autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Punten van discussie.
derbisenda
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:31

autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door derbisenda »

hallo iedereen,

ik heb een vraag :roll: ik ben van plan een derbi senda 125cc te kopen.
ik weet dat als ik 2jaar mijn autorijbewijs heb ik tot 125cc mag rijden,klopt toch?
maar zo een derbi senda 125cc is een 4Takt blok
en ik wilde in de plaats van zo een 125cc blok dan
een opgevoerd 50cc blok zetten(dit is 2 takt)
nu is dus mijn vraag mag dit?

alvast bedankt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Benny Stinkens »

Dit mag niet, want je mag alleen "dingen" veranderen mits toestemming van de constructeur en die ga je natuurlijk niet krijgen.

Waarom wil je trouwens het veranderen van 4 naar 2 takt :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
derbisenda
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:31

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door derbisenda »

ik rijd liever met 2takt vanwege het geluid :twisted:
maar ik denk niet dat de politie er veel zou op zeggen?
want hij is 125cc op papier, en de cilinderinhoud is niet hoger dan 125cc.
en boven de 11kw zal hij ook niet geraken.
zou het een zware boete zijn moest ik toch een andere motor er onder hangen?
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door GRO »

En wat gaat je verzekering zeggen als je met een eigen gefabriceerd voertuig rijdt dat niet gehomologeerd is?
Stel dat je ooit in een ongeval betrokken raakt.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door bert.covens »

derbisenda schreef:zou het een zware boete zijn moest ik toch een andere motor er onder hangen?
Die boete is in dergelijk geval nog 't minste van je zorgen. Veel erger: de kwetsuren die je oploopt, + hoe de verzekeringen met zulke zaken omspringen. Hopelijk komt 't nooit zover...... :cry:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Inazuma »

Als de politie je ermee klist, wordt je illegale motorfiets meteen in beslag genomen.
derbisenda schreef: zou het een zware boete zijn moest ik toch een andere motor er onder hangen?
Dat hangt af van de rechter.
Die kan mild zijn, maar je ook met een stevige kater opzadelen.

Artikel 4
§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Bij de omzetting naar de euro is bepaald dat voor wat de bedragen in de wetgeving geldt dat 1 frank, 1 euro wordt.
De boetes voor inbreuken op de technische vereisten gaan dus van 10 tot 10.000 euro ...
Dat boetebedrag is nog te vermenigvuldigen met de opdeciemen, dus x 5,5 .
Levert mogelijke boetes tussen 55 en 55.000 euro op ...


Weinig mensen die onbevoegd aan hun voertuig gaan klooien, zijn zich bewust van de mogelijke strafrechtelijke gevolgen daarvan.


En dan begint het verzekeringsverhaal.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: Bij de omzetting naar de euro is bepaald dat voor wat de bedragen in de wetgeving geldt dat 1 frank, 1 euro wordt.
Heb je ook ergens de officiële tekst waarin die bepaling staat Inazuma :?:

Ik geloof je wel, maar vind het onvoorstelbaar dat boete's van de ene op de andere dag 40,3399 keer duurder geworden zijn. :shock:

Gewoonweg schandalig is dit :twisted:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Jetson »

Benny Stinkens schreef:
Inazuma schreef: Bij de omzetting naar de euro is bepaald dat voor wat de bedragen in de wetgeving geldt dat 1 frank, 1 euro wordt.
Heb je ook ergens de officiële tekst waarin die bepaling staat Inazuma :?:

Ik geloof je wel, maar vind het onvoorstelbaar dat boete's van de ene op de andere dag 40,3399 keer duurder geworden zijn. :shock:

Gewoonweg schandalig is dit :twisted:
Nee, daarvoor dienen de opdeciemen he. Ze hebben gewoon de bedragen in de wetten altijd hetzelfde gehouden. De opdeciemen zullen dus van de ene op de andere dag van maal in de 200 naar maal 5,5 gegaan zijn.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:
Inazuma schreef: Bij de omzetting naar de euro is bepaald dat voor wat de bedragen in de wetgeving geldt dat 1 frank, 1 euro wordt.
Heb je ook ergens de officiële tekst waarin die bepaling staat Inazuma :?:

Ik geloof je wel, maar vind het onvoorstelbaar dat boete's van de ene op de andere dag 40,3399 keer duurder geworden zijn. :shock:
De boetes zijn geen 40 keer duurder geworden, de opdeciemen zijn mee aangepast.

