KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Punten van discussie.
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Jesse »

Hallo,


Hieronder vindt u een paar antwoorden van politiezones op de vraag of een oldtimer-bromfiets van voor 1975 moet voldoen aan de technische eisen van het KB en of hij dus sneller mag rijden dan 45km/uur. Onder de antwoorden van politiezone Mira en Kortrijk vindt u een E-mail van mij naar PZ Leuven en hun antwoord, wat denken jullie hier van, mag een bromfiets van voor 1975 sneller rijden als 45 km/uur als deze fabrieksorigineel is?

Groetjes,
Jesse

Afbeelding
Mijn te restaureren Honda C321 (50cc) met bouwjaar 1964 waar ik mee op de openbare weg zou willen rijden en die sneller als 45 km/uur rijdt.


ANTWOORDEN van POLITIE MIRA EN KORTIJK (daterend uit 2007)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,



Ik heb uw vraag tot bevestiging van de politie Kortrijk goed ontvangen en kan hun antwoord bevestigen;



Het KB van 10.10.74 betreffende de “Technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen” is van toepassing sedert 01.01.75. Het is evident dat bromfietsen-motorfietsen die voor deze datum in het verkeer zijn gebracht niet moeten voldoen aan alles wat in dit Koninklijk Besluit is opgenomen (handelt o.a. de specifieke technische eisen zoals motor – uitlaat – reflectoren en lichten, goedkeuring – gelijkvormigheidsattest – identificatieplaatje, enz…..)

Let wel er zijn een andere wetgevingen zoals:

De wetgeving op de rijbewijzen KB. 23.03.98 die bepaalt welk rijbewijs je moet hebben naargelang het voertuig die je bestuurt;

De wegcode KB. 01.12.75 dat bijvoorbeeld bepaalt wanneer je met licht moet rijden, een helm moet dragen en diezelfde wegcode bepaalt ook in art.11.3.4° dat een bromfiets klasse B maar max. 45 km/u mag rijden.

Niettegenstaande je bromfiets van vóór 01.01.75, niet moet voldoen aan de technische eisen en dus kan omgebouwd of zelfs “opgedreven” zijn, kan het dus zijn dat je bijvoorbeeld door een snelheidsradar ergens geflitst wordt en staande gehouden wordt door een interceptieploeg. De boete zal dan berekend worden op dezelfde manier als dat auto’s geflitst worden (snelheidsovertreding binnen of buiten de bebouwde kom)



De verkeersdienst politiezone Mira

Demeyere N.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,


Gevolg aan uw vraag laten wij weten dat de bepalingen van het KB 10.10.1974 inzake de technische eisen van bromfietsen niet van toepassing zijn voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Dit betekent dat dergelijke bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45 km/uur.

Dit betekent echter niet dat je met dergelijke bromfiets sneller mag rijden dan 45 km/uur, gezien het KB 01.12.1975 (de wegcode) dan weer wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets. Als je sneller rijdt dan 45 km/uur en dit wordt vastgesteld, loop je de kans op een snelheidsovertreding, weliswaar dus op basis van de wegcode en niet op basis van het reglement op de technische eisen. Dit betekent dan weer bijvoorbeeld dat de bromfiets in dergelijk geval niet kan opgelegd worden.
Ook van belang is het feit dat voor dergelijke bromfiets, die steeds als een bromfiets klasse B wordt aanzien, een rijbewijs A3 vereist is.
Tenslotte is het ook zo dat de bestuurder van de bromfiets met gelijk welk middel zelf moet bewijzen dat de bromfiets in het verkeer werd gebracht voor 01/01/1975.

Ter informatie willen wij tenslotte nog meegeven dat de bromfiets, zelfs voor 01/01/1975 in het verkeer gebracht, wel degelijk op de rollen mag geplaatst worden. Eventuele vaststellingen hebben echter geen gerechtelijk vervolg. Enkel is dus eventuele het rijden aan een hogere snelheid dan 45 km/uur strafbaar.

Met vriendelijke groeten


De Verkeersdienst Lokale Politie Kortrijk

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


MIJN VRAAG AAN PZ LEUVEN:



VRAAG:


Geachte,


Graag had ik wat duidelijkheid gevraagd over het Koninklijk Besluit van 10/10/1974 over de technische eisen van bromfietsen. Ik heb namelijk een Honda C321 met bouwjaar 1964 en zou hier graag mee op de openbare weg rijden. Het voertuig is volledig origineel, er staat geen enkel wisselstuk op en rijdt op een horizontale weg +- 75 km/uur. Maar de technische eisen die voor een bromfiets zijn vastgesteld in het KB van 10/10/1974 zijn dus niet van toepassing voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Wat dus betekent dat deze bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45km/uur, maar ik hier wel maximum 45 km/uur moet mee rijden en indien niet, dit als een snelheidsovertreding kan worden vastgelegd. Dit volgens het KB van 01.12.1975, de wegcode, die wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets.

