nultolerantie alcohol?

Punten van discussie.
nondeduvel
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2010, 18:36

nultolerantie alcohol?

Bericht door nondeduvel »

onlangs zei iemand me dat ze geen slok mocht nemen omdat ze nog maar pas haar rijbewijs heeft en men tegenwoordig 0,0% alcohol in het bloed mag hebben als men nog geen twee jaar zijn rijbewijs heeft. Maar hier vind ik ook niets over terug...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: nultolerantie alcohol?

Bericht door bert.covens »

0,0% ? Lijkt me nogal straf.

Dus: op restaurant gaan, dan moet je de kok vragen om geen wijn in z'n bereiding of saus te gebruiken, en owee als je per ongeluk toch es een likeurpraline bij je koffie neemt. Ofwel niet meer autorijden, dan? :?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: nultolerantie alcohol?

Bericht door Inazuma »

nondeduvel schreef:onlangs zei iemand me dat ze geen slok mocht nemen omdat ze nog maar pas haar rijbewijs heeft en men tegenwoordig 0,0% alcohol in het bloed mag hebben als men nog geen twee jaar zijn rijbewijs heeft. Maar hier vind ik ook niets over terug...
De grenzen liggen - minstens op het moment toch - nog altijd voor iedereen gelijk : op 0,5 promille .

Er is wel sprake om dat voor bepaalde categoriën bestuurders te verlagen naar 0,2 promille.
Beroeps- en beginnende bestuurders zouden daaronder vallen.

Waarom de éne in de toekomst meer mag drinken dan de andere alvorens in de auto te kruipen, is me een volstrekt raadsel.
Als 0,5 promille voor "bepaalde categoriën bestuurders" onveiliger is dan 0,2 promille, dan is het onveiliger voor iedereen.
Het bewijst nog maar eens dat het verkeersbeleid niet gebaseerd is op objectieve criteria.

De noodzaak is ook absoluut niet aangetoond :
Groot-Brittanië is veel verkeersveiliger dan België, ondanks de 0,8 promille die daar nog steeds toegelaten is ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: nultolerantie alcohol?

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:De noodzaak is ook absoluut niet aangetoond :
Groot-Brittanië is veel verkeersveiliger dan België, ondanks de 0,8 promille die daar nog steeds toegelaten is ...
Ik ben verre van helderziende, maar ik verwacht toch ook eerder dat de regels nog wat strenger zullen worden (of toch minstens voor bepaalde categorieën bestuurders), eerder dan een versoepeling terzake....

Alleen 0,0 % lijkt me in de praktijk niet haalbaar, wellicht zal het eerder iets van die 0,2 worden, maar 't blijft afwachten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Boterkoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2010, 04:06

Re: nultolerantie alcohol?

Bericht door Boterkoek »

Zolang je minder dan 0,22mg/l in je bloed hebt mag je gewoon doorrijden hoor.
Tussen 0,22 en 0,35mg/l in je bloed krijg je een rijverbod van 3 uur.
En boven de 0,35mg/l krijg je een rijverbod van 6 uur.




Je mag wel iets drinken hoor, wel jammer dat ze geen bekwaamheidstesten meer doen.
Niet iedereen kan evengoed tegen alcohol maarja.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: nultolerantie alcohol?

Bericht door bert.covens »

De wet maakt nochtans een duidelijk onderscheid tussen dronkenschap enerzijds, en alcoholintoxicatie anderzijds. Ik verduidelijk: een stevige kerel die gewend is om flink wat bier te drinken, zal na het drinken van pakweg 5 pintjes mogelijks nog niet meteen uiterlijke tekenen van dronkenschap vertonen. Wanneer hij echter gaat autorijden en aan een alcoholcontrole onderworpen wordt, blaast hij toch positief. Omgekeerd: een magere kerel, die niet gewend is te drinken, zal na het drinken van 1 pintje negatief blazen. Maar de kans zit er dik in dat hij wel degelijk dronken is (praten met dubbele tong, waggelen, staan draaien als een tol,....).

1) alcoholintoxicatie: volgens vastgestelde waarden na ademtest/ademanalyse

2) dronkenschap:

op basis van artikel 35

Met geldboete van 200 EURO tot 2000 EURO en met het verval van het recht tot sturen van een motorvoertuig voor een duur van tenminste 1 maand en ten hoogste vijf jaar, of voorgoed wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.


Samengevat: zowel dronkenschap als alcoholintixatie zijn beide strafbaar. :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie