vraagskes

Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eerste vraag:

De wegen waarlangs de autorally verloopt, zijn op dat ogenblik inderdaad geen openbare wegen meer, zodat de verkeerswetgeving er niet geldt.

De rally zal evenwel het voorwerp uitmaken van een gemeentelijk politiereglement, dat bepaalt dat je je niet op die wegen mag begeven tijdens de rally. De politie kan dus wel een PV opstellen dat leidt tot strafrechterlijke vervolging wegens het overtreden van dit politiereglement.


Tweede vraag:

C is het juiste antwoord.


Derde vraag:

C is het beste antwoord.

In het raam van defensief rijgedrag moet je echter wel de allergrootste voorzichtigheid aan de dag leggen om een ongeval te vermijden. Je hebt immers twee aanwijzingen dat de kans groot is dat de bestuurder van de politiewagen jou geen voorrang zal geven. Ten eerste wordt het voertuig bestuurd door een politieagent, en heel wat politieagenten nemen het niet zo nauw met het verkeersreglement. Ten tweede zijn er heel wat bestuurders van prioritaire voertuigen die het feit negeren dat enkel het blauw zwaailicht hen geen enkel voorrecht verleent.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: Tweede vraag:

C is het juiste antwoord.
Jozef,
dat begrijp ik niet goed, een snelheidsbeperking van 30 geldt toch altijd , niet enkel tijdens de schooluren. Op dit forum heb ik toch al dikwijls gelezen dat een een snelheidsbeperking van 30 ook op andere dan de schooluren geldt, behalve bij oplichtende borden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: b : dat is fout
Ik denk ook dat Jozef zich in de haast even vergist heeft.
Die snelheidsbeperking geldt altijd, behalve als het anders is aangegeven.

Dus B is het juiste antwoord.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hopelijk nog geen rode, maar slechts een gele kaart voor Jozef?

Laten we samen zingen: "Weet je wat ik zie als ik gedronken heb? Allemaal borden, om me heen ..."

Maar "Als de rook om mijn hoofd is verdwenen": mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

De Romeinen wisten het al: "Errare humanum est, perseverare in errore diabolicum" (missen is menselijk, volharden in zijn fouten is des duivels). Dat laatste doe ik gelukkig niet: het juiste antwoord is inderdaad B.

En zeggen dat Eugeen er al zo dikwijls op gehamerd heeft om de vraag aandachtig te lezen. Maar ja, die jonge gasten zoals ik denken altijd dat ze het beter weten dan een ouwe vos he.

Proficiat Sien, goed gezien (het rijmt nog ook). En bedankt voor je begrip, Eugeen. Als ik jou niet had en mijn twee ogen, zag ik geen steek (want ik heb jou nodig om ze open te houden).

Nu, ik wil natuurlijk mijn gewoonte om uitvoerig te posten geen geweld aandoen, en daarom voeg ik er nog wat commentaar aan toe.

Er doen geruchten de ronde dat de Politie buiten de schooluren niet zou verbaliseren op overtredingen van de zone 30 in schoolomgevingen.

Zelf houd ik me dag en nacht strikt aan de beperking tot 30 km/h in een zone 30 (met behulp van cruise control), om de volgende redenen.

Ten eerste vertrouw ik die geruchten niet. Maar al te dikwijls worden snelheidscontroles uitgevoerd op plaatsen waar de maximum toegelaten snelheid absurd laag is, omdat het daar uiteraard het meeste opbrengt.

Ten tweede hoop ik zo ergernis op te wekken bij achteropkomende bestuurders. Ik heb tot nu toe nog geen claxon- of lichtsignalen gekregen omdat ik in een zone 30 in een schoolomgeving niet sneller rijdt dan 30 km/h (iedereen is zich blijkbaar bewust van de hoge pakkans en heeft daar begrip voor), maar wel al bumperklevers. Dat wijst op het ongenoegen van de burger over deze absurde regelgeving, en kan enkel maar bijdragen tot meer protest ertegen.

Ten derde meen ik ook dat het gevaarlijk zou zijn enkel tijdens de schooluren de beperking tot 30 km/h in de schoolomgevingen na te leven. Heel wat scholen organiseren naschoolse activiteiten, avondlessen, enz. Het kan dan ook gebeuren dat er plots na de schooluren heel wat mensen de school verlaten.

De enige oplossing lijkt mij daarom matrixborden te zijn, mits ze ontstoken en gedoofd worden op de gepaste tijdstippen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

vraagskes

Bericht door gast »

Tijdens een autorally ga ik in een voor het publiek in een voor het plubiek verboden zone staan ?

A: ik bega geen overtreding want de obenpare weg is afgesloten en de
politie heeft geen bevoegdheid meer

B : ik bega een een gewone overtreding

C : ik bega een zware overtreding van de eerste graad



In een zone 30 geldt de snelheidsbeperking alleen tijdens de schooluren

a : dat is juist
b : dat is fout
c : juist , tenzij anders wordt aangegeven


ik rijd op een voorrangsweg . van rechts komt een politiewagen anngereden met een blauw zwaailicht , wat moet ik doen ?

a: stoppen , want een prioritair voertuig heeft altijd voorrang
b : stoppen want een prioritair voertuig heeft voorrang wanneer het zwaailicht aanstaat
c : doorrijden
Plaats reactie