rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Punten van discussie.
mamsie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2010, 14:51

rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door mamsie »

Mijn zoon behaalde 14 dagen geleden zijn rijbewijs. Vannacht veroorzaakte hij een ongeval: hij reed tegen een geparkeerde wagen. Schade is groot, eigen wagen total loss, zoon zelf licht gewond. Politie stelde PV op en zoon werd met ambulance weggebracht. Hij had niet gedronken. Wel had hij de aangevroren voor- en zijruiten niet schoongemaakt en was er slechts een klein plekje ijs weggekrabd. Hij reed ook te snel: 65 waar hij 50 mocht.
Zal zijn rijbewijs ingetrokken worden? Moet hij dan opnieuw examen doen? Kan de verzkering moeiljk doen indien in het PV staat dat de ruit niet proper was?
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door GRO »

Wat bedoel je met 'zijn rijbewijs?' is dat een voorlopig rijbewijs of zijn defninitief rijbewijs?
mamsie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2010, 14:51

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door mamsie »

Wel degelijk zijn definitief rijbewijs. Het PV maakt ok melding van de overdreven snelheid.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door GRO »

Niet noodzakelijk dat het wordt ingetrokken. De rechter zal beslissen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door Benny Stinkens »

mamsie schreef:Wel degelijk zijn definitief rijbewijs. Het PV maakt ok melding van de overdreven snelheid.
Ik vraag me toch af op welke manier die vaststelling tot overdreven snelheid tot stand is gekomen :?:
Hebben ze hem geflitst :?:

De verzekering zal zeker niet lachen maar ik zie moeilijk doen niet goed zitten, want bij elk ongeval heb je iemand die een fout gemaakt heeft want anders zou het niet tot een ongeval komen.

Heb je een omniumverzekering :?: Indien je die niet hebt heb je natuurlijk het verlies van je eigen voertuig aan je been :idea:

Je zoon is wel heel dom geweest want hij heeft 14 dagen zijn rijbewijs, te lui om zijn ruiten voldoende proper te maken maar toch te snel rijden :roll:
Je mag blij zijn dat het materiële schade alleen is, want hij had ook in statistieken kunnen zitten waar je hem liever niet ziet :idea:

Spijtig genoeg is hij niet alleen, er zijn veel te veel mensen die geen belang hechten aan propere ruiten en ik wil hem hier dus ook niet beledigen maar wel als voorbeeld gebruiken voor andere mensen. :arrow:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
mamsie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2010, 14:51

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door mamsie »

Dabj je wel voor je antwoord.
Hij is niet gefitst, maar heeft zelf verklaard tegenover de politie dat hij 65 reed. De agent vroeg nog: "en weet je ook hoe rap je hier mag?' Ja, dat wist hij dus!

Ik vind dat laatste zinnetje ... dat van die ezel achter 't stuur' iets om uit te hangen in zijn kamer! Of aan de autosleutels te hangen!

In elk geval bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door Stefan Peeters »

mamsie schreef:Ik vind dat laatste zinnetje ... dat van die ezel achter 't stuur' iets om uit te hangen in zijn kamer! Of aan de autosleutels te hangen!
Ik zou het een maand of 3 aan zijn fietssleutels hangen :twisted:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs na ongeval ingetrokken?

Bericht door Inazuma »

Tijdens de afgelopen winterprik is er door na te laten de ruiten ijsvrij te maken, nog iemand doodgereden...
mamsie schreef:Vannacht veroorzaakte hij een ongeval: hij reed tegen een geparkeerde wagen.
Dergelijke ongevallen worden vaak aanzien als een overtreding op Art 10.1.1 van de wegcode : onaangepaste snelheid.

Artikel 10: Snelheid
10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.


Dit is een tweedegraadsovertreding.
Hij reed ook te snel: 65 waar hij 50 mocht.
Dit is blijkbaar geen vastgestelde, maar een opgetekende uitspraak.
Zal zijn rijbewijs ingetrokken worden?
Dat kan volgens de verkeerswet - en er is aardig wat kans dat het zal gebeuren.
Maar gezien het om een ongeval met lichtgewonden gaat, moet de rechter dat niet verplicht doen.

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;


Dat zal afhangen van waartoe hij veroordeeld wordt.

Moet hij dan opnieuw examen doen?
Als de rechter het verval van het recht tot sturen uitspreekt als straf, zal hij minstens theorie of praktijk moeten opnieuw doen.
Mogelijk alles, mogelijk met nog een psychologisch onderzoek er bovenop ook (de zogenaamde herstelonderzoeken) om zijn rijgeschiktheid na te gaan.
Kan de verzkering moeiljk doen indien in het PV staat dat de ruit niet proper was?
De verzekering kan altijd moeilijk doen - polis opzeggen bvb.

Verhaalrecht is slechts in beperkte gevallen mogelijk, en dat lijkt me in dit geval niet van toepassing.
http://wegcode.be/wet.php?wet=7&node=hfdst7#art25%201e" target="_blank


Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, is dit het moment om er gebruik van te gaan maken en deze verzekeringsmaatschappij (via uw makelaar) alvast ook in te lichten van de gebeurtenissen ...

Desnoods kan u deze rechtsbijstandsverzekering ook gebruiken tegen uw eigen verzekering (als die bvb toch de kosten wil verhalen)
Plaats reactie