Rijbewijs B

Lindeke

Rijbewijs B

Bericht door Lindeke »

Ik heb alle leerstof op dze site gelezen en dan ook nog eens alle oefeningen gemaakt (die overigens erg nuttig zijn, want ik had er enkele op mijn examen)
Ik heb wel nog eens de leerstof nagelezen in een boekje van de VRG
Ik vind deze site ongelooflijk nuttig. Het is niet nodig om lessen te gaan volgen voor je theoretisch rijbewijs te kunnen halen.

De vragen die ik mijn herinner:
1. Aan een spoorweg knipperen de rode lichten
a. ik moet vlug doorrijden, voor de rode lichten blijven branden
b. ik moet enkel stoppen als het aamnwit licht brandt
c. ik moet stoppen

2. Ik zag een foto met een vluchtheuvel in het midden en aan de linkerkant een tram
Je wilt links afslaan (je bevind je voor de vluchtheuvel), langs waar passeer je de vluchtheuvel?
a.links
b. rechts

Blijkbaar moet je langs links rijden, wat ik erg eigenaardig vond. Bestaat daar een regel voor?

Ik had ook twee vragen in verband met inhalen op een kruispunt. Aan deze twijfelde ik erg. Mag dat wel ooit?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vraag:
Quote: Je wilt links afslaan (je bevind je voor de vluchtheuvel), langs waar passeer je de vluchtheuvel?
Blijkbaar moet je langs links rijden, wat ik erg eigenaardig vond. Bestaat daar een regel voor?
Antwoord:
Quote: AR 19.3.De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Vraag:
Quote: Ik had ook twee vragen in verband met inhalen op een kruispunt. Aan deze twijfelde ik erg. Mag dat wel ooit?
Antwoord:
Quote: AR 17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
2°
a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt
b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.
AR 12.3.1 betreft hier de bestuurders die voorrang moeten verlenen wegens de aanwezigheid van een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of B5 (stopbord), of omdat ze uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komen.

Het verbod geldt enkel voor het inhalen van een gespan of van een voertuig dat (volgens het verkeersreglement) meer dan twee wielen heeft.

Volgens het verkeersreglement is een motorfiets met zijspan een tweewielig voertuig.
Quote: AR 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Het rechts inhalen mag aan ieder kruispunt in voormelde omstandigheden.
Plaats reactie