3 vragen i.v.m. proefexamen

Davor
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2009, 17:49

3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Davor »

Eerst en vooral wil ik jullie feliciteren met jullie site. Het is echt een grote hulp. Maar na zowat meeste vragen te hebben gemaakt blijf ik toch met 3-tal onopgeloste (misschien omdat het al zo laat is...):

Proefexamen B reeks N Vraag 15
________________________________________
340
________________________________________
Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik ...

A/ ... dat het verboden is te stoppen op de rijbaan.
B/ ... dat ik mag stilstaan op de rijbaan.
C/ ... dat parkeren op de rijbaan toegelaten is.

Waarom B? Het kan toch evengoed een autoweg zij? En in jullie cursus staat er onder “BIJZONDERE PLAATSEN WAAR PARKEREN EN STILSTAAN VERBODEN IS“ dat “Op auto(snel)wegen; . de opritten en de afritten; Geheugensteuntje: Je mag daar met een auto (motorfiets) - Wel op rijden; - Niet stilstaan; - Niet parkerenâ€
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Stefan Peeters »

Davor schreef:Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik ...
B/ ... dat ik mag stilstaan op de rijbaan.
Waarom B? Het kan toch evengoed een autoweg zijn?
Het is geen autoweg. Als het een autoweg zou zijn, wordt dit ofwel in de vraag duidelijk gezegd, ofwel op de foto duidelijk gemaakt door een verkeersbord.
Davor schreef:Ik rijd met mijn auto 120 km/uur en wil de autosnelweg verlaten.
A/ Ik rem pas van zodra ik op de afrit rijd.
Waarom A?
Remmen doe je pas op de afrit. Je kan wel op de snelweg zelf al je gaspedaal iets oplichten.
Je vermijdt zoveel mogelijk om op een autosnelweg te remmen.
Davor schreef:Mag de bestuurder van de rode auto de motorfiets inhalen als hij niet over de witte doorlopende streep rijdt?
A/ Ja.
Waarom A? OK, ik weet het… bord verbiedt het niet.
Dat is dan duidelijk...
Davor schreef:Denk nu dat bord even weg: betekent het dat ik een andere wagen mag inhalen ook al is er gevaar om hem van de weg te rijden? Hoe zit het met snorwagentje?
Je mag nooit iemand van de weg rijden...
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen
Een "snorwagentje" is een voertuig met meer dan twee wielen.
Bij een bord C35 mag je het dus niet inhalen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Davor
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2009, 17:49

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Davor »

xantingo schreef:
Davor schreef:Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik ...
B/ ... dat ik mag stilstaan op de rijbaan.
Waarom B? Het kan toch evengoed een autoweg zijn?
Het is geen autoweg. Als het een autoweg zou zijn, wordt dit ofwel in de vraag duidelijk gezegd, ofwel op de foto duidelijk gemaakt door een verkeersbord.
Ik ga met u akkoord. Ik vind alleen de vraagstelling misleidend. Lees het volledig: “Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik […] dat ik mag stilstaan op de rijbaan.â€
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Inazuma »

[quote="Davor"]
Ik ga met u akkoord. Ik vind alleen de vraagstelling misleidend. Lees het volledig: “Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik […] dat ik mag stilstaan op de rijbaan.â€
Davor
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2009, 17:49

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Davor »

Inazuma schreef:Absoluut weet je wel wat over parkeren : je mag niet parkeren op een rijbaan onderverdeeld in rijstroken.
haha, daar heb je wel een punt, ja :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Inazuma »

Davor schreef:273

Ik rijd met mijn auto 120 km/uur en wil de autosnelweg verlaten.
A/ Ik rem pas van zodra ik op de afrit rijd.
B/ Ik rem vooraf, zodat ik veilig de afrit kan nemen.
Waarom A?
Sterk afremmen op de snelweg is ronduit gevaarlijk gezien het snellere achteropkomende verkeer..
Dat doe je best enkel indien het ook strikt noodzakelijk is.
Het veroorzaakt harmonica-files, waarbij de snelheid van het achteropkomende verkeerver onder de snelheid van de eerste afremmer duikt (tot stilstand toe) - wat dan NOG gevaarlijker is dan de eerste rembeurt op zich.


Maar het laatste woord daarover is zeker nog niet gezegd ...

Het BIVV raadt zelf aan pas op de afrit te vertragen.

Op talloze afritten in Vlaanderen staan tegenwoordig echter borden waarmee men een snelheidsbeperking tot 90-70-50-zelfs 30 wil opleggen op de afritten !

Probleem met die snelheidsbeperkingen is eigenlijk altijd dat ze :
- onaangekondigd zijn, terwijl dat verplicht is bij een snelheidsvermindering van meer dan 20 km/u (en 120-90 is nog steeds 30 km/u)
- een snelheidsbeperking willen opleggen op een plaats waar een gevaarbord (scherpe bocht bvb) kan gebruikt worden (en tegenwoordig ook meer en meer gebruikt wordt); wat nadrukkelijk verboden is.
- een snelheidsbeperking opleggen op een plaats waar de bijzondere plaatsgesteldheid van de weg (scherpe bocht bvb) zelf al een snelheidsvermindering oplegt; wat nadrukkelijk verboden is.
- reeds een snelheidsbeperking tot 70 km/u opleggen "op de uitrit" terwijl dit bord nog voor of pal bij het begin van de uitrit-strook staat; om hieraan te voldoen op de uitrit, moet men dan trager rijden dan 70 op de doorgaande rijbaan van de snelweg, wat lager is dan de minimum-snelheid op de snelweg ... terwijl de snelheidsbeperking enkel geldt op de uitritstrook.


Wettelijke basis :

http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art9#9.9

9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70 .


3° Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.



http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art65#65.6
65.6 Beperking van de draagwijdte van de verkeersborden.

Wanneer een verkeersbord slechts betrekking heeft op een uitrit rechts van de rijbaan die in rijstroken is verdeeld, wordt het aangevuld met een onderbord van volgend model :

Afbeelding


http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art21#21.2
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.
-Fred-
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2008, 11:33

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door -Fred- »

Davor schreef:
Proefexamen B reeks N Vraag 15
________________________________________
340
________________________________________
Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik ...

A/ ... dat het verboden is te stoppen op de rijbaan.
B/ ... dat ik mag stilstaan op de rijbaan.
C/ ... dat parkeren op de rijbaan toegelaten is.
Weet zelf ook wel dat het B. moet zijn, maar ...
Je moet toch eerst A. uitvoeren vooraleer je naar B. kan ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Antwoord A is dan ook niet correct...

Wanneer je twijfelt tussen 2 antwoorden, kun je best de eliminatietechniek toepassen: kijk welke antwoorden zeker niet goed zijn. Je kent dan meteen het juiste antwoord :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3 vragen i.v.m. proefexamen

Bericht door Inazuma »

-Fred- schreef:
Davor schreef:
Proefexamen B reeks N Vraag 15
________________________________________
340
________________________________________
Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik ...

A/ ... dat het verboden is te stoppen op de rijbaan.
B/ ... dat ik mag stilstaan op de rijbaan.
C/ ... dat parkeren op de rijbaan toegelaten is.
Weet zelf ook wel dat het B. moet zijn, maar ...
Je moet toch eerst A. uitvoeren vooraleer je naar B. kan ?
Antwoord A is dan ook niet juist.

Je mag stoppen op de rijbaan - uiteraard als dat nodig is.
Plaats reactie