Ik had graag geweten of PZ Leuven hier ook rekening mee houdt?



ANTWOORD: (Adjunct Coördinator verkeersorganisatie en mobiliteit Politiezone Leuven)


Beste Jesse,

Ik denk dat u niet helemaal gelijk heeft. Lees even art. 2 2.17 van het KB 1.12.75 na (te raadplegen via ‘wegcode.be’).
In dit art. staat, in het kort gezegd, dat de bromfiets niet sneller mag kunnen rijden dan 45 km/h.

Je kan ook steeds onze dienst telefonisch contacteren op 016/210 760 (dienst VOM, verkeersorganisatie politie Leuven).

Mvg,

Ghislain Rentmeesters
HINP VOM


VRAAG:


Geachte,


Inderdaad, het KB van 1.12.75 zegt dat een bromfiets klasse B niet sneller mag kunnen rijden dan 45km/h. Dus een bromfiets die in het verkeer is gebracht voor dit KB, moet toch niet aan deze eisen voldoen?

Hieronder vindt u de antwoorden van andere politiezones op de zelfde vraag omtrent de technische eisen van bromfietsen van voor 01/01/1975. Graag had ik dan geweten of dit daadwerkelijk klopt, hoewel het eigenlijk zou moeten aangezien het KB is opgesteld na mijn voertuig uit 1964 in het verkeer is gebracht.


ANTWOORD:


Nog geen anwoord ontvangen
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

Met een rijbewijs A3 mag je een bromfiets besturen die niet sneller rijdt dan 45 km/u.
Als je bromfiets sneller rijdt dan 45 km/u is het eigenlijk een motorfiets, rijbewijs A.
Je mag er mee rijden als je over het juiste rijbewijs beschikt.
wegcode schreef:2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :

elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
wegcode schreef:2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Jesse »

De Rijprof schreef:Met een rijbewijs A3 mag je een bromfiets besturen die niet sneller rijdt dan 45 km/u.
Als je bromfiets sneller rijdt dan 45 km/u is het eigenlijk een motorfiets, rijbewijs A.
Je mag er mee rijden als je over het juiste rijbewijs beschikt.
Maar dit wordt toch pas bekend gemaakt in een KB dat is opgesteld nadat mijn voertuig in het verkeer is gebracht?
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door GRO »

Eigenlijk is er geen discussie mogelijk.

Met een rijbewijs A3 mag je met een bromfiets klasse B rijden. Dit is een bromfiets die op een horizontale weg niet sneller dan 45 km/uur kan rijden.

Als jij een voertuig hebt dat op een horizontale weg wel sneller kan rijden, dan mag je dat met een rijbewijs A3 niet besturen. Je zult dan voor een rijbewijs A moeten gaan.

Evenzo: je hebt een oltimer auto uit de jaren stilletjes die maximaal 65 km/uur rijdt.
Neen, daar mag je niet mee op de autosnelweg, want op een autosnelweg moet je minstens 70 km/uur rijden. En ja, die regel van 70 km/uur is pas uitgevonden lang nadat uw oldtimer was gebouwd.
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Jesse »

GRO schreef:Eigenlijk is er geen discussie mogelijk.

Met een rijbewijs A3 mag je met een bromfiets klasse B rijden. Dit is een bromfiets die op een horizontale weg niet sneller dan 45 km/uur kan rijden.

Als jij een voertuig hebt dat op een horizontale weg wel sneller kan rijden, dan mag je dat met een rijbewijs A3 niet besturen. Je zult dan voor een rijbewijs A moeten gaan.

Evenzo: je hebt een oltimer auto uit de jaren stilletjes die maximaal 65 km/uur rijdt.
Neen, daar mag je niet mee op de autosnelweg, want op een autosnelweg moet je minstens 70 km/uur rijden. En ja, die regel van 70 km/uur is pas uitgevonden lang nadat uw oldtimer was gebouwd.

