slepen op een autosnelweg

Punten van discussie.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

slepen op een autosnelweg

Bericht door bert.covens »

[mod xantingo: dit onderwerp werd afgesplitst uit een ander topic waar het eigenlijk niet thuishoorde]
GRO schreef:Ik vroeg ooit aan 4 politiezones waar je op de autosnelweg moet rijden als je een auto sleept.
2 X kreeg ik als antwoord: op de pechstrook
2 X kreeg ik als antwoord: op de rijstrook

Wat denken de moderatoren hieromtrent zelf van? Eerlijk gezegd, ik zou 't ni weten. Pechstrook is voor pech/ongeval (dus niet om te rijden, zou ik denken...). Maar rijden op de rechtse rijstrook is dan weer levensgevaarlijk. (vandaar wellicht de verplichting om de snelweg meteen bij de eerstvolgende afrit te verlaten). Zelf zou ik er alvast nooit aan beginnen. De kosten van een goede takelfirma wegen immers nooit op tegen de gevolgen van een eventueel ongeval.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
wegcode schreef:21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.
wegcode schreef:49.5. Noodkoppelingen of de hulpkoppelingen alleen die voorzien zijn in het technisch reglement van de auto's mogen slechts gebruikt worden door de bestuurders van auto's, alleen in geval van overmacht en uitsluitend om, met een snelheid van maximum 25 km per uur, tot op de plaats van herstelling te brengen :
In feite mag je niet met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen op een autosnelweg. Ook niet op de pechstrook.
Even verder in de tekst staat dat je als je sleept volgens 49.5 je de 1ste uitrit moet nemen... !!! :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door bert.covens »

Tja, daar zeg je zo al iets! Toch een vraagje. Zou je niet kunnen stellen dat wanneer een voertuig op de snelweg zelf een ongeval of panne krijgt, het er wel mag worden weggehaald met noodkoppeling? Je rijdt dan immers niet met de noodkoppeling de snelweg op. Zo neem je met de noodkoppeling dus ook geen toegang tot de snelweg. De noodkoppeling ontstaat in dat geval immers pas op de snelweg zelf. Of interpreteer ik de tekst dan verkeerd?
Laatst gewijzigd door bert.covens op 01 nov 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

Zoals je zegt, kun je het zo stellen.
In dat geval zou ik op de pechstrook slepen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Stefan Peeters »

Euh... dit topic gaat wel over een brommer van voor de eerste wereldoorlog...
niet over slepen op een autosnelweg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Stefan Peeters »

[mod xantingo: bij het splitsen is naar goede gewoonte iets misgelopen :oops: , vandaar plaats ik het antwoord van Inazuma hier als quote]
Inazuma schreef:FF splitsen misschien ?


In tegenstelling tot bestaande kromspraak, verplicht de wegcode de bestuurders op de rijbaan te rijden.
Er is geen enkele uitzondering daarop voorzien in de wegcode om met een noodkoppeling buiten de rijbaan te mogen rijden, laat staan dat te moeten.

De "pechstrook" ligt buiten de rijbaan.
In een aantal gerechtelijke arrondissementen, levert rijden op de "pechstrook" een dagvaarding wegens verkeersagressie ( :!: ) op ipv een eerste-graads overtreding. Uitgesproken straffen daarvoor zijn minstens 8 dagen verval van het recht tot sturen, en +/- 400 euro boete + 137,5 euro voor het "slachtofferfonds" en de gerechtskosten.

Mijn advies : auto gewoon laten staan, in de berm gaan staan een eindje van je auto af, en professioneel laten takelen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door GRO »

Nog even bijvoegen dat de rechtbank van Bergen zei dat het op de pechstrook moest, omdat het slepen anders een gevaar vormde voor de auto's op de rijbaan.

Uitspraak van vier verkeerspolities op de vraag waar ik een voertuig tot de eerste afrit op de autosnelweg moet slepen... op de rijbaan of op de pechstrook.

A/
"Dat wil nu juist lukken, maar wij doen geen controles op de autosnelweg".

B/
Politie: "Goeie vraag, mag ik uw nummer, ik bel binnen 10 min.terug.
Na 10 minuten:
Politie: "Ik heb het nagevraagd en het is op de rijbaan (rijstroken)

C/
Politie: Un instant
Politie: (na overleg) Op de rijbaan
Eugeen: Maar in de wegcode staat toch dat je daar minimum 70 moet rijden en dat bij het slepen slechts 25 km/uur mag gereden worden.
Politie: Un instant
Politie: (na overleg) Op de pechstrook
Eugeen: Maar in de wegcode staat toch dat je daarop niet mag rijden.
Politie: Un instant
Politie (Na overleg) Doe dan maar op de rijbaan.

