanidaat met een voorlopig rijbewijs B.Verander er niets voor de begeleiders die gratis praktijklessen willen geven in hun vrije tijd aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B :?:
Want er bestaat geen wet/art in de wegcode,dat een begeleider bijvoorbeeld maar maximaal twee auto-leerlingen mogen begeleiden in bijvoorbeeld 5 jaar tijd + bijvoorbeeld laat de begeleiders ook naar de examencentrum gaan voor ook een theorie-examen B te gaan afleggen en slagen ze voor hun theorie-examen B, dan ze krijgen bijvoorbeeld een begeleider attest van bijvoorbeeld 5 jaar.

:!: Want dit verstaan ik al jaren niet hier in belgië.de regering wil de verkeerswet elk jaar strenger en strenger maken voor kandidaten met een voorlopig rijbewijs ? en begeleiders mogen zonder eerst een theorie/praktijk-examen B te gaan afleggen maar praktijklessen geven aan ieder auto-leerlingen :?: :shock: Of bekijk ik het verkeer allemaal. :roll:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door bert.covens »

leerautorijden schreef:Maar opgelet,als het terug gaat worden zoals het vroeger was met een beperking tot maximaal 2 begeleiders voor een kanidaat met een voorlopig rijbewijs B.Verander er niets voor de begeleiders die gratis praktijklessen willen geven in hun vrije tijd aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B :?:
Want er bestaat geen wet/art in de wegcode,dat een begeleider bijvoorbeeld maar maximaal twee auto-leerlingen mogen begeleiden in bijvoorbeeld 5 jaar tijd + bijvoorbeeld laat de begeleiders ook naar de examencentrum gaan voor ook een theorie-examen B te gaan afleggen en slagen ze voor hun theorie-examen B, dan ze krijgen bijvoorbeeld een begeleider attest van bijvoorbeeld 5 jaar.:
Ho, wacht nu nog maar eerst af, voordat er misverstanden van komen. Want ik zie 't al gebeuren dat er hier mensen met een half oog meelezen en voorbarige conclusies trekken.
leerautorijden schreef::!: Want dit verstaan ik al jaren niet hier in belgië.de regering wil de verkeerswet elk jaar strenger en strenger maken voor kandidaten met een voorlopig rijbewijs ? en begeleiders mogen zonder eerst een theorie/praktijk-examen B te gaan afleggen maar praktijklessen geven aan ieder auto-leerlingen :?: :shock: Of bekijk ik het verkeer allemaal. :roll:
De keuze van een begeleider is inderdaad erg belangrijk. En ja, de eisen naar de begeleider toe, zijn niet overdreven streng. Het is dan ook niet voor niks dat heel wat rijscholen het advies geven om de begeleider een aantal lessen mee te laten volgen. Anders loop je 't risico dat je de fouten die er in de rijstijl van je begeleider geslopen zijn, gaat overnemen. En da's niet de bedoeling op je praktijkexamen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

bert.covens schreef:
leerautorijden schreef:Maar opgelet,als het terug gaat worden zoals het vroeger was met een beperking tot maximaal 2 begeleiders voor een kanidaat met een voorlopig rijbewijs B.Verander er niets voor de begeleiders die gratis praktijklessen willen geven in hun vrije tijd aan leerlingen met een voorlopig rijbewijs B :?:
Want er bestaat geen wet/art in de wegcode,dat een begeleider bijvoorbeeld maar maximaal twee auto-leerlingen mogen begeleiden in bijvoorbeeld 5 jaar tijd + bijvoorbeeld laat de begeleiders ook naar de examencentrum gaan voor ook een theorie-examen B te gaan afleggen en slagen ze voor hun theorie-examen B, dan ze krijgen bijvoorbeeld een begeleider attest van bijvoorbeeld 5 jaar.:
Ho, wacht nu nog maar eerst af, voordat er misverstanden van komen. Want ik zie 't al gebeuren dat er hier mensen met een half oog meelezen en voorbarige conclusies trekken.
leerautorijden schreef::!: Want dit verstaan ik al jaren niet hier in belgië.de regering wil de verkeerswet elk jaar strenger en strenger maken voor kandidaten met een voorlopig rijbewijs ? en begeleiders mogen zonder eerst een theorie/praktijk-examen B te gaan afleggen maar praktijklessen geven aan ieder auto-leerlingen :?: :shock: Of bekijk ik het verkeer allemaal. :roll:
De keuze van een begeleider is inderdaad erg belangrijk. En ja, de eisen naar de begeleider toe, zijn niet overdreven streng. Het is dan ook niet voor niks dat heel wat rijscholen het advies geven om de begeleider een aantal lessen mee te laten volgen. Anders loop je 't risico dat je de fouten die er in de rijstijl van je begeleider geslopen zijn, gaat overnemen. En da's niet de bedoeling op je praktijkexamen.

Oke dat is juist,begeleider/ster laten meerijden met zijn/haar leerling die praktijklessen gaat volgen bij een erkende rijschool met een voorlopig rijbewijs B.maar opgelet,kent die begeleider/ster wel zijn/haar wegcode nog voor 100% :?:
Wat ben je nu met een een strenger wet te maken in te toekomst voor de leerlingen met een vrije voorlopig rijbewijs B dat ze bij voorbeeld eerst verplicht 6 uren te moeten gaan volgen bij een erkende rijschool na het slagen van het theorie-examen B en dan pas krijg de leerling zijn/haar vrije voorloppig rijbewijs B.Dan mogen de auto-leerlingen verder leren rijden met een begeleider/ster die geen theorie/praktijk-examen B heeft moeten gaan afleggen om zijn/haar bekwaamheid te bewijzen als begeleider/ster :?: :cry:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door bert.covens »

leerautorijden schreef:[Oke dat is juist,begeleider/ster laten meerijden met zijn/haar leerling die praktijklessen gaat volgen bij een erkende rijschool met een voorlopig rijbewijs B.maar opgelet,kent die begeleider/ster wel zijn/haar wegcode nog voor 100% :?:
De vraag stellen, is ze (in vele gevallen) al beantwoorden. Da's dus net de reden waarom de rijscholen vaak dit advies geven. De instructeur kent de wegcode wél. En zo hoort je begeleider ineens hoe 't allemaal hoort, wat er verwacht wordt op je praktijkexamen. Zo wordt er nog 't één en ander opgefrist bij je begeleider. Probeer, indien mogelijk, een begeleider te zoeken die zonder moeite zou slagen in een theoretisch examen. Dit laatste is dus zeker geen wettelijke verplichting, maar geeft toch al "een" indicatie. Als die begeleider dan ook nog 't nodige geduld met je heeft, doch voldoende kritisch is, dan zit je al aardig in de goeie richting.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door leerautorijden »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en goede tips.Maar ik ga mijn hart al vast houden als de regering weer voor de zoveelste keer de wet/art strenger gaat maken voor de auto-leerlingen met een voorlopig rijbewijs B. :?

Wij zijn toch een europese land ofniet soms,waarom doe ze niet zoals ze in nederland doen.Want hierin belgië kennen ze er iets van,hun wegcode bijna elk jaar te veranderen enz...:?: :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vrije begeleider/begeleiderster opeens vrijwillig werk ???

Bericht door GRO »

Wij zijn toch een europese land ofniet soms,waarom doe ze niet zoals ze in nederland doen
Leg eens uit wat jij daarmee bedoelt.
Plaats reactie