'k dacht dat het deze was :
26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Art. 2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Benny Stinkens »

Dank u wel :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Dorien G »

Inazuma schreef:Als de politie je ermee klist, wordt je illegale motorfiets meteen in beslag genomen.
derbisenda schreef: zou het een zware boete zijn moest ik toch een andere motor er onder hangen?
Dat hangt af van de rechter.
Die kan mild zijn, maar je ook met een stevige kater opzadelen.

Artikel 4
§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Bij de omzetting naar de euro is bepaald dat voor wat de bedragen in de wetgeving geldt dat 1 frank, 1 euro wordt.
De boetes voor inbreuken op de technische vereisten gaan dus van 10 tot 10.000 euro ...
Dat boetebedrag is nog te vermenigvuldigen met de opdeciemen, dus x 5,5 .
Levert mogelijke boetes tussen 55 en 55.000 euro op ...


Weinig mensen die onbevoegd aan hun voertuig gaan klooien, zijn zich bewust van de mogelijke strafrechtelijke gevolgen daarvan.


En dan begint het verzekeringsverhaal.



Hoe zit het dan met slechte onderdelen die je met betere vervangt?
Ik heb namelijk een betere voorvork op mijn scooter geplaatst (via internet besteld)
Sindsdien heeft hij een vele betere vering en wegligging.
In theorie is dit dus strafbaar, ondanks het veiliger is??
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag alleen maar "slechte" dingen veranderen mits goedkeuring van de constructeur.
Deze heeft namelijk dit voertuig gehomologeerd.

Stel dat je een Honda koopt maar er 10 onderdelen van een Suzuki op plaatst, omdat jij denkt dat deze beter of veiliger zijn.
Denk je echt dat Honda haar handtekening onder je attest nog geldig is. :?:
Ook namaakdelen (die dikwijls veel goedkoper zijn) mag je niet op je voertuig monteren, omdat deze dus ook niet de goedkeuring van de fabrikant dragen, ook als zijn ze identiek hetzelfde. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door de rijprof »

Ik heb namelijk een betere voorvork op mijn scooter geplaatst (via internet besteld)
Sindsdien heeft hij een vele betere vering en wegligging.
Een vraagje: hoe snel rijdt jouw bromfiets? Was de originele voorvork niet goed genoeg?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door Dorien G »

de rijprof schreef:
Ik heb namelijk een betere voorvork op mijn scooter geplaatst (via internet besteld)
Sindsdien heeft hij een vele betere vering en wegligging.
Een vraagje: hoe snel rijdt jouw bromfiets? Was de originele voorvork niet goed genoeg?
Mijn bromfiets haalt max 50km/uur
Het is een zeer degelijke scooter, maar ik had veel problemen met de voorkork.
De dichtingen lieten water door en het vet kwam eruit (de vork werkte met een veer en vet voor de smering.) Ik moest ze vaak uiteen halen om het water eruit te laten en vers vet erin te doen. Ik was dit beu en heb op het internet een degelijke foers gezocht en een besteld, gemaakt voor het type scooter ik heb. (honda zoomer) sinds de nieuwe vork is zijn demping en wegligging vele beter.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: autorijbewijs en opgevoerde bromfiets.

Bericht door bert.covens »

Dorien G schreef:Mijn bromfiets haalt max 50km/uur
Dan is het voor de wegcode al geen bromfiets meer, met alle gevolgen vandien .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie