Wat als een vuilniswagen voor mij rijdt?

gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Wat als een vuilniswagen voor mij rijdt?

Bericht door gast »

Hey, ik heb een vraagje:
Je rijdt op een weg met een witte doorlopende streep in het midden. Voor je rijdt een vuilniswagen die telkens stopt om vuil op te halen, dan weer een stukje verder rijdt, weer stopt... Mag je die inhalen (dus over de witte doorlopende streep) of niet??
groetjes Anneloes
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Neen dat mag niet.
Artikel 72.2: &quotEen doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden. Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.&quot

Je zal moeten wachten tot de vuilniswagen een plaats bereikt waar inhalen wel toegelaten is. Aangekomen op zulke plaats moet je nog steeds heel voorzichtig zijn bij het inhalen, je hebt immers weinig zicht op het tegemoetkomend verkeer als je achter een vrachtwagen rijdt. Best is voldoende afstand te houden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

We hebben in een andere topic al de gevallen besproken waarin een doorlopende witte streep overschreden mag worden.

Het inhalen of voorbijrijden van een vuilnisophaalwagen hoort daar niet bij.

Wees bij het inhalen of voorbijrijden van een vuilnisophaalwagen waar het toegelaten is, maar ook bij het kruisen ervan, ook altijd uiterst voorzichtig, zodat je geen arbeider aanrijdt die de vuilnisophaalwagen begeleidt en plots oversteekt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

maar als die stilstaat, neemt die toch geen deel aan het verkeer? Een vriend van mij overkwam dit namelijk een keer, en toen zei zijn instructeur dat hij moest inhalen... foutje van die man?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als een vrachtwagen een minuut of zo stilstaat, mag je in geen geval de doorlopende witte streep overschrijden om hem voorbij te rijden.

Maar stel dat er ergens een verhuiswagen stilstaat, en die gaat daar nog een uur blijven staan. In dat geval mag je zo nodig de doorlopende witte streep overschrijden om hem voorbij te rijden, op voorwaarde hierbij geen hinder of gevaar te veroorzaken voor andere verkeersdeelnemers.

Ander voorbeeld. Je haalt een fietser in die op de rijbaan rijdt. Op het ogenblik dat je naast hem rijdt, wijkt hij naar links uit. Als het anders tot een aanrijding zou komen, mag je onder dezelfde voorwaarden de doorlopende witte streep overschrijden.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Je haalt een fietser in die op de rijbaan rijdt. Op het ogenblik dat je naast hem rijdt, wijkt hij naar links uit. Als het anders tot een aanrijding zou komen, mag je onder dezelfde voorwaarden de doorlopende witte streep overschrijden.
Wat heb jij brede banen Voor zover ik weet moet je bijna altijd over de lijn als er een fietser op de rijbaan fietst, want je moet toch voldoende afstand houden? Natuurlijk geen meters, maar m'n linkerwielen gaan meestal toch net over de lijn... Of vat ik het woord rijbaan hier weer verkeerd op?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Wat heb jij brede banen
Ze worden zeldzaam, maar ze bestaan nog hoor: rijbanen met een doorlopende witte streep, waar je op jouw rijbaanhelft nog met voldoende veiligheidsafstand een fietser kunt inhalen.
Quote: Voor zover ik weet moet je bijna altijd over de lijn als er een fietser op de rijbaan fietst, want je moet toch voldoende afstand houden? Natuurlijk geen meters, maar m'n linkerwielen gaan meestal toch net over de lijn...
Als het een doorlopende witte streep is: verboden! Zo nodig op veilige afstand achter de fietser blijven rijden tot je hem reglementair kunt inhalen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik dacht dat het verboden was dat deze vuilnismannen de twee straatkanten bedienen. Zij mogen de straat niet oversteken, dus kan je ze ook niet hinderen als je hen correct voorbijsteekt.
Dit is natuurlijk de theorie, de praktijk is anders.

Toen ik een tijdje geleden rondes voor vuilkarren moest berekenen per computer was dit één van de voorwaarden, elke straat moest als het ware 2x gebeuren.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Maar stel dat er ergens een verhuiswagen stilstaat, en die gaat daar nog een uur blijven staan. In dat geval mag je zo nodig de doorlopende witte streep overschrijden om hem voorbij te rijden, op voorwaarde hierbij geen hinder of gevaar te veroorzaken voor andere verkeersdeelnemers.
Mogen is veel gezegd.
Volgens de wegcode mag het ook dan niet, maar voor en door de rechter kan de overtreding als overmacht geklasseerd worden.


Voorbijrijden is echter geen omschreven rijbeweging in de wegcode.
Het eerder verrassende en mogelijk zeer vergaande arrest van het Hof van Cassatie van 21 april 2006, heeft alvast een situatie van voorbijrijden aanzien als maneuver.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: Voor zover ik weet moet je bijna altijd over de lijn als er een fietser op de rijbaan fietst, want je moet toch voldoende afstand houden?
Je moet minimaal 1 meter afstand houden.

Art 40ter : Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Dit heeft zoals Jozef al zegt als gevolg dat je bij doorlopende streep achter de fietser zal moeten blijven - de rijbaan is immers meestal onvoldoende breed voor een fietser + 1m + de breedte van jouw wagen .
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:
Jozef schreef:
Maar stel dat er ergens een verhuiswagen stilstaat, en die gaat daar nog een uur blijven staan. In dat geval mag je zo nodig de doorlopende witte streep overschrijden om hem voorbij te rijden, op voorwaarde hierbij geen hinder of gevaar te veroorzaken voor andere verkeersdeelnemers.
Mogen is veel gezegd.
Volgens de wegcode mag het ook dan niet, maar voor en door de rechter kan de overtreding als overmacht geklasseerd worden.
Neen, integendeel, met &quotmogen&quot heb ik te weinig gezegd. Je mag niet alleen die doorlopende witte streep overschrijden als je het kan zonder hinder of gevaar voor andere weggebruikers, je moet het zelfs doen.

Er is in dit geval geen sprake van een overtreding of van overmacht, omdat er een ander recht voorrang heeft in deze situatie, namelijk het Strafrecht. Als je achter die verhuiswagen zou blijven staan, belemmer je het achteropkomend verkeer. En dat is strafbaar volgens het Strafwetboek:
Quote: Art. 406, 2de en 3de lid

Buiten de gevallen van het vorige lid wordt met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden, en met geldboete van zesentwintig frank tot duizend frank gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enig voorwerp dat een belemmering voor het verkeer met of voor het gebruik van vervoermiddelen uitmaakt.

Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank wordt gestraft hij die, door enige andere handeling, kwaadwillig het verkeer dat gaande is op de spoorweg of op de weg, belet.
Dit is geen persoonlijk standpunt, het werd ons aangeleerd in het Vlaams Verkeersopleidingscentrum.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:
Rafael schreef: Voor zover ik weet moet je bijna altijd over de lijn als er een fietser op de rijbaan fietst, want je moet toch voldoende afstand houden?
Je moet minimaal 1 meter afstand houden.

Art 40ter : Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Dit heeft zoals Jozef al zegt als gevolg dat je bij doorlopende streep achter de fietser zal moeten blijven - de rijbaan is immers meestal onvoldoende breed voor een fietser + 1m + de breedte van jouw wagen .
Hier ben ik van op de hoogte, ik vraag me alleen af waar ik een baan vind, waar ik langs een fietser kan rijden, met minimum 1 meter, en toch niet over de lijn komen... Zo'n baan heb ik gewoon nog nooit gezien
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: Dit is geen persoonlijk standpunt, het werd ons aangeleerd in het Vlaams Verkeersopleidingscentrum.
De wegcode stelt iets helemaal anders :

72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Het ophouden is dan ook niet kwaadwillig. Het is opgelegd.

Er zijn geen uitzonderingen of uitzonderingssituaties voorzien op deze regel .

Een vuilniswagen blijft ook niet staan, die rijdt (met schokskes) verder.
Je kan er dus perfect achter blijven en volgen.
In die omstandigheden overmacht inroepen


Het Vlaams Verkeersopleidingscentrum heeft het natuurlijk maar te zeggen : zij worden niet gedagvaard ...
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Inazuma schreef:
Jozef schreef: Dit is geen persoonlijk standpunt, het werd ons aangeleerd in het Vlaams Verkeersopleidingscentrum.
Een vuilniswagen blijft ook niet staan, die rijdt (met schokskes) verder.
Je kan er dus perfect achter blijven en volgen.
In die omstandigheden overmacht inroepen
Dat ging dan weer over een stilstaande verhuiswagen, niet over een traag voortrijdende vuilniswagen. Een verhuiswagen kan best uren aan een stuk blijven stilstaan en de doorgang blokkeren hoewel er geen uitzondering is voorzien op Artikel 72.2 lijkt het mij ten zeerste in strijd met Artikels 7.2 en 7.3 om in zulk geval te blijven staan tot de verhuiswagen doorrijdt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb zo een vraag gehad op mijn mondeling examen voor theorieleraar.

het ging dan wel over een defecte vrachtwagen.

Toen ik zei dat ik die dan over de volle lijn zou voorbijrijden sprongen drie juryleden recht en wezen met hun vinger naar me en RIEPEN oppassen wat je hier verteld, want je examen komt in gevaar.

Waarop ik antwoorde : mijne heren als jullie denken dat ik hier drie weken achter die vrachtwagen blijf kamperen hebben jullie het bij het verkeerde eind.

Waarop ik van de jury het antwoord kreeg dat ze zeer tevreden waren over mijn antwoordt maar dat ze me bewust op die mannier aangepakt hadden op mijn reactie te testen.

Mijn besluit is zoals Bertje reeds melde: dat als het een traag rijdende vuilniswagen was je zeker niet moet inhalen.
en is het een stilstaande of geparkeerde vuilniswagen, eerst even uitkijken en zoals Jozef ook al schreef de overmacht inroepen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie