voorrang verliezen na stoppen bij maneuver

Punten van discussie.
netraam01
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:06

voorrang verliezen na stoppen bij maneuver

Bericht door netraam01 »

Hallo

Ik heb een vraagje,
In de wegcode staat dat je je voorrang verliest wanneer je gestopt bent.
Geld dit ook wanneer je stopt voor iemand die een maneuver aan het maken is?

Ik heb deze morgen namelijk een ongeval gehad, ik kwam uit een parkeerplaats parallel met de weg en wou mij keren in de straat. Ik stond dwars over beide rijvakken toen er een auto aankwam. Deze is uiteraard gestopt, ik moest even achteruit aangezien ik mijn draai niet in 1 keer kon maken. toen ik direct daarna terug vooruit reed had ik niet gezien dat de andere bestuurder was doorgereden waardoor ik er ben tegen gereden.

De vraag is dus of de andere bestuurder zijn voorrang is kwijtgeraakt door te stoppen?


Maarten
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorrang verliezen na stoppen bij maneuver

Bericht door bert.covens »

netraam01 schreef:Hallo

Ik heb een vraagje,
In de wegcode staat dat je je voorrang verliest wanneer je gestopt bent.
Geld dit ook wanneer je stopt voor iemand die een maneuver aan het maken is?
Lees het hoofdstuk ivm de voorrang nog eens HEEL goed aub! Daar staat namelijk net het tegenovergestelde! Wie gestopt is, behoudt zijn voorrang wanneer hij weer vertrekt!

Om nu te antwoorden op jouw vraag. Jij deed een maneuver. Eerst rij je weg uit een parkeerplaats (da's ook al een maneuver). Dus ben je voorrangsplichtig.

Nadien ga je keren, ook dat is een maneuver waarbij jij voorrangsplichtig bent. En dit gedurende de ganse duur van dit maneuver. Dus wanneer jij nog bewegingen moet uitvoeren om het keren te beëindigen, blijf jij voorrangsplichtig. En dat was hier duidelijk het geval.

Ik vrees er dus voor dat jij aansprakelijk bent.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorrang verliezen na stoppen bij maneuver

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Nergens staat er in de wegcode dat een bestuurder die gestopt is zijn voorrang verliest.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: voorrang verliezen na stoppen bij maneuver

Bericht door Stefan Peeters »

netraam01 schreef:In de wegcode staat dat je je voorrang verliest wanneer je gestopt bent.
In welk antiquariaat heb je dat boek nog gevonden?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang verliezen na stoppen bij maneuver

Bericht door Inazuma »

Voor het geval je het nog niet in de mot had :
Bekijk de kalender van de afvalophalingen, kijk naar de datum dat papier en karton opgehaald worden, en zorg dat dat boek er zeker bij ligt ...
netraam01 schreef: Ik heb deze morgen namelijk een ongeval gehad, ik kwam uit een parkeerplaats parallel met de weg en wou mij keren in de straat. Ik stond dwars over beide rijvakken toen er een auto aankwam. Deze is uiteraard gestopt, ik moest even achteruit aangezien ik mijn draai niet in 1 keer kon maken. toen ik direct daarna terug vooruit reed had ik niet gezien dat de andere bestuurder was doorgereden waardoor ik er ben tegen gereden.
Is de andere bestuurder van rijstrook veranderd bij het weer doorrijden :?:
Anders gezegd : heeft hij zijn weg verder gezet in de rijstrook waarin hij reeds reed, of is hij met een boogje om jou heen gereden :?:

Een schets helpt ook ...
Plaats reactie