D/
Politie: Ik zou vertrekken op de pechstrook en vanaf het moment dat ge zo ongeveer 70 km/uur hebt, zou ik overgaan naar de rijbaan.
Eugeen: Dank voor de info.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door de rijprof »

@ Inazuma,
Er is wel degelijk een verschil met 'rijden op de pechstrook' of een auto 'slepen op de pechstrook'.
Als je pech hebt mag je op de pechstrook.
De uitspraak ging over rijden op de pechstrook met een auto die niet defect was.

Als ik moet slepen aan 25 km/u. , no way dat ik dan op de rijbaan ga rijden op een snelweg.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Benny Stinkens »

Het trekkend voertuig rijdt dan wel op de pechstrook :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door de rijprof »

Het trekkend voertuig rijdt dan wel op de pechstrook
Maakt deel uit van de sleep.
Wat zou jij doen Benny?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Benny Stinkens »

De Rijprof schreef:
Het trekkend voertuig rijdt dan wel op de pechstrook
Maakt deel uit van de sleep.
Er is een verschil tussen een voertuig slepen en een sleep :idea:

Je kan er oneindig ver in gaan want als het een sleep zou zijn kan je ook zeggen dat er geen sprake meer is van pech.
want het trekkend voertuig rijdt en het andere voertuig is dan de "aanhangwagen" :mrgreen:

Het trekkend voertuig heeft ook op de autosnelweg geparkeerd (om het ander voertuig er aan te hangen) en dat mag ook niet :mrgreen:
Wat zou jij doen Benny :?:
Inazuma zijn advies opvolgen denk ik
Inazuma schreef
Mijn advies : auto gewoon laten staan, in de berm gaan staan een eindje van je auto af, en professioneel laten takelen.
Moest ik toch om één of ander reden zelf gaan slepen zou ik ook de pechstrook gebruiken en me van de wet genen bal aan trekken. (foei Benny en dat voor een instructeur :oops: :wink: )
De boete zou ik er dan met één :mrgreen: glimlach bijnemen want mijn leven is me meer waard dan geld :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:2.25. "Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:@ Inazuma,
Er is wel degelijk een verschil met 'rijden op de pechstrook' of een auto 'slepen op de pechstrook'.
Voor de wegcode bestaat hierin geen enkel onderscheid.
De wegcode heeft het ook niet over rijden of slepen , maar over "volgen".
Er zijn hierop geen uitzonderingen voorzien voor het slepen ofzo ...

Het gaat hier om bestuurders, zowl in de slepende als de gesleepte auto, en bestuurders horen op de rijbaan :
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
Als je pech hebt mag je op de pechstrook.
Daar begin je al met een foute interpretatie.
Wat we in de volksmond de "pechstrook" noemen, is een parkeerzone waarin je echter niet mag stilstaan of parkeren op auto(snel)wegen.

In NL heeft deze strook inderdaad een statuut als "vluchtstrook" gekregen, maar in B zijn carnavalwagens belangrijker dan een degelijke wegcode, en is er zo niets geregeld.
De uitspraak ging over rijden op de pechstrook met een auto die niet defect was.
Zoals al eerder gezegd : er is geen dergelijke uitzondering voor auto's die wel defect zijn ...
Iedereen die een voertuig sleept over de "pechstrook" loopt dus gevaar hetzelfde lot te ondergaan.
De bestuurder die pech heeft met zijn voertuig kan aanspraak maken op "overmacht" om zijn gebruik van deze parkeerzone te rechtvaardigen - maar van het moment dat men gaat slepen, is dat geen "overmacht" meer, maar een bewuste keuze.
Als ik moet slepen aan 25 km/u. , no way dat ik dan op de rijbaan ga rijden op een snelweg.
Dan zal je 'm moeten laten staan.


Het vonnis is Bergen is geen arrest ten gronde.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door GRO »

@Inazuma
Het vonnis is Bergen is geen arrest ten gronde.
Zijn er intussen al uitspraken ten gronde?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:
Het vonnis is Bergen is geen arrest ten gronde.
Zijn er intussen al uitspraken ten gronde?
Niet voor zover ik kan zien.

Niet onlogisch overigens : de kosten om in Cassatie te gaan zijn hoog en niet gedekt door rechtsbijstand ...
Plaats reactie