Maar hoe komt dan dat twee verschillende politiezones nét hetzelfde antwoorden, dan moet er toch iets van waar zijn?
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door GRO »

Ik vroeg ooit aan 4 politiezones waar je op de autosnelweg moet rijden als je een auto sleept.
2 X kreeg ik als antwoord: op de pechstrook
2 X kreeg ik als antwoord: op de rijstrook

[mod xantingo: de discussie over dit onderwerp werd verplaatst naar hier]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Stefan Peeters »

In feite mag een bromfiets zelfs niet sneller dan 40 km/u kunnen rijden.
Artkel 1.1.2° ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan 40 km/u kan rijden,

De wegcode zegt dan weer dat je met een bromfiets niet sneller dan 45 km/u mag rijden.
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :
tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;


Het een sluit het ander niet uit, natuurlijk...

Wat betreft de vraag in verband met je oldtimer: ik sluit me aan bij de mening van de Rijprof en GRO.

Maar om een aantal extra meningen te hebben van politiemensen en verkeersexperten heb ik je vraag ondertussen voorgelegd aan het Team-W van Wegcode.be.

Ik hou je op de hoogte wanneer er een sluitend antwoord komt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Jesse »

Hartelijk dank Xantingo!
Ik wacht geduldig op het antwoord.

Greetz
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

Er was destijds, in 1974, waarschijnlijk een overgangsmaatregel, om die bromfiets aan te passen, die nu reeds lang vervallen is.
Om dat te vinden zou je het KB van 1974 moeten opzoeken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Stefan Peeters »

Zoals gedacht deelt ook Team-W de mening die de moderatoren hier al geplaatst hebben.

Ik citeer even het commentaar van Johan Casier:
Johan Casier schreef: De snelheid van dit voertuig moet hoe dan ook beperkt worden tot 45 km/uur.
Kan een hogere snelheid bereikt worden, dan valt het voertuig onder de bepaling van een motorfiets, met alle gevolgen vandien (inschrijving, verzekering, ander rijbewijs).

Wettelijke basis - zie Artikel 2 van de wegcode (KB 01/12/75) :

2.17. "Bromfiets" :
ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
* elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en
dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;

Kortom, de bromfiets moet 'afgedreven' worden naar 45 km/uur.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

Aanvullende informatie:
http://wegcode.be/wet.php?wet=24&node=art2" target="_blank
Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
(B.S. 15.11.1974)
HOOFDSTUK I: Begripsomschrijving en toepassingssfeer

Artikel 2: Toepassingssfeer
.... >
1. Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement onderworpen:
Het zijn:

de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg gebruikt worden, hetzij ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, hetzij voor proefritten met het oog op deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang, binnen een straal van 25 km, hetzij om zich naar deze manifestaties te begeven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Jesse »

De Rijprof schreef:Aanvullende informatie:
http://wegcode.be/wet.php?wet=24&node=art2" target="_blank
Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
(B.S. 15.11.1974)
HOOFDSTUK I: Begripsomschrijving en toepassingssfeer

Artikel 2: Toepassingssfeer
.... >
1. Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement onderworpen:
Het zijn:

de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg gebruikt worden, hetzij ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, hetzij voor proefritten met het oog op deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang, binnen een straal van 25 km, hetzij om zich naar deze manifestaties te begeven.
Hazo, dus meetings enzo van oldtimers zijn toegelaten...
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld
in dienst werden gesteld vanaf vandaag of vanaf 1974???
Gezien het KB dateert uit 1974 veronderstel ik dat je van dan af 25 jaar terug moet tellen. Geldt voor voertuigen van vóór 1949.
Weet iemand hier het juiste antwoord?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door Stefan Peeters »

Ik vermoed dat we de lijn hier gelijk kunnen leggen met het Technisch reglement voor de Auto's.

Daar staat zowat dezelfde tekst, en een auto kan vanaf 25 jaar na de eerste inschrijving als oldtimer gekeurd en ingeschreven worden.
Met dezelfde beperkingen als degene die je vermeld hebt voor de bromfietsen.

Het komt er dus op aan te weten wanneer het voertuig voor het eerst in dienst werd gesteld, wat voor een bromfiets natuurlijk niet zo gemakkelijk te bewijzen valt.
Ik ga er wel van uit dat een bromfiets die 30 jaar geleden gebouwd werd, altijd van die voorwaarden kan genieten.

Hou er dan wel rekening mee dat het voertuig in feite niet meer dagelijks gebruikt kan en mag worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid

Bericht door de rijprof »

Hou er ook rekening mee dat je op de openbare weg, onder die uitzondelijke omstandigheden, volgens de wegcode ook niet sneller mag rijden dan 45 km/